10.2 C
București
luni, 21 octombrie 2024
AcasăAlegeri 2016Firmele mici ne pot scoate din criză

Firmele mici ne pot scoate din criză

Dumitru Ion precizează că, deşi este o perioadă grea pentru IMM-uri, ieşirea din criză poate fi făcută numai cu ajutorul acestor firme mai mici. Din păcate, problema cu care se confruntă micii antreprenori este lipsa timpului, astfel încât uită că există soluţii la îndemână.

Ce trebuie să facă întreprinzătorii, este să caute, să se informeze şi să-şi sintetizeze priorităţile şi acţiunile. Pentru a veni în sprijinul tinerilor antreprenori, directorul general IBP ne invită la o serie de evenimente, care vor începe luna aceasta şi se vor continua anul viitor pe parcursul a mai mult de 15 ediţii în întreaga ţară. IMM Focus Regional are ca scop oferirea de soluţii la îndemână pentru principalele probleme cu care se confruntă întreprinzătorii.

Pentru început, aş vrea să vă cunoască mai bine cititorii noştri. Care a fost parcursul dumneavoastră profesional până-n prezent, de la absolvirea facultăţii, la actualul loc de muncă?

Am absolvit Facultatea de Electronică a Universităţii Politehnice din Bucureşti în anul 1985. Primul loc în care am lucrat a fost Electronica, firmă ce producea, la acea vreme, televizoare, radiouri şi, mai târziu, calculatoare de uz personal. Am început ca programator la centrul de calcul al fabricii şi am plecat în anul 1992 de pe poziţia de şef al departamentului. Pe atunci, încă mai lucrau peste 6.500 de oameni în acea uzină.

De ce aţi ales urmarea Facultăţii de Electronică?

Erau puţine opţiuni la începutul anilor ’80. Facultatea de Electronică era una dintre puţinele care ofereau perspectiva unui domeniu aflat în pragul unei adevărate revoluţii. Pe atunci, apăreau primele circuite integrate. Deşi alesesem aparatura de bord pentru aeronave ca specializare, în ultimii doi ani de studenţie, am făcut şi cercetare pe platforma de la Băneasa, la Institutul pentru Componente şi Circuite Electronice, ICCE, cum era cunoscut atunci.

Pe platformă fusese construită şi Microelectronica, prima fabrică destinată acestor componente folosind tehnologia CMOS, deja depăşită la acea vreme. Circuitele fabricate acolo erau de câteva sute de ori mai scumpe decât cele de pe piaţa vestică şi erau şi foarte puţin fiabile. Dar, era vremea integrării economice totale, fără importuri. Totul trebuia produs în ţară.

Proiectul de diplomă l-am făcut studiind defectele induse în cristalografia siliciului de procesele de prelucrare a acestui semiconductor, ce stă şi astăzi la baza fabricării circuitelor integrate.

În ce măsură aţi mai alege aceeaşi specializare în condiţiile actuale?

Este greu de spus. Întotdeauna, mi-a plăcut să fac ceva nou, să mă implic într-un domeniu de vârf. Valorile în societatea românească s-au schimbat foarte mult. Cu mintea de acum, probabil că aş fi ales o pregătire foarte bună în management. Mai târziu, s-a văzut că aş fi avut nevoie.

Ştiu că aveţi câteva diplome obţinute în cadrul unor şcoli din Marea Britanie. Despre ce este vorba şi cum le-aţi obţinut?

Este prea mult spus. Am urmat etapele de diplomă şi certificat de la unul dintre primele programe MBA în România, cel oferit de Open Business School din Marea Britanie. Apoi, au fost şi alte programe de formare şi training pe care le-am făcut.

Cum aţi ajuns la IBP?

Este un drum destul de lung. Aşa cum v-am spus, am plecat de la Electronica în 1992. Dar, începusem foarte devreme, încă din martie 1990, în paralel cu serviciul de la stat, o mică întreprindere ce producea firme luminoase. Venisem cu o mică inovaţie pentru acea vreme; eram singurii care aprindeau tuburile fluorescente instantaneu. Cum toate firmele de atunci voiau reclame de dimensiuni mari şi mai ales dinamice, aveam un avantaj competitiv foarte mare faţă de concurenţă, care folosea becuri. Am atras imediat atenţia firmelor mari din anii 1990 şi am început să primim comenzi multe. După doar un an şi jumătate de activitate, am primit o ofertă bună şi am vândut firma foarte repede.

După ce am plecat de la Electronica, am înfiinţat o agenţie de design grafic şi producţie publicitară, care a tot crescut şi s-a transformat apoi într-o tipografie. Fratele meu a preluat conducerea firmei, aşa că, în anul 1997, eu am intrat în domeniul promovării informaţiilor pentru afaceri. Aşa se face că, în anul 1998, a apărut prima ediţie din „Major Companies in Romania”, un anuar al celor mai importante firme, structurat pe domenii de activitate. În anul 1999, am cumpărat franciza pentru România a celui mai important sistem informaţional dedicat segmentului business-to-business din lume, „Kompass”.

IBP a apărut în anul 2004, o dată cu separarea părţii introductive a anuarului „Major Companies in Romania” într-o publicaţie independentă, „Romanian Business Digest”. Cu ajutorul celor care scriu articolele, analizele şi rapoartele publicate în acest compendiu ce apare de cel puţin două ori pe an în varianta tipărită, am reuşit să facem din această publicaţie una de referinţă pentru mediul de afaceri românesc.

Apoi, am folosit oportunităţile oferite de internet. Pe lângă componenta portalui internaţional Kompass pentru România, am înfiinţat doingbusiness.ro ce integrează variantele online ale publicaţiilor de mai sus, completate cu ştiri şi opinii ale specialiştilor din diverse domenii, date financiare despre companii.

