Conceptul expoziţiei, realizat de Petru Mortu, Toader Popescu şi Irina Calotă, s-a folosit de calităţile clişeelor de a reprezenta, în acelaşi timp, imagini cu o compoziţie proprie şi subiecte selectate în funcţie de criteriile autorului. Au fost alese 20 de cupluri de imagini – una cu subiecte din România şi cealaltă cu imagini din Italia. Oglindirea fragmentelor de arhivă unele în altele, precum şi pendularea între imagini care pot fi, în funcţie de grila de citire adoptată de privitor, apropiate sau îndepărtate la extrem reprezintă, pe lângă un interesant exerciţiu vizual, o sublimare a experienţei modernizării româneşti, fenomen de care Samurcaş nu a fost deloc străin.
Alăturările de imagini – de multe ori surprinzătoare – au scopul de a provoca vizitatotul în a-şi pune întrebări şi a găsi răspunsuri, în cadrul unui proces de identificare atât a elementelor comune, cât şi a diferenţelor pe care imaginile ce compun fiecare cuplu în parte le prezintă. Alexandru Tzigara Samurcaş s-a născut în 1982 în Bucureşti, într-o familie de mici boieri. La 1 octombrie 1906, Al. Tzigara Samurcaş a fost numit director al Muzeului Etnografic de Artă Naţională, Artă Decorativă şi Artă Industrială, devenit în 1915 Muzeul de Artă Naţională Carol I. Noul muzeu funcţiona în clădirea fostei monetării din Şos. Kiseleff nr. 3. Al. Tzigara Samurcaş a avut o intensă activitate scriind articole din cele mai variate domenii, lucrări de specialitate între care arta populară ocupa un loc de frunte, susţinând conferinţe la Radio sau la Ateneu, participând la congrese şi expoziţii internaţionale, devenind un nume de referinţă în domeniul care l-a consacrat.
MUZEUL ŢĂRANULUI ROMÂN – Sala „Irina Nicolau” (Şos. Kiseleff nr. 3, tel. 021.317.96.60). Expoziţia este deschisă până pe 30 ianuarie.