Dacă vrei să îţi ajungă banii, învaţă să analizezi ceea ce cumperi şi să faci economii atunci când poţi.
1. Carneţelul. Înainte să creezi un buget, trebuie să ştii câţi bani ai şi cât cheltuieşti. Cea mai bună cale de a face asta este să-ţi iei un carneţel cu tine la cumpărături, să păstrezi chitanţele şi să notezi tot ce cumperi şi cât costă. Fă asta cam o lună, ca să-ţi faci o idee realistă despre cheltuielile tale.
2. Separă tipurile de cheltuieli: facturi, mâncare, ieşiri în oraş, transport, divertisment. Fă-ţi totalul pe fiecare segment, ca să-ţi faci o idee cam cât cheltuieşti.
3. Creează-ţi bugetul. Mai întâi, notează-ţi toate sursele de venit şi fă totalul. Acesta este venitul tău. Ar trebui să îţi stabileşti bugetul în funcţie de zilele de plată. Dacă primeşti salariul de două ori pe lună, fă-ţi două bugete separate.
4. Odată ce ai stabilit câţi bani primeşti, trebuie să-ţi stabileşti cheltuielile. Facturile fixe ar trebui să fie în capul listei. Facturile cum ar fi cea la electricitate şi la apă, care depind de consum, sunt următoarele. Stabileşte-ţi priorităţi. Fii realistă şi aproximează cu câţiva zeci de lei în plus, pentru siguranţă.
5. După ce ai notat toate cheltuielile, scade-le din venitul total. Dacă sunt prea mari, reconsideră-ţi bugetul . Păstrează bani pentru distracţii şi călătorii. E bine să pui deoparte o sumă, în caz că se iveşte ceva ce îţi doreşti.
6.Respectă-ţi bugetul. Întotdeauna vor apărea cheltuieli neprevăzute, dar, dacă faci economii, te vei descurca.
7. Economiseşte. Dacă poţi, din fiecare salariu, pune deoparte o sumă. Nu se ştie niciodată când ai nevoie de o reparaţie la maşină, de o vizită la stomatolog sau când apare o călătorie neaşteptată.
8. Organizează-te. Păstrează-ţi chitanţele şi facturile de la bancă. Dacă efectuezi plăţi online, păstrează e-mailurile de confirmare.