Preşedintele CSA, Angela Toncescu, spune că instituţia pe care o conduce depune toate eforturile pentru a ajuta asigurătorii să treacă de criză.
Despre reperele evoluţiei pieţei asigurărilor din România în anul 2010, precum şi despre tendinţele anului în curs şi alte teme fundamentale pentru domeniu, cum ar fi stadiul de pregătire a companiilor româneşti pentru momentul Solvency II, aflaţi dintr-un interviu cu Angela Toncescu, preşedinte, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.
Peisajul economic al ultimilor doi ani a adus o serie de provocări pentru piaţa de asigurări. Cu toate acestea, această industrie poate fi caracterizată printr-un singur cuvânt – stabilitate. Care au fost principalele măsuri prin care autoritatea de supraveghere a contribuit la menţinerea acestei stabilităţi?
Angela Toncescu: Toate eforturile Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor sunt canalizate pentru a preveni şi a acţiona în timp util, astfel încât efectele crizei financiare asupra pieţei să fie reduse la minimum posibil. În acest sens, monitorizăm permanent activitatea societăţilor şi intermediarilor de asigurări şi luăm toate măsurile care se impun pentru a ne asigura că parametrii prudenţiali sunt respectaţi de către asigurători în mod special. Începând din 2010, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor are o nouă abordare a procesului de supraveghere şi control, care pleacă, în primul rând, de la analiza manierei în care este condusă activitatea asigurătorilor, a modului de stabilire a obiectivelor acestora, precum şi a mijloacelor de realizare şi monitorizare a performanţelor obţinute. Totodată, examinarea obiectivă a modului de administrare a riscurilor, precum şi a sistemului de control intern au devenit ţinte importante ale procesului de supraveghere.
Care apreciaţi că sunt principalele repere ale evoluţiei pieţei asigurărilor din România în 2010?
A.T.: Din punct de vedere al volumului de prime brute subscrise, cifrele aferente anului 2010 şi chiar cele din trimestrul I din 2011 nu au reprezentat o surpriză, pentru că ne aşteptam ca piaţa de asigurări să fie în scădere. Această evoluţie este şi normală având în vedere faptul că piaţa de asigurări este în strânsă dependenţă cu alte pieţe, cum ar fi, de exemplu, piaţa vânzărilor auto sau cea a creditelor bancare, care, la rândul lor, au înregistrat evoluţii descrescătoare. La aceşti factori de influenţă s-au adăugat evoluţia nefavorabilă a şomajului, scăderea veniturilor disponibile ale populaţiei şi aşteptările pesimiste ale acesteia cu privire la siguranţa financiară, care au condus la amânarea deciziei de contractare a asigurărilor.
Pe de altă parte, în 2010 au fost implementate mai multe măsuri care, cu siguranţă, vor contribui la dezvoltarea pieţei în perioada următoare şi la creşterea nivelului de încredere în asigurări al consumatorilor. Mă refer, de exemplu, la: începerea aplicării sistemului bonus-malus, emiterea electronică a asigurărilor RCA, reglementarea modalităţii de rezolvare a reclamaţiilor de către asigurători şi intermediari, aplicarea dispoziţiilor legale referitoare la obligaţia de informare a consumatorilor, reglementarea cerinţelor de calificare profesională pe care trebuie să le îndeplinească persoanele care lucrează în domeniul distribuţiei produselor de asigurare etc.
Ce noi tendinţe îşi vor pune amprenta asupra dezvoltării pieţei de asigurări în 2011, un an pe care analiştii îl consideră al reluării creşterii economice?
A.T.: Cifrele preliminare pentru trimestrul I al anului curent arată o creştere semnificativă a subscrierilor pe clasa de asigurări de incendiu şi calamităţi naturale, şi îndeosebi din asigurările de locuinţe, precum şi a primelor brute subscrise din asigurări de răspundere civilă generală sau asigurări de credite. Se pare, aşadar, că asigurătorii şi-au îndreptat cu succes eforturile în direcţia dezvoltării altor linii de asigurări, renunţând temporar la clasele de asigurări auto, care, deocamdată, au şanse mai mici de revigorare din cauza vânzărilor scăzute de vehicule şi a leasingului auto.
Deşi este încă dificil de avansat o prognoză cu o marjă mică de eroare, tocmai din cauză că piaţa de asigurări depinde de evoluţiile din alte sectoare ale economiei naţionale şi de puterea de cumpărare a populaţiei, apreciez că nu vom mai asista la scăderi de amploarea celor de până acum şi că piaţa a depăşit ce a fost mai greu.
Cu siguranţă, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor va face tot ce îi permite cadrul legal pentru a susţine dezvoltarea pieţei şi va fi flexibilă în găsirea unor soluţii optime la probleme punctuale, aşa cum am făcut de altfel şi până acum.
Una dintre principalele probleme cu care se confruntă asigurătorii din România este lipsa de informare în domeniu a potenţialilor asiguraţi. Cum apreciaţi că poate contribui industria în ansamblu la creşterea gradului de educare în asigurări al publicului larg?
A.T.: Trebuie să remarc faptul că, în ultima perioadă, reprezentanţii societăţilor şi brokerilor de asigurare sunt mult mai activi în acest sens. Sunt tot mai multe seminarii şi conferinţe, campanii de promovare a diverselor produse, mass-media este tot mai interesată de domeniul asigurărilor şi, implicit, tot mai multe informaţii ajung la publicul larg. Asociaţia profesională a asigurătorilor face eforturi pentru derularea unui program de educaţie financiară în şcoli, probabil primele rezultate ale acestor demersuri îi vor permite să se focalizeze asupra celor mai eficiente direcţii de acţiune pentru educarea viitorilor consumatori.