Expoziția „Vălul păcii“ este un prim capitol al unei cercetări dedicate iconografiei păcii în perioada socialistă în România și Republica Moldova.
Circulația internațională a motivului păcii, în special în țările nealiniate, constanța prezenței sale în discursul oficial pe toată perioada postbelică, până la sfârșitul anilor ’80, precum și multitudinea de reprezentări ale sale în toate formele culturale (arte plastice, film, literatură, jurnalism, muzică, filatelie, festivaluri) reprezintă puncte de plecare și direcții pentru cercetarea pe care se bazează, și pe care o generează proiectul „Vălul păcii“.
Expoziția este curatoriată de Igor Mocanu, Ovidiu Țichindeleanu și Raluca Voinea. „În iconografia socialismului real-existent, pacea domneşte suprem peste toate simbolurile. Chiar mai mult decît porumbelul păcii, desenat de altfel de mîna fiecărui copil al fostului bloc socialist, însuşi cuvîntul «PACE», ca în «pacea între popoare», e un cuvînt care a devenit imagine. Pacea a fost simbolul cel mai înalt al vieţii comuniste. Cu toate acestea, «lumea liberă» a văzut mereu în pacea comunistă doar un văl, dincolo de care se ascundeau alte intenţii. După ce cortina a fost dată deoparte, de la războaiele din fosta Iugoslavie, la începutul tranziţiei postsocialiste, la războiul din Ucraina, la sfîrşitul acesteia, fostul bloc socialist a devenit o «regiune de conflict», fiind astfel reintegrată în lumea capitalismului şi colonialităţii. Pacea a dispărut din viaţa socială sub ingerinţa războaielor, crizelor şi austerităţii infinite. Vălul păcii a fost înlocuit cu armurile războiului. Cum putem dematerializa războiul pentru a recîştiga timpul păcii? Cum putem redistribui capitalul imaginii într-un sens comun?“ se întreabă unul dintre curatori, Ovidiu Țichindeleanu.
Răspunsul, sau măcar o parte din el, ni se relevă poate prin această expoziție, care deschide un cufăr plin cu imagini, simboluri și sloganuri ce au fost încuiate laolaltă cu alte relicve ale regimului socialist, etichetate toate drept „propagandă“. Curatorii acestei expoziții, reuniți sub titulatura „Comitetul pentru Resurecție“ își propun să scuture praful de pe conceptele emancipatoare care au fost odată propuse pentru o în-treagă lume și peste care s-a așternut vălul uitării.
În expoziția din spațiul tranzit.ro/ București sunt prezentate lucrări împrumutate din colecțiile unor muzee din țară, un program de filme și jurnale de actualități de la Arhiva Națională de Filme, precum și o secțiune cu materiale de arhivă și documentație, ce definesc un proiect în lucru și deschis. Printre artiștii expuși se numără Natalia Matei-Teodorescu, Hortensia Masichievici, Mihai Rusu, Iosif Santha, Ladislau Feszt, Gheorghe Terescenco, Mihai Leonte, Ion Popescu Gopo, -Luminița -Cazacu și alții.
Expoziția este deschisă până pe 7 iulie 2017.