3 C
București
sâmbătă, 23 noiembrie 2024
AcasăSpecialAutorităţile au preferat să pună tichie de mărgăritar de 20 milioane de...

Autorităţile au preferat să pună tichie de mărgăritar de 20 milioane de euro la Aeroportul Tulcea. Calea ferată spre Delta Dunării intră abia acum în reparaţii

Compania naţională de căi ferate CFR SA vrea să modernizeze în următoarea perioadă calea ferată Medgidia-Tulcea, a declarat petru România liberă directorul general Marius Chiper.

Pe oriunde ai lua-o, pe şosea sau pe calea ferată, legătura Bucureştiului cu Delta Dunării este extrem de proastă, cu toate că zona are un potenţial turistic unic în Europa.În loc să rezolve problema, autorităţile au decis să facă o tichie de mărgăritar: au modernizat cu 13 milioane de euro Aeroportul Tulcea „Delta Dunării”.

Pe acest aeroport nu operează nicio cursă regulată din 1993, cu excepţia celor câteva efectuate în 2014 de către o companie a omului de afaceri Ovidiu Tender. Aceasta cu toate că anul trecut a fost finalizată o megainvestiţie cu bani europeni. „85% din bani sunt fonduri europene, 13% provin de la bugetul de stat, iar 2% de la bugetul local. Lucrările de modernizare se fac la pistă, căi de rulare. În urma modernizării vom avea cinci locuri pentru parcarea avioanelor”, spunea în 2016 Constantin Albu, directorul general al Aeroportului Tulcea.

 

20 milioane de euro investite aiurea

După modernizare, pista de decolare-aterizare a fost extinsă cu 60 de metri şi lărgită de la 30 de metri la 45 de metri. În plus, au fost turnate trei straturi de mixturi asfaltice pe întreaga suprafaţă a pistei şi a fost extinsă platforma de îmbarcare-debarcare de la două locuri de parcare la cinci locuri de parcare pentru aeronave. 

Aceştia nu sunt toţi banii care au fost investiţi de-a lungul anilor în aeroportul tulcean. În perioada 2006-2010, Consiliul Judeţean Tulcea mai alocase 24 milioane de lei (peste şapte milioane de euro) pentru modernizarea aerogării, construcţia unui nou terminal de sosiri după cerinţele Schengen şi achiziţia unor echipamente aeronautice. 

Nicio cursă regulată

Şi totuşi, rezultatele întârzie să apară. În continuare, la Tulcea nu operează nicio cursă regulată, iar charterele sunt puţine.  „Am operat curse charter, operate cu Boeing 737 sau Airbus 320, 90% dintre ele de la Paris – Charles de Gaulle, dar au fost şi de la Zürich, Bruxelles sau Viena. În general, au fost 140-150 de pasageri pe cursă. Mai aterizează şi curse charter cu avioane de mici dimensiuni”, a declarat pentru „România liberă“ directorul operaţional al Aeroportului internaţional Tulcea „Delta Dunării”. El a refuzat însă să precizeze ce frecvenţă au aceste curse şi ce număr mediu zilnic de pasageri se înregistrează în aerogară. 

În timp ce Aeroportul Tulcea a fost modernizat la standarde europene, calea ferată este lăsată de izbelişte de decenii. De la Bucureşti la Tulcea circulă un singur tren direct pe zi, care străbate distanţa de 334 km în 5 ore şi 19 minute, potrivit Mersului Trenurilor. Trebuie precizat faptul că, de regulă, turiştii occidentali preferă să aterizeze într-o capitală şi apoi să se deplaseze cu trenul spre o destinaţie turistică, precum Delta Dunării. De la Bucureşti la Medgidia, calea ferată este modernizată recent şi permite circulaţia trenurilor cu până la 160 km/oră, fapt pentru care cei 190 km sunt parcurşi în două ore şi jumătate. De aici încolo însă trenul mai face aproape trei ore până la Tulcea, pe o distanţă de 144 km. 

Nici pe şosea lucrurile nu stau cu mult mai bine. Distanţa de 340 km dintre Bucureşti şi Tulcea este străbătută în 4 ore şi 13 minute, potrivit site-ului viamichelin.com. În ceea ce priveşte transportul rutier, trebuie luat în calcul faptul că pot apărea întârzieri neprevăzute, din cauza numeroaselor convoaie militare care utilizează drumul din Dobrogea, în apropiere de baza de la Mihail Kogălniceanu. 

Speranţe pentru transportul feroviar

Revenind la transportul feroviar, ar fi putut fi îmbunătăţit substanţial dacă cele 20 milioane de euro erau investite nu în aeroport, ci în calea ferată. Cu atâţia bani, ar fi fost ridicate multe restricţii de viteză, iar timpul de parcurs s-ar fi micşorat simţitor, călătoria devenind atractivă. 

Acum, în ceasul al 12-lea, se pare că sunt ceva speranţe pentru această porțiune de cale ferată. „O avem în planul de investiţii, din fonduri proprii. Facem documentaţia tehnico-economică şi în perioada următoare vom lansa licitaţia. Dincolo de utilitatea turistică, pe această linie circulă şi trenuri de marfă, multe dintre ele transportând alumină de la Tulcea la Slatina”, a declarat pentru „România liberă“ directorul general al Companiei Naţionale de Căi Ferate – CFR SA (care se ocupă cu gestionarea infrastructurii feroviare), Marius Chiper. El a precizat că este o zonă destul de dificilă, din cauza reliefului deluros, dar investiţia este fezabilă.   

 

Citește ziarul integral în format .pdf AICI!

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă