Recent, Arianna Huffington a încheiat una dintre mega-tranzacţiile din ultima perioadă. Cofondatoarea site-ului informativ de mare succes, The Huffington Post, şi-a vândut publicaţia gigantului online AOL pentru 315 milioane de dolari, asigurându-şi o poziţie importantă în cadrul companiei AOL.
Arianna Huffington, femeia din spatele acestui nou model de media business, a ocupat locul al 12-lea într-un clasament realizat în 2009 de revista Forbes al celor mai influente femei din industria media şi locul 28 în clasamentul de anul trecut al celor mai puternice femei din lume.
Autoare, politician, jurnalistă şi femeie de afaceri
S-a născut în Grecia ca Arianna Stassinopoulos. Tatăl ei era jurnalist, iar despre mama sa, Arianna povesteşte că a fost cea puternică influenţă din viaţa ei. „Într-o zi, m-am uitat într-o revistă, am văzut o fotografie cu Universitatea Cambridge şi am spus că vreau să ajung acolo. Toată lumea a râs, mai puţin mama mea, care mi-a zis «Bine, hai să vedem cum poţi ajunge acolo». A împrumutat bani ca să mergem în Anglia. Mi-a dat de înţeles că dacă nu reuşeam să intru la Universitatea Cambridge, nu era mare lucru. Dar am intrat.” Arianna s-a mutat în Anglia la 16 ani şi a absolvit Universitatea Cambridge cu o diplomă în economie. La 21 de ani a devenit preşedinte al cunoscutei Asociaţii de Dezbateri Cambridge (Cambridge Union). Una dintre dezbaterile la care a luat parte a fost pe tema rolului guvernului şi al pieţelor.
De-a lungul timpului, Arianna şi-a construit o carieră dinamică şi diversificată şi nici la cei 60 de ani ai săi nu încetează să se facă remarcată.
S-a mutat din Londra în New York în 1980. În 1986, s-a măritat cu Michael Huffington şi s-a mutat la Washington. Arianna a devenit unul dintre cei mai populari comentatori conservatori, fiind în fruntea campaniilor politice de promovare a soţului ei, mogul al petrolului şi politician Republican. Spre sfârşitul deceniului, ea şi-a schimbat viziunea politică, trecând de partea liberalilor.
În 1997 a divorţat şi s-a mutat la Los Angeles împreună cu cele două fiice ale sale. „Căsătoria mi-a dat cele mai importante două lucruri din viaţă – fiicele mele. Sfârşitul căsătoriei a fost dureros, dar acum Michael şi cu mine suntem prieteni şi chiar mergem în vacanţă împreună cu copiii noştri.”
Cariera sa în jurnalism a debutat spre sfârşitul anilor 1980, când semna articole pentru publicaţia National Review. Prima ei carte, „The Female Woman„, a fost publicată în anul 1973 şi a fost urmată de încă douăsprezece. A experimentat cu diverse genuri, de la autoeducare şi puterea mitologiei greceşti până la satire politice şi biografii. Prima biografie pe care a scris-o a fost cea a sopranei Maria Callas, în 1981, intitulată „Maria Callas – The Woman Behind the Legend”. Huffington a fost acuzată de plagiat pentru fragmente copiate din alte biografii şi a plătit daune biografului Gerald Fitzgerald după rezolvarea conflictului în instanţă. A mai scris în 1989 o biografie a lui Pablo Picasso, pe care a numit-o „Picasso – Creator and Destroyer”. Lydia Gasman, profesoară de istorie a artei la Universitatea din Virginia, a spus despre aceasta că include idei asemănătoare cu cele din volumele nepublicate ale tezei ei de doctorat. „Nu a făcut decât să fure douăzeci de ani din munca mea,” susţine Gasman.
În şaizeci de ani de autoeducare, relatează newyorker.com, Arianna a încercat homeopatia, chiropractica, saune cu infraroşu, microdermabraziunea şi, după cum scrie ea însăşi în cartea publicată în 2006, „On Becoming Fearless”, „dieta Beverly Hills, dieta cu orez, dieta cu grepfruit, dieta cu supă de varză, dieta fără carbohidraţi, dieta fără grăsimi, într-adevăr, dieta fără calorii”. O zi obişnuită în viaţa ei include yoga, meditaţie şi rugăciune. Din 1996 a început să doneze zece la sută din venitul ei pentru caritate.
The Huffington Post
În 2003 a candidat ca independent pentru funcţia de guvernator al Californiei, concurând cu Arnold Schwarzenegger. Campania a fost un eşec, după cum spune ea însăşi, dar a descoperit puterea Internetului. O mare parte din banii pentru campanie, aproape un milion de dolari, au fost strânşi online.
După cursa prezidenţială din 2004, a avut loc o întâlnire la care s-a discutat rolul jucat de mass-media în alegeri. Printre cei care au luat parte la întâlnire a fost Kenneth Lerer. Împreună cu el, Arianna a discutat despre crearea unei platforme care să fie o combinaţie între ştiri de ultimă oră şi blog colectiv. Acela a fost începutul a ceea ce avea să devină The Huffington Post.
