3.3 C
București
sâmbătă, 11 ianuarie 2025
AcasăSpecialComisia Europeană: Eliminaţi monopolul CFR!

Comisia Europeană: Eliminaţi monopolul CFR!

Lipsa condiţiilor şi infrastructurii pentru traficul feroviar din România a intrat şi în atenţia Comisiei Europene. Aflată într-o vizită oficială la Bucureşti, fostul comisar european Meglena Kuneva, în prezent consilier al vicepreşedintelui CE responsabil cu drepturile pasagerilor, a răspuns, la întrebarea venită din partea romanialibera.ro, că prima soluţie pentru asigurarea unor călătorii decente cu trenul este eliminarea monopolului.

„Comsia Europeană are o directivă clară care cere ca în orice domeniu să existe mai mulţi operatori pe piaţă. Când ai un singur operator, nu reuşeşti să-l pedepseşti dacă nu mai cumperi bilet. Monopolul prinde consumatorii în capcană”, a precizat Meglena Kuneva.

Oficialul european este în plină campanie de promovare a drepturilor pasagerilor care călătoresc cu trenul, avionul, autobuzul sau autocarul pe teritoriul Uniunii Europene. Bruxelles-ul vrea astfel să impulsioneze ţările membre să aplice legislaţia europeană privind drepturile călătorilor şi, în acelaşi timp, să încurajeze pasagerii să acţioneze atunci când sunt nedreptăţiţi.

România cere 5 ani de păsuire

În privinţa transportului feroviar, România a cerut deja o derogare de 5 ani de la standardele europene. Această excepţie poate fi reînnointă pentru încă două perioade similare, aşa încât  autorităţile române ar putea să obţină o păsuire de până la 15 ani. Acelaşi tip de derogare au cerut-o şi ţări ca Belgia, Bulgaria sau Cehia.

În prezent, CFR este compania care gestionează aproape în totalitate transportul pe şine în România, cele câteva trenuri private disponibile pentru călători nefiind incluse sau menţionate ca atare în Mersul Trenurilor.

4.000 de kilometri de şine, spre privatizare

Recent, ministrul Transporturilor, Anca Boagiu, a anunţat că nu mai puţin de 4.000 din cei 20.000 de kilometri de reţea feroviară din România vor fi scoşi la licitaţie pentru a fi utilizaţi şi întreţinuţi de operatorii privaţi. Alţi 1.000 ar urma să fie închişi pentru că nu mai sunt folosiţi. Potrivit ministrului, companiile feroviare de stat au acumulat în ultimii 10 ani datorii echivalente cu 1% din PIB.

Meglena Kuneva a apreciat că situaţia transportului feroviar din România „nu este ideală”, dar şi-a exprimat încrederea că în cei 5 ani de derogare situaţia se va îmbunătăţi.

„Nu există pericol de infringement”

„În acest moment nu este niciun semn că ar putea fi activată procedura de infringement împotriva României referitor la drepturile pasagerilor. Trebuie doar să vedem cum putem aplica legislaţia existentă şi am să insist pe lângă autorităţile române ca acest lucru să se întâmple”, a completat consilierul vicepreşedintelui CE Siim Kallas.

Ce drepturi au călătorii cu trenul

Conform Regulamentului 1371/2007, în Europa există un minim de norme comune în cazul întârzierii sau anulării trenurilor. De pildă, compensaţiile pentru o întârziere de 60 până la 119 minute este de cel puţin 25 la sută din preţul biletului şi urcă la minim 50 la sută dacă trenul întârzie mai mult de 120 de minute. Bineînţeles, aceşti bani se acordă numai dacă întârzierea sau conexiunea ratată a fost cauzată de circumstanţe pe care transportatorul le putea evita.

De asemenea, societatea feroviară responsabilă trebuie să ofere mâncare şi băuturi răcoritoare gratuite în cazul unor întârzieri de peste o oră. Iar dacă există pasageri care au pierdut o conexiune importantă din cauza întârzierilor, aceştia au dreptul să ceară operatorului transport şi cazare gratuită la un hotel pentru cel mult trei nopţi, la o sumă maximă de 80 de euro pe noapte.

Persoanele cu handicap sau cele cu mobilitate redusă beneficiază de asistenţă gratuită la bordul trenului şi la urcarea şi coborârea din tren dacă anunţă operatorul că are nevoie de acest ajutor cu cel puţin 48 de ore înainte de călătorie.

Nici bicicliştii nu sunt omişi de legislaţia europeană în domeniu. Bicicletele sunt permise la bordul trenurilor dacă sunt uşor de manevrat şi dacă nu afectează serviciul de transport.

Toate societăţile feroviare sunt obligate să furnizeze călătorilor aceste informaţii şi să pună la punct un mecanism de soluţionare a eventualelor contestaţii.

Reguli similare ar trebui aplicate şi în cazul transporturilor cu avionul, autobuzul sau autocarul.

Claudiu Berbece
Claudiu Berbece
Claudiu Berbece, reporter Rl online
Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă