3.5 C
București
joi, 26 decembrie 2024
AcasăAlegeri 2016Trainingurile, şcoala adulţilor

Trainingurile, şcoala adulţilor

Clementina Anghelache a înfiinţat în 2003 compania Public Share, din dorinţa de a împărtăşi cu oamenii din jur informaţii despre cursurile de dezvoