Dupฤ ce a investit degeaba 300 milioane euro în modernizarea din 2008, Poลta vrea o nouฤ reorganizare care presupune inclusiv „crearea celui mai mare proiect de retail banking”.
Compania Naลฃionalฤ Poลta Românฤ intrฤ, anul acesta, în cel mai amplu proces de restructurare ลi reorganizare de pânฤ acum. Dupฤ ce Guvernul a aprobat anul trecut punctele generale ale planului, conducerea Poลtei detaliazฤ, într-un document intern aflat în posesia RL, etapele restructurฤrii. Desfiinลฃarea a ลase sucursale, comasarea altor douฤ, restructurarea a aproape 2.400 de angajaลฃi, reorganizarea reลฃelei de agenลฃii, implementarea serviciului door-to-door, dar ลi extinderea pe piaลฃa serviciilor bancare ลi de asigurฤri sunt doar câteva dintre punctele importante ale strategiei. Poลta Românฤ încearcฤ astfel sฤ se redreseze financiar dupฤ ce, doar în 2008, a semnat contracte de achiziลฃii de peste 300 milioane de euro, fฤrฤ a avea nici un beneficiu. Instituลฃia, ai cฤrei acลฃionari sunt statul român (75%) ลi Fondul Proprietatea (25%), nu a mai reuลit sฤ obลฃinฤ profit din 2006, iar conducerea ei se aลteaptฤ la o uลoarฤ redresare abia din a doua jumฤtate a acestui an. În toatฤ aceastฤ perioadฤ, pierderile companiei au depฤลit 400 milioane de euro.
Aproape 2.400 de oameni daลฃi afarฤ
În iunie 2010, Guvernul României aproba planul de restructurare ลi reorganizare a Companiei Naลฃionale Poลta Românฤ. Reprezentanลฃii instituลฃiei se grฤbeau, la câteva zile dupฤ aceea, sฤ nege faptul cฤ acest plan presupune ลi restructurฤri de personal. Documentele aflate în posesia RL atestฤ însฤ contrariul. „Se va trece la o nouฤ etapฤ în cadrul procesului de restructurare, etapฤ care va consta în: desfiinลฃarea Sucursalelor Servicii Poลtale, It&C, Reลฃea Poลtalฤ, Imobiliarฤ, Poลta Rapidฤ ลi Centrul de Perfecลฃionare, comasarea Sucursalei Servicii Integrate cu Sucursala Fabrica de Timbre”, aratฤ un document semnat de preลe¬dintele director general Dumitru Daniel Neagoe ลi de directorul executiv Mioara Pribescu. În concluzie, precizeazฤ actul, „se preconizeazฤ reducerea numฤrului de personal prin disponibilizare cu plata salariilor compensatorii în douฤ etape: 1.000 de salariaลฃi cu luna septembrie 2011 ลi 1.380 de salariaลฃi cu luna decembrie 2011″. Poลta are 36.000 de angajaลฃi.
Poลtaลul electronic
În cadrul procesului de implementare a serviciului door-to-door, CNPR intenลฃioneazฤ sฤ doteze angajaลฃii cu aparaturฤ electronicฤ performantฤ. Astfel, „salariaลฃii curieri (nr.: poลtaลii)”, vor primi echipamnete PDA prevฤzute cu GPS ลi scanner, dar ลi telefoane mobile performante. În plus, Poลta va înfiinลฃa un call-center care sฤ includฤ aparaturฤ pentru monitorizare. La ce vor folosi aceste echipamente explicฤ chiar conducerea Poลtei. „Pentru un serviciu door-to-door complet este necesar ca distribuirea la domiciliul clientului sฤ se realizeze prin salariaลฃii curieri în baza unei comenzi transmise de client call-centerului, acesta din urmฤ efectuând rutarea în condiลฃii optime a curierului, în funcลฃie de poziลฃia în traseu ลi încฤrcarea autovehiculului.”
De ce PDA?
Cum va utiliza poลtaลul echipamentul din dotare aflฤm tot de la conducerea CNPR. „Curierul primeลte comanda telefonic sau prin mesaj pe echipamentul din dotare- respectiv PDA prevฤzut cu GPS ลi scanner pentru înregistrarea datelor ลi transmiterea acestora în sistemul de tracking”. Prin sistemul track-trace ลi cu ajutorul GPS-ului din dotarea poลtaลului, clientul va avea posibilitatea sฤ urmฤreascฤ permanent, pe un site dedicat, traseul coletului, al scrisorii sau al facturii expediate.
Cum funcลฃioneazฤ
Pe scurt, call-centerul primeลte solicitarea de la client (de exemplu trimiterea unei scrisori sau expedierea unei facturi), repereazฤ cu ajutorul echipamentului poลtaลul cu locaลฃia cea mai apropiatฤ de locuinลฃa clientului ลi îi trimite acestuia solicitarea pe PDA. Poลtaลul ajunge la client, scaneazฤ tot cu ajutorul PDA-ului documentul pe care clientul doreลte sฤ îl expedieze ลi trimite datele înapoi la call-center. Call-centerul repereazฤ poลtaลul cu cea mai apropiatฤ locaลฃie de destinatar ลi îi trimite acestuia datele primite de la primul poลtaล.
De la scrisori la poliลฃe de asigurare
Poลtaลul va duce în tolba lui (acum electronicฤ) nu doar clasicele scrisori, ci ลi poliลฃe de asigurare sau facturi pentru plata ratelor bancare. Aceasta pentru cฤ, potrivit noii strategii a Poลtei, se va pune în aplicare un plan de colaborare cu mai mulลฃi brokeri de asigurare care va permite „distribuลฃia produselor financiare prin reลฃeaua de unitฤลฃi ลi cu personalul C.N Poลta Românฤ”. Cu alte cuvinte, poลtaลul va putea vinde o gamฤ de largฤ de produse de asigurare de la RCA la asigurฤri de locuinลฃฤ.
Poลtaลul-funcลฃionar bancar
Tot angajatul Poลtei ar putea înlocui ลi angajaลฃii de la ghiลeele bฤncilor în condiลฃiile în care conducerea Poลtei intenลฃioneazฤ sฤ creeze „cel mai mare proiect de retail banking din România, prin extinderea ofertei de produse ลi servicii bancare la nivel naลฃional”. Atribuลฃiile angajaลฃilor vor merge de la colectarea ratelor pentru bฤncile partenere (lucru care se întâmplฤ ลi în acest moment în cazul RBS, de exemplu), pânฤ la atragerea de depozite bancare sau încheierea unor precontracte de credit în numele partenerilor.