Singura industrie care nu înregistrează pierderi masive în Grecia este cea a turismului. Cei care activează în acest domeniu nu au făcut niciodată grevă, deşi bugetul pentru investiţiile în turism a scăzut cu 40%. De asemenea, niciun angajat din această industrie nu a fost concediat. Giorgos Kaletsos, secretar general în Ministerul de Turism al Greciei şi fost om de afaceri în România, explică strategiile care au menţinut profitul în turism.
R: Mişcările sociale au adus un prejudiciu turismului din Grecia. Ce veţi face pentru a ieşi din această situaţie?
G.K.: Ceea ce am şi făcut deja. Mizăm pe noi strategii de marketing şi pe campanii agresive. Cu un buget mai mic cu 40% trebuie să încercăm să facem mai mult şi să fim mai eficienţi. Pentru prima dată încercăm campanii puternice online, iar reclamele pe care le-am postat pe google au avut deja rezultate uimitoare. De asemenea, încercăm să diversificăm turismul şi să-l targetăm pentru anumite categorii. Mizăm pe turismul nautic şi de corazieră, dar şi pe turismul religios, culinar sau pe agroturism. Nu în ultimul rând vrem să dezvoltăm călătoriile pentru nuntă. Foarte mulţi tineri vor să se căsătorească în Santorini, de exemplu. De asemenea, vrem să accentuăm faptul că Grecia nu este doar o destinaţie de vară. Avem munţi pentru căţărat, trekking şi sky. Aceste strategii au influenţat deja piaţa. Mai mult, încercăm să ne apropiem de sectorul privat şi să lucrăm îmreună, să avem iniţiative şi programe comune. Vom continua şi dezvoltarea infrastructurii şi vom reduce birocraţia pentru investitori.
R: Ce aţi reuşit până acum cu aceste strategii?
G.K.: În primele cinci luni ale anului, veniturile din turism au crescut cu 10%. Poate că turiştii nu au mai făcut rezervări noi din cauza grevelor, dar anulări ale excursiilor deja programate nu am avut. În Germania, creşterea a fost de 12%, iar în Marea Britanie de 11%. Nu sunt diferenţe insurmontabile.
R: Sunt agenţii de turism din România care organizeză excursii în Grecia, dar care au renunţat să includă în circuitele lor Atena şi Salonic, din cauza grevelor din aceste oraşe. Cum comentaţi?
G.K: Este păcat că fac asta! Pur şi simplu pierd bani. Mişcările sociale sunt concentrate în Atena, de exemplu, doar în Piaţa Sintagma. Hotelierii au oferte cu 15% mai ieftine, iar Atena este un produs de calitate. Un oraş cu o cultură bogată, cu o numeroase muzee interesante, cu o viaţă de noapte efervescentă şi o veche tradiţie culinară. Plus că din Atena poţi fi în mai puţin de două ore în insule minunate cum este Myconos, de exemplu sau Parnasos. Protestele au un efect limitat. Nu este cazul ca turiştii să nu aibă încredere în Atena ca destinaţie turistică.
R: Totuşi, anul trecut turiştii români au fost afectaţi de grevele din transporturi. Dacă feribotul nu merge către Thasos sau nu poţi alimenta maşina cu motorină, degeaba există destinaţii turistice frumoase.
GK.: Întotdeauna se vor găsi alternative. De exemplu, dezvoltăm conexiuni noi cu aeroporturile din periferii, iar la nivel local, cu siguranţa va exista mereu o soluţie de transport. Nu vreau să minimizez efectul grevelor. Este foarte rău ce se întâmplă pentru imaginea noastră şi pentru credibilitatea noastră, dar Grecia rămâne un produs bun, cu preţuri foarte competitive. Sunt foarte multe oferte bune, mai ales de tip „last-minute”. Se pot găsi pachete şi cu 50% mai ieftine.
R: S-a pus vreodată serios problema vânzării insulelor?
GK: Simplă mitologie! Cum sunt poveştile cu dragoni, cam aşa şi asta cu vânzarea insulelor. Ca şi românii, şi grecii sunt dezamăgiţi de ce se întâmplă în ţara lor, iar problema noastră e că am căzut de sus. Poate în România nu este aşa de gravă situaţia. Când înveţi să trăieşti într-un anume fel, e mai uşor să treci printr-o criză şi spun asta pentru că vă cunosc ţara. Însă, 90% din greci trăiesc acum în depresie şi mai toţi vor să emigreze. Trebuie însă să coborâm cu picioarele pe pământ şi să vedem ce putem face. Şi voi aveţi un potenţial imens în turism, dar e nevoie de o altă generaţie ca să puteţi schimba ceva.