Rolul acestei maşini este unul istoric, pentru că arată zona în care vor evolua cel mai probabil hibridele în următorii 15 ani: utilizare 100% electrică în oraş, cu autonomie extinsă bazată pe combustie internă. Ampera e, aşadar, un bun început.
Testat la Haga, într-o ţară în care atenţia la ecologie este maximă, modelul electric al celor de la Opel demonstrează că există şi o cale de mijloc între maşinile propulsate de motoare cu combustie internă şi cele ale căror roţi sunt mişcate exclusiv electric: Ampera foloseşte un motor electric pentru a se deplasa, însă acesta îşi va trage energia de la un motor pe benzină atunci când bateria este epuizată. Astfel, autonomia maşinii creşte la 500 de kilometri, iar posesorul nu mai are teama că va rămâne cu ea în drum la ieşirea din oraş.
Însă Opel a mai demonstrat ceva: că designerii săi înţeleg publicul căruia i se adresează maşina, motiv pentru care au livrat un autoturism cu tente premium, cu un design futurist şi o alură sportivă, departe de lipsa de stil a hibridelor de pe piaţă. Este doar punctul de pornire spre o gamă completă, pe care Opel o va lansa pe piaţă în anii următori.
Cum funcţionează Ampera
În primul rând, vei selecta modul de rulare în funcţie de ce doreşti să obţii. În oraş vei merge fără îndoială doar pe baterie, pentru că autonomia este de circa 50 de km, ceea ce îţi permite să nu consumi nici măcar un gram de benzină. În afara oraşului, poţi prelungi autonomia bateriei chiar până spre 80 de km, în funcţie de stilul de mers, apoi intervine automat motorul de 1,4 litri pe benzină (86 CP), care va furniza energie motorului electric în locul bateriei, iar la nevoie, în cazul acceleraţiilor bruşte, poate chiar trimite cuplu mecanic spre roţi. La drumurile lungi, odată ieşit din oraş, poţi chiar comuta manual pe benzină pentru a păstra energia bateriei pentru oraş, acolo unde benzinarul ar consuma simţitor mai mult decât în afară.
Ţinuta de drum este rigidă, direcţia este laxă, iar sentimentul general este de maşină de clasă medie, în ciuda dimensiunilor compacte. Apar vibraţii neplăcute la trecerea peste denivelările mici şi repetate, dar în acelaşi timp suspensiile saltă prea mult peste denivelările mari. Pe de altă parte, acce-leraţiile de la 0-100 km/h sunt satisfăcătoare pentru un motor electric de 150 CP (are un cuplu instantaneu de 370 Nm!): în circa 9 secunde ajungi la viteze de autostradă care se opresc abia la 161 km/h, iar asta complet electric şi fără niciun sunet!
Ampera îţi permite să rulezi zilnic în oraş cu mai puţin de 16 lei pentru 100 km, echivalentul unui consum urban de circa 2,7 litri/100 km. Dacă luăm în considerare şi lipsa emisiilor de noxe la nivelul pietonilor, impactul pozitiv pe care îl are maşina depăşeşte simplele calcule de eficienţă economică. În afara oraşului, motorul pe benzină a consumat circa 6,2% în condiţii de exploatare normală, însă cum maşina va fi folosită preponderent în oraş, economiile rezultate sunt importante.
Sentiment de secol XXI
Designerii Opel au ştiut ce fac: bordul are două ecrane color pe care poţi vedea instantaneu câtă energie consumi şi care îţi indică nu doar drumul pe care să o iei, ci şi dacă te menţii în zona eco. Pe lângă argumentele ecologiste, ai însă şi piele de bună calitate, un sistem audio de înaltă clasă şi spaţii de stocare demne de o familială, alături de toate dotările unei maşini complete. Spaţiul în faţă e generos, dar în spate trebuie să ai sub 1,70 m pentru a nu da cu capul în haion, un minus cauzat de forma aerodinamică a maşinii. Şi anumite plastice puteau fi mai bune în aceşti bani…
Partea bună este că Ampera are suflet: e cool, arată superb, se conduce bine, te răsfaţă odată intrat în ea. Partea proastă e că, la un preţ de 36.050 euro fără TVA, doar statul este cel care va decide soarta acestei maşini în România, în condiţiile în care Olanda acordă, de exemplu, 7.000 de euro bonus atunci când o cumperi, iar la noi doar 3.800. Pentru companiile care vor să demonstreze că investesc în viitor, Ampera este însă deja foarte atractivă. Cu alte cuvinte, este un bun început.
Opel Ampera, date tehnice
Lungime, lăţime, înălţime: 4.498 / 1.787 / 1.439 mm
Ampatament: 2.685 mm
Greutate la gol: 1.739
Motor electric: 150 CP / 16 kWh
Cuplu maxim: 370 Nm, instantaneu
Motor benzină: 1.4 litri ECOTEC 86 CP / 130 Nm
Acceleraţie 0-100 km/h
Viteză maximă: 161 km/h
Consum urban (<60 km): 0 l/100 km.
Consum mixt (urban+extraurban): 1.6 l /100 km
Emisii CO2: sub 40g/km în mod mixt; 0 g/km în mod electric
Volum rezervor: 35.2
Volum portbagaj: 310/1.005 litri
Durata încărcare baterie: 4 ore, 230 V
Preţ România: 44.700 euro, cu TVA inclusă