Cât au fost ofițeri activi, au decis ce echipamente cumpără Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU). De când sunt rezerviști, decid ce-i vând Inspectoratului. Este vorba de generalul de brigadă (r) Aurelian Niță și colonelul (r) Costică Girip, care au câștigat un contract de aproximativ 40.000.000 euro de la IGSU. Prin intermediul unei companii la care sunt asociați.
Pentru cele 40 de milioane de euro, firma lui Niță și Girip va livra 80 de autospeciale pentru pompieri. Cei doi militari rezerviști au deținut funcții de conducere chiar la Inspectoratul General pentru Situații de Urgență: generalul Niță a fost șeful Direcției de Logistică din IGSU, iar colonelul Girip a fost locțiitor la ISU București.
Inspectoratul General pentru Situații de Urgență este în subordinea Ministerului Afacerilor Interne, condus de Carmen Dan, “secretara” lui Liviu Dragnea. Pe 4 februarie a.c., Carmen Dan l-a numit la conducerea IGSU pe colonelul Daniel Marian Dragne. După două luni de la numirea pe funcție a colonelului Dragne, IGSU a anunțat public că a finalizat o licitație prin care urma să cumpere 80 de „autospeciale de intervenție și salvare de la înălțime (42+/-3m)” de la firma Sisteme Integrate pentru Situații de Urgență – SISU SRL. Valoarea contractului a fost stabilită la aproximativ 40.000.000 euro.
Numărul diavolului e în detalii: licitație de 39.666.666 EUR
IGSU a anunțat în aprilie 2016 că organizează o licitație publică pentru a cumpăra 80 de „autospeciale de intervenție și salvare de la înălțime (42+/-3m)”. Specialiștii în achiziții ai IGSU au estimat valoarea contractului-cadru la suma de 39.666.666 euro, fără TVA. Banii urmau să fie asigurați din fonduri europene, alocați prin Proiectul „Multirisc – Modulul 1”, finanțat prin Programul Operațio-nal Infrastructură Mare 2014-2020, dar și de la bugetul de stat.
Conform anunțului de organizare a licitației, firma sau asocierea de firme care dorea să câștige contractul trebuia să îndeplinească mai multe condiții, cumulativ. Una dintre condiții era ca ofertanții să aibă o cifră de afaceri globală medie pe ultimii trei ani (2013, 2014 și 2015) de minimum 19.800.000 euro. O altă condiție impusă de IGSU a fost ca ofertanții să facă dovadă că au furnizat produse similare a căror valoare cumulată să fie de 9,91 milioane euro, în urma a maximum trei contracte.
Licitația – atribuită, dar contestată
La licitație s-au înscris trei firme. Prima, Terra Palfinger, a depus o ofertă de 39.636.600 euro. A doua ofertă, în valoare de 39.624.000 euro, a fost depusă de Sisteme Integrate pentru Situații de Urgență – SISU SRL. Ultima ofertă a venit din partea asocierii dintre firmele Grădinariu Import-Export și Volkan Itfaiye Araclari Sanayi ve Ticaret AS, care a licitat contractul pentru suma de 39.184.000 euro.
În iunie 2016, IGSU a decis să atribuie contractul asocierii dintre firmele Grădinariu și Volkan. Licitația, însă, a fost contestată de celelalte două firme. SISU SRL a solicitat Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) să anuleze „raportul procedurii de atribuire, a celorlalte acte, decizii emise de autoritatea contractantă, reevaluarea ofertei asocierii Grădinariu, precum și anularea procedurii de atribuire”. În urma contestației, CNSC a admis, în parte, plângerea făcută de SISU SRL, însă a respins ca nefondată cererea de anulare a procedurii de licitație.