Joi, organizaţi IMM Focus Regional-Soluţii pentru profit. De ce aţi simţit nevoia organizării unui astfel de eveniment?
Este o perioadă grea pentru IMM-uri. Ele au fost cel mai afectate de această criză care nu se mai termină. Însă, ieşirea din criză poate fi făcută numai cu ajutorul acestor firme mai mici. Ocupaţi cu rezolvarea problemelor zilnice, de multe ori, antreprenorii uită că există soluţii la îndemână. Nu au timp să caute, să se informeze, să-şi sintetizeze priorităţile şi acţiunile. Mulţi nu-şi pot lăsa afacerile şi să vină la un seminar în Bucureşti. Astfel, ne-am gândit să venim noi către ei şi să le oferim soluţii la îndemână pentru principalele probleme cu care se confruntă: finanţarea, garantarea creditelor, evaluarea şi diagnoza propriilor afaceri, managementul riscurilor, protecţia afacerilor. O sesiune specială va fi dedicată accesării fondurilor europene. Vor fi prezentate şi proiecte speciale, unele chiar deosebite, dedicate sprijinirii activităţii IMM-urilor.

Ţin să le mulţumesc tuturor partenerilor noştri în organizarea acestor serii de evenimente. Au venit cu toată inima alături de noi şi sunt gata să-şi pună la dispoziţia antreprenorilor toată expertiza.

Nu este un paradox să vorbim despre profit în rândul IMM-urilor în această perioadă?

Nu, fără profit firmele nu pot exista decât o perioadă foarte scurtă. Cineva ar trebui să le finanţeze pierderile an de an. O afacere de succes se poate pune pe picioare doar după câţiva ani.

Ce soluţii care vizează personalul le oferiţi prin acest eveniment persoanelor cu decizie din cadrul IMM-urilor?

Ştim că motivarea financiară este doar un aspect, poate cel mai important, dar nu singurul. Participanţilor li se vor face cunoscute şi altele, precum siguranţa locului de muncă, perspectiva dezvoltării profesionale, climatul adecvat şi, nu în ultimul rând, plăcerea de a face ceea ce li se cere.

Pe 9 decembrie, la IMM Focus Regional, aţi invitat multe personalităţi. Pe ce criterii aţi făcut invitaţiile?

Speakerii sunt cei care pot oferi soluţii imediate, concrete şi adecvate momentului. Le mulţumesc încă o dată tuturor pentru deschiderea şi promptitudinea cu care au răspuns invitaţiei noastre. Cu ajutorul lor, vrem să acoperim cât mai multe dintre problemele cu care se confruntă antreprenorii şi să le oferim soluţii pentru rezolvarea lor.

Să înţeleg că nu vă veţi opri aici.

Pentru anul viitor ne propunem organizarea a 16-20 de ediţii în ţară. Am dori să mai prezentăm diverse instrumente şi servicii pe care managerii le au la dispoziţie pentru dezvoltarea şi eficientizarea activităţii companiilor. Sperăm ca situaţia economică să se îmbunătăţească şi să dispară cât mai multe din problemele cu care se confruntă acum antreprenorii. Este greu de crezut că se vor rezolva multe în anul următor. Dar, pe de altă parte, şi evenimentele noastre vor evolua şi vor căuta să vină cu răspunsuri la noile provocări în faţa cărora vor fi puşi antreprenorii.

Seminarul IMM Focus Regional – Soluţii pentru profit, care va avea loc la Bucureşti, în data de 9 decembrie, este primul eveniment din seria de manifestări dedicate segmentului IMM. Pe parcursul a patru ore, oamenii de afaceri vor afla informaţii utile despre soluţiile de finanţare, garantarea creditelor, legislaţia fiscală, accesarea fondurilor europene, taxe, asigurări. De asemenea, vor fi consiliaţi cu privire la managementul cash-flow-lui, administrarea afacerii, managementul riscului etc.

Obiectivul principal al campaniei este acela de a informa întreprinzătorii, persoanele de decizie din cadrul IMM-urilor cu privire la soluţiile posibile dezvoltării afacerii.

Modul de desfăşurare a evenimentelor este unul interactiv, specialiştii şi invitaţii dezbătând probleme esenţiale pentru optimizarea şi eficientizarea afacerilor. Printre speakerii invitaţi vor fi Varujan Vosganian, preşedinte al Comisiei economice, industrii şi servicii Senat, Radu Graţian Gheţea, preşedinte al Asociaţiei Române a Băncilor, Andra Casu, senior manager al departamentului de asistenţă fiscală Ernst & Young, Sofia Ionescu, consultant senior al departamentului de asistenţă în afaceri Ernst & Young şi Sanda Popescu, economist şef EximBank.

 

Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Andrei Munteanu
Cele mai citite

Este oficial: Bucureștenii vor avea referendum, simultan cu primul tur al prezidențialelor

Pe ordinea de zi a ședinței Consiliului General al Capitalei au fost și alte proiecte de hotărâre Cele două întrebări la care bucureştenii vor...

Începe furnizarea agentului termic în Capitală. Nicușor Dan: „Vor fi probleme, dar vor fi ceva mai puține decât iarna trecută“

Nicușor Dan, primarul general al Capitalei, a anunțat, luni, că începe furnizarea agentului termic în București. Edilul susține că este posibil să mai apară...

Maia Sandu – 41,76% și Alexandr Stoianoglo – 26,38%, după prelucrarea a 97,43% de procese verbale

Al doilea tur de scrutin are loc la două săptămâni de la data primului tur După prelucrarea a 97,43% din procesele verbale, Maia Sandu se...
Ultima oră
Pe aceeași temă