A început ca un blog de opinii, pentru ca în numai câţiva ani să evolueze într-un site cu un trafic de milioane de cititori în fiecare lună şi cu un conţinut bogat şi diversificat. Din mai 2005, când a fost lansat, şi până astăzi, publicaţia s-a conturat într-un „hibrid” ce pare a fi viitorul mass-mediei.
Arianna a fondat The Huffington Post împreună cu Keneth Lerer şi Jonah Peretti, împotriva torentului de critici venite din media. Ea a mărturisit că popularitatea site-ului a fost un şoc pentru ea: „Nu am ştiut că va ajunge până aici. Am vrut doar să fac în aşa fel încât multe voci cu adevărat interesante să aibă un loc unde să poată comenta lucruri interesante şi să ia parte apoi la conversaţie”.
„Arthur Schlesinger Jr. a fost prima persoană pe care am invitat-o pe blog,” afirmă Arianna. „Îmi trimitea blogurile lui prin fax. Îmi amintesc criticile: «Ăsta nu e blogging» Cu toate acestea, simţeam că nu contează modul în care gândurile unui blogger ajung pe site. În prima săptămână, am avut postări de la Julia Louis-Dreyfus, Larry David, Gary Hart, John Cusack şi Walter Cronkite.”
„Ziarul online”, cum îl numeşte cofondatoarea sa, a făcut din Arianna Huffington un mogul al mediei online şi atrage 20 de milioane de utilizatori în fiecare lună, de cinci ori mai mult decât multe alte publicaţii online. Ca lider al informaţiei agregate pe o piaţă în continuă creştere, The Huffington Post a devenit subiect al dezbaterilor nesfârşite în mass-media tradiţională. „Dar în mijlocul acestor dezbateri tot mai aprige, Arianna Huffington pare a fi în elementul său,” susţine publicaţia telegraph.co.uk. „A căpătat destulă experienţă cât a fost preşedinte al Asociaţiei de Dezbateri Cambridge, şi cu siguranţă s-a bucurat să fie doar a treia femeie care a îndeplinit acel rol”.
Nu îi este ruşine să recunoască faptul că site-ul este profitabil, dar nu menţionează nicio cifră. Valoarea site-ului The Huffington Post a fost estimată la peste 200 de milioane de dolari în 2008, de către New York Times, şi are 80 de angajaţi permanenţi, plus câţiva liber-profesionişti.
„Efectul de Facebook”
La şase ani de la lansarea The Huffington Post, Huffington a fost dată în judecată de doi consultanţi politici, Peter Daou şi James Boyce. Cei doi pretind că au jucat un rol important în crearea site-ului de mare succes.
Revista Vanity Fair analizează ce s-a întâmplat în toamna lui 2004, când Huffington, Daou, Boyce, şi alţi liberali precum David Geffen, Larry David şi Norman Lear, s-au întâlnit pentru a discuta despre ceea ce ei numeau „un răspuns democratic la publicaţia Drudge Report”. Întrebarea pe care şi-au pus-o cei de la Vanity Fair a fost de ce au aşteptat cei doi consultanţi politici şase ani pentru a-şi cere drepturile?
Întâmplarea a fost comparată cu cea din filmul „Reţeaua de socializare” a lui David Fincher, despre bătălia în instanţă pentru titlul de fondator al reţelei Facebook. Daou şi Boyce au negat însă că procesul lor ar avea vreo legătură cu acesta, cu toate că l-au intentat la doar câteva săptămâni după premiera filmului.
Procesul ridică două întrebări, în opinia lui William Cohan, scriitor pentru Vanity Fair: şi-au luat Huffington şi cofondatorul Kenneth Lerer ideile de la Daou şi Boyce fără să compenseze sau să recunoască? Sau vor Daou şi Boyce să pună mâna pe banii munciţi de Huffington şi Lerer acum că site-ul este profitabil şi are succes?
Arianna Huffington susţine că şi-a găsit chemarea cu ziarul ei online. Nu are planuri să îl extindă în afara graniţelor Statelor Unite. Fosta concurentă a lui Arnold Schwartzenegger în lupta pentru guvernarea Californiei spune că nu se va mai implica în politică. „Asta a fost pentru mine. Nu m-am mai simţit aşa până acum. Toate lucrurile care îmi plac sunt acum într-un singur loc. Nu mai am alte planuri profesionale,” susţine ea.
Este sigură că The Huffington Post reprezintă modelul evoluţiei jurnalismului. „Jurnaliştii au multe de învăţat de la conţinutul generat de public şi vice-versa. The Huffington Post face deja profit şi e pe picioarele sale. Orice câştig în plus este folosit tot pentru ziar şi vom continua aşa,” afirmă Arianna.
„Noi numim The Huffington Post ziar. Nu cred că ziarele vor dispărea. Cred că vor fi mai puţine, dar vor exista întotdeauna ziare,” a mai adăugat ea.