Directorul adjunct al portalului financiar Finzoom.ro aminteşte că salariile în mediul privat au scăzut cu mai mult de 25% în ultimii doi ani.
În opinia Ruxandrei Andrei, care conduce şi brokerul Creditland, chiar şi în condiţiile unor reduceri salariale de 25%, aşa cum a anunţat Guvernul, angajaţii la stat vor rămâne, în ochii băncilor, o categorie socială bine cotată.
R.: Există meserii pe care băncile le tratează cu reticenţă la acordarea de credite? De exemplu, le încadrează la o categorie sporită de risc?
R.A.: Meseria sau domeniul de activitate nu afectează analiza veniturilor în mod direct. Totuşi, analiza angajatorului fiind unul dintre punctele analizei dosarului de solicitare a unui credit, putem spune că felul şi gradul în care recesiunea a afectat diferitele industrii influenţează şansele de a obţine o finanţare a angajaţilor din aceste domenii de activitate. În egală măsură, este foarte important de precizat faptul că nu există „meserii” defavorizate.
R.: Există posibilitatea ca, dacă lucrezi în presă, de exemplu, să ţi se ceară o dobândă sau un avans mai mare?
R.A.: Dacă analiza veniturilor relevă încadrarea solicitantului într-o categorie de risc avansată, atunci banca îşi va lua măsuri de precauţie. Acestea pot însemna un avans mai mare, o garanţie mai mare (n.r. – pentru creditele cu ipotecă), un grad de îndatorare mai mic, o perioadă de rambursare a creditului mai scurtă sau o pondere a veniturilor variabile scazută.
R.: Cum sunt priviţi bugetarii de către bănci în lumina recentelor evenimente?
R.A.: Chiar şi în condiţiile reducerii salariale de 25%, bugetarii rămân o categorie de clienţi bine cotată. Acest fapt se datorează unui mediu totuşi mult mai stabil, comparativ cu sectorul privat, unde nu există sindicate, proceduri complicate de disponibilizare, contracte colective extrem de stufoase sau alte asemenea avantaje. Aşa-zisa problemă a bugetarilor în sistemul bancar este o falsă „problemă”. Veniturile angajaţilor din sistemul privat au fost reduse în ultimii doi ani cu mai mult de 25% şi fiecare a găsit soluţii de supravieţuire, inclusiv în ceea ce priveşte rambursarea creditelor. Băncile au început să aibă o atitudine mai deschisă faţă de clienţii lor, au comunicat cu aceştia şi au găsit soluţii punctuale, cum ar fi restructurarea creditelor, perioade de graţie sau reeşalonarea rambursării pe o perioadă mai lungă. Singura modalitate pentru a rezolva astfel de probleme este de a merge la bancă pentru găsirea unei soluţii înainte de prima rată neplătită. Odată raportaţi în Biroul de Credit, alternativele consumatorilor se reduc drastic, chiar şi atunci găsindu-se soluţii pentru cei care doresc realmente să rezolve problema.
R.: Care este cel mai important criteriu pe care îl iau băncile în calcul pentru analiza scoringului?
R.A.: Veniturile reprezintă cel mai important aspect în analiza unui dosar, însă, datorită situaţiei prezente, analiza angajatorului şi analiza comportamentului de plată sunt cel puţin la fel de importante.