7.8 C
București
marți, 24 decembrie 2024
AcasăSpecialCât de discriminaţi sunt bărbaţii la volan

Cât de discriminaţi sunt bărbaţii la volan

Recent, Curtea Europeană de Justiţie a interzis utilizarea diferenţei de gen în stabilirea primelor de asigurare. Imediat a urmat o dezbatere care opune argumentelor privind egalitatea între sexe statisticile actuariale utilizate de asigurători. Cu toate acestea, problema pare a depăşi simpla confruntare de idei: diferenţiere vs. discriminare. Există totuşi şi raţiuni sociale al căror impact se pare că a fost luat în considerare la fundamentarea acestei decizii.

Statisticile asigurătorilor certifică fără echivoc: bărbaţii produc mai multe accidente decât femeile. Nu doar în România, ci… peste tot în lume. Pe de altă parte, tot statisticile spun că bărbaţii trăiesc mai puţin şi duc o viaţă mai puţin sănătoasă decât femeile.

Nu discutăm doar de generalizări nefundamentate. Aceste afirmaţii sunt bazate pe statistici cuantificabile pe care asigurătorii le iau în considerare la stabilirea primelor de asigurare. Acestea sunt şi motivele pentru care bărbaţii plătesc mai mult decât femeile la asigurarea maşinii şi beneficiază de anuităţi mai generoase.

Situaţia nu va mai dura mult la nivelul Uniunii Europene. O rezoluţie a Curţii Europene de Justiţie din data de 1 martie a.c. interzice companiilor de asigurare, începând cu 21 decembrie 2012, să mai folosească statisticile diferenţiate pe sexul asiguratului în stabilirea primelor de asigurare. Până în prezent discriminarea în stabilirea primelor de asigurare era permisă la nivelul UE dacă sexul este un factor determinant al riscului şi poate fi relevat prin statistici actuariale precise.

Cum a început

O asociaţie a consumatorilor din Belgia a contestat diferenţele de preţuri în asigurări dintre bărbaţi şi femei întemeiate pe criteriul sexului. Judecătorii au apreciat că utilizarea statisticilor privind speranţa de viaţă sau evidenţele accidentelor produse în funcţie de sexul asiguratului încalcă normele europene privind egalitatea de gen. Pentru verdictul a cărui punere în aplicare va începe din 21 decembrie 2012 nu mai există nici o cale de atac.

Care sunt efectele

Efectul imediat pentru tarifele asigurărilor auto va consta într-o uniformizare a tarifelor care erau diferenţiate până acum pe statisticile de sex. Astfel, bărbaţii vor plăti mai puţin ca până acum, în timp ce femeile vor plăti mai mult. Opinia Comitee Europeen des Assurance (CEA) a fost tranşantă în acest caz. Punctul de vedere CEA a calificat verdictul ca o veste neplăcută, argumentând că statisticile sunt indispensabile în ştiinţa actuarială. 

Decizia judecătorilor de a nu recunoaşte faptul că sexul este un factor legitim în stabilirea preţului în asigurări şi că tarifele asigurărilor sunt stabilite într-o manieră corectă, în funcţie de riscul individual al fiecărui client, este o veste rea pentru asiguraţi, a afirmat Michaela KOLLER, director general, CEA.

În acelaşi timp, ABI (Asociaţia Asigurătorilor Britanici) a exemplificat că impactul asupra preţurilor va reprezenta o majorare de tarife pentru asigurări auto în cazul femeilor până în 26 de ani cu aproape 25%, în timp ce preţurile pentru bărbaţii de aceeaşi vârstă ar putea scădea cu 10%.

Statisticile sunt însă elocvente în ceea ce priveşte diferenţierea tarifelor în funcţie de genul asiguratului. Asigurătorii britanici afirmă că riscul ca un tânăr de 21 de ani să producă un accident este de două ori mai ridicat decât în cazul unei tinere de aceeaşi vârstă. În anul 2009, 76% din accidentele produse în Uniunea Europeană au fost produse de bărbaţi.

În România, statisticile indică faptul că 30% din posesorii de permise sunt femei, în timp ce restul de 70% sunt bărbaţi. Mai mult, dintre accidentele care au avut loc în 2010 doar 18% au fost produse de femei. Femeile sunt mai putin cheltuitoare în ceea ce priveşte asigurările, deoarece produc accidente cu daune sub medie. De cele mai multe ori, accidentele produse de persoanele de gen feminin produc pagube minore la viteză mică în trafic. Astfel, cheltuielile pe care un asigurător le are cu reparaţia unui autoturism condus de o doamnă sunt mai mici, în general, a declarat Ina Crudu, director de vânzări, ASTRA Asigurări.

De fapt, impactul imediat al acestei măsuri se va răsfrânge asupra şoferilor tineri fără un istoric al daunelor. În România nu va exista un impact major la nivelul primei medii. Va exista o majorare între 5% şi 10%, dar după 1-2 ani, perioadă în care se va constitui un istoric de daune, asiguraţii de gen feminin vor putea accesa bonusurile la care au dreptul, a adăugat Ina Crudu.

30% din posesorii de carnet de conducere din România sunt femei.

82% din accidentele auto din România în 2010 au fost produse de bărbaţi.

Cele mai citite

Luna decembrie aduce vânzări record în sectorul alimentar: Produse tradiționale și pachete speciale pentru sărbători

Decembrie se dovedește a fi o lună extrem de bună pentru producătorii din domeniul alimentar din România, aceștia înregistrând vânzări semnificative. Conform emisiunii ZF...

Capitalul românesc câștigă teren în sistemul bancar: Ponderea activelor băncilor autohtone se apropie de 40%

România controlează aproape 40% din activele sistemului bancar, marcând o creștere notabilă a capitalului autohton. Potrivit datelor BNR, ponderea activelor băncilor cu capital străin...

Elena Lasconi dezlănțuită la adresa Guvernului Ciolacu 2

România nu se poate schimba în bine cu aceiaşi oameni la butoane, care fac aceleaşi lucruri, a declarat luni seara preşedintele USR, Elena Lasconi,...
Ultima oră
Pe aceeași temă