Nissan se dezlănţuie în lumea crossoverelor, ajungând la nu mai puţin de 4 modele diferite pe acest segment. Juke, ultimul venit, pare desprins dintr-un film cu extratereştri, iar lucrurile nu se opresc aici, pentru că mica bestie atacă o nişă abia creată, în care singurul concurent este MINI Countryman.
Ca tacâmul să fie complet, Nissan a pus pe Juke şi un motor de 190CP, disponibil ori cu tracţiune integrală şi cutie automată CVT, ori cu tracţiune faţă şi cutie manuală. Despre ce vorbim? Vorbim de o maşină de doar 1286 kg la gol, cu garda la sol de 180 mm, căreia constructorul îi aminteşte până şi unghiurile de atac, rampă şi degajare (26/22.5/30 de grade), ca la maşinile de teren, dar care de fapt este dedicată – cel puţin în motorizarea de 1,6 litri 190CP – celor care vor să şocheze fauna urbană, nu pe cea din creierii munţilor.
Nimic mai fistichiu pe lume
Designul exterior al lui Juke îţi poate fi oricum, numai indiferent nu: eu unul l-am declarat genial de urât, dar am întâlnit foarte multă lume total îndrăgostită de cum arată. Probabil că designerii Nissan se pregătesc în secret pentru următorul rover marţian, iar Juke este doar un prototip, cert este însă că maşina întoarce capetele tuturor pe stradă.
Nici interiorul nu se lasă mai prejos: indicatoarele de bord şi consola dintre scaunele faţă imită designul motocicletelor, iar materialele, de bună calitate pe dotarea de top Tekna, au aspect şi feeling sport. Din păcate, asemănările cu motocicletele nu se opresc aici, căci insonorizarea maşinii este inexistentă, motorul copleşind sonor habitaclul de la 3000 turaţii în sus. Apoi, mă aşteptam ca sistemul audio de pe această maşină să fie excepţional, însă el este submediocru, tăind din atmosfera funky de la bord. În plus, dacă spaţiul în faţă este corect pentru o maşină de 4,1 metri lungime, în spate stai mai înghesuit; spaţiile de stocare sunt totuşi corect profilate şi dimensionate.
Hip-hop urban
Aş putea rezuma ţinuta de drum a acestui crossover referindu-mă la dansatorii de breakdance de acum 20 de ani, însă mă tem că publicul-ţintă nu va înţelege aluzia. Hip-hop e mai actual, da? Pe scurt, Juke a fost binecuvântat cu un tren de rulare capabil să ia virajele la viteze pe care nu le credeam accesibile unei maşini atât de înalte, care apoi trece prin gropi şi şanţuri, ba chiar şi pe macadam, cu aplombul unui mic SUV, iar în final oferă pasagerilor săi o călătorie pe cât de confortabilă, pe atât de distractivă.
Motorul turbo de 1,6 litri e capabil de acceleraţii de la 0-100 km/h în doar 8 secunde, iar în depăşiri e feroce, datorită în special celor 240 Nm cuplu maxim, disponibili integral la 2000 rpm. Dacă propulsorul, direcţia şi trenul de rulare ar fi fost ajutate şi de cutia de viteze, ar fi fost perfect. Lucrurile însă nu stau aşa din cauza modului în care sunt etajate primele două viteze, iar asta taie, din nou, din senzaţii atunci când vrei să pleci ca din tun. Joaca punţii faţă sub cei 190 CP adaugă la sentimentul de insecuritate, astfel încât ai de-a face cu un cal nărăvaş, care cere concentrare permanentă. Nici consumul nu e un punct forte al lui Juke, cei 12,6% arătaţi la finalul testului fiind, sincer, prea mult.
Nissan Juke e accesibil de la 15.490 euro cu TVA inclusă, iar în echiparea testată costă 21.640 euro. Nu-i puţin, dar nici prea mult pentru o maşină de 190 CP! Căci, deşi Juke este nerafinat, fără menajamente, o maşină dedicată doar celor care vor să spargă cu zgomot tiparele, el îţi asigură o doză zilnică de desprindere de realitate, sentiment de nebunie pură pe care îl regăseşti cu greu în această zonă de preţ. O mică brută, corect, dar una fericită!
DATE TEHNICE
NISSAN JUKE 1.6L – DIG-T 190CP
Cilindree: 1618 cmc
Putere maximă: 190 CP/5600 rpm
Cuplu maxim: 240 Nm/2000 rpm
Euro 5, 159 g/km CO2
Consum urban, extraurban, mixt: 9.1, 5.6, 6.9 l/100km
Viteza maximă: 215 km/h 0-100 km/h 8 sec
Masa proprie: 1286 kg
Ampatament: 2530 mm
Lăţime, lungime, înălţime: 1765/4135/1565 mm
Cutie de viteze: manuală, 6 trepte
Volum portbagaj: 251 litri
Capacitate rezervor: 46 litri
Preţ: 21.640 euro