Firma ofițerilor, câștigătoare în instanță
SISU SRL, însă, a fost nemulțumită de decizia CNSC, așa că a contestat-o la -Curtea de Apel București. Unde a și câștigat. După decizia instanței, contractul a fost atribuit firmei SISU SRL. La solicitarea RL, -IGSU a precizat că „ofertantul câștigător a fost desemnat prin aplicarea criteriului de atribuire cel mai bun raport calitate-preț, iar desemnarea acestuia a fost realizată ca urmare a Hotărârii Curții de Apel București nr. 4481/2016”.
Totuși, SISU SRL nu îndeplinea singură condițiile legate de cifra de afaceri și nici pe cele referitoare la valoarea contractelor similare. Însă, în documentația de atribuire a contractului, IGSU a menționat că firmele pot fi ajutate să îndeplinească condițiile de către terți susținători. Astfel, pentru SISU SRL a garantat firma Magirus GmbH, din Germania.
„Numele producătorului autospecialei de intervenție și salvare de la înălțime este societatea Magirus GmbH”, a precizat IGSU. Firma germană, de altfel, este chiar producătorul mașinilor pentru pompieri.
Comenzi de 35,88 milioane lei pentru 16 autospeciale
În baza contractului-cadru, IGSU a dat deja primele două comenzi pentru 16 autospeciale. „Prețul primului contract subsecvent este de 33.627.402,90 lei fără TVA, urmând a fi achiziționate 15 autospeciale, iar cel de-al doilea contract subsecvent are ca obiect achiziționarea unei singure autospeciale, în valoare de 2.252.872,05 lei fără TVA”, a menționat IGSU. Celelalte autospeciale vor fi achiziționate în funcție de fondurile alocate, cât și de necesitățile operaționale ale IGSU.
Încrengături politico-militare
Societatea Sisteme Integrate pentru Situații de Urgență – SISU SRL îi are ca asociați pe Diana-Andreea Dumitru (61%), Costică Girip (20%), Aurelian Niță (10%), Mihai Jercan (2%) și George Jercan (7%). Diana Dumitru a devenit asociat după ce a preluat părțile sociale de la Alexandru Paul Dumitru și Performant Consult & Management SRL.
Diana și Alexandru Dumitru locuiesc la aceeași adresă din București. Tot acolo își are domiciliul și fostul deputat Ovidiu Ioan Dumitru. Deputatul a fost membru PP-DD, apoi s-a transferat la PNL. Potrivit declarației de avere din 2012, Ioan Dumitru a încasat dividende de peste 1,5 milioane la firma Palex Construcții și Instalații. Această firmă are în prezent trei asociați, printre care și Alexandru Dumitru. Contactată telefonic, Diana Dumitru a spus că se află într-o ședință și nu poate vorbi, însă va suna într-o oră. Ulterior, nu a mai răspuns la telefon.
Potrivit presei locale, fostul parlamentar Ovidiu Ioan Dumitru ar fi fiul lui Ioan Dumitru, director general al Antreprizei de Construcții Montaj nr. 4 înainte de 1989. Ulterior, compania de stat a ajuns la controversatul om de afaceri Florian Walter.
Firma privată a rezerviștilor din IGSU
Ceilalți doi asociați ai firmei SISU SRL, generalul de brigadă (r) Aurelian Niță și colonelul (r) Costică Girip, au o relație aparte de prietenie și afaceri. Numele celor doi apar și în firma SSG Fire & Rescue, autorizată de Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Codrii Vlăsiei” al județului Ilfov să funcționeze ca un serviciu privat pentru Situații de Urgență. La această firmă, colonelul Girip este administrator și director general, iar generalul Niță figurează ca angajat pe postul de consultant tehnic. De pe site-ul firmei aflăm că societatea a beneficiat de sprijin logistic și financiar de la firma de pază și securitate SSG Security pentru contractarea de servicii de urgență de la numeroși dezvoltatori și proprietari de obiective civile și industriale.
Generalul Niță, fost șef la Logistica IGSU
Aurelian Niță a fost avansat la gradul de general de brigadă de președintele Traian Băsescu, în anul 2007. Ca șef al Direcției de Logistică a IGSU, generalul Niță se ocupa de managementul resurselor logistice, unde se concentra și prelucra date și informații cu privire la înzestrarea, dotarea și asigurarea cu mijloace materiale și echipamente necesare îndeplinirii misiunilor. Numele generalului (r) Niță apare și pe site-ul firmei SSG Fire & Rescue, unde figurează că este încadrat pe postul de consultant tehnic.
Colonelul Girip, partener cu fiica generalului Udor
Colonelul (r) Costică Girip a fost și el angajat la Inspectoratul pentru Situații de Urgență București. Înainte de a trece în rezervă, a fost locțiitorul generalului Aurel Udor, la șefia ISU București. Pe această filieră, colonelul Girip a ajuns partener de afaceri cu nora și fiul generalului Udor în două firme: Compania de Stingeri și Intervenții SA și Compania de Pază și Intervenții DAC SRL. În cele două societăți mai apare ca acționar și asociat și Cristian Vlad, unul dintre partenerii de afaceri ai lui Mihai Gabriel Popescu, mai cunoscut ca Mișu Pricopsitu’. Popescu este nepotul țărănistului Ioan Diaconescu, însă a devenit cunoscut în 2007, când a ajuns consilierul lui Ludovic Orban la Ministerul Transporturilor. Colonelul Girip nu a răspuns la solicitarea RL.
Venituri exclusiv de la stat
Sisteme Integrate pentru Situații de Urgență – SISU SRL pare să fi fost înființată exclusiv pentru contracte cu instituții publice. Înregistrată de la începutul anului 2014, compania a avut în acel an venituri de puțin peste 251.000 de lei și pierderi de peste 122.000 de lei. Deloc întâmplător, în 2014, SISU SRL nu a avut nici un contract cu statul. În 2015, însă, SISU SRL a avut contracte de 9,1 milioane de lei cu instituții publice. Ceea ce se vede și în situația financiară a firmei din acel an: venituri de 9,67 milioane de lei și un profit de aproape 180.000 de lei.
SISU SRL, încă 9.000.000 RON din contracte publice
În anul 2015, firma Sisteme Integrate pentru Situații de Urgență – SISU SRL a mai câștigat o licitație pentru furnizarea unor autospeciale pentru pompieri, organizată de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară București–Ilfov. Licitația, cu un singur ofertant, a avut ca obiect achiziționarea a trei autospeciale. Valoarea contractului a fost de 6,82 milioane lei. Banii au fost asigurați prin proiectul european „Îmbunătățirea dotării cu echipamente a bazelor operaționale pentru intervenții în situații de urgență” și bugetul de stat. Asociația a fost înființată în anul 2008 de Consiliul General al Municipiului București și Consiliul Județean Ilfov. Semnatarii acestei asocieri au fost Sorin Oprescu, în calitate de primar al Bucureștiului, și liberalul Marian Petrache, în calitate de președinte al CJ Ilfov.
Tot în anul 2015, Primăria Municipiului București a încheiat un contract cu SISU SRL pentru furnizarea unei autospeciale de intervenție și salvare la înălțime pentru corpul de voluntari. Contractul a avut o valoare de 2,27 milioane lei.
Licitația, cu respectarea legii
Întrebate cum comentează faptul că licitația pentru cumpărarea celor 80 de mașini de pompieri a fost câștigată de o societate la care sunt asociați foști șefi ai IGSU, Gabriela Tohănean, responsabilă cu furnizarea informațiilor publice, a declarat următoarele: „Procedura de licitație publică având ca obiect încheierea unui acord-cadru de furnizare «Autospecială de intervenție și salvare de la înălțime (42+/-3m)» s-a derulat cu respectarea strictă a legislației în vigoare referitoare la achizițiile publice. Totodată, reiterăm faptul că ofertantul câștigător, respectiv S.C. Sisteme Integrate pentru Situații de Urgență – SISU SRL, a fost desemnat ca urmare a hotărârii Curții de Apel București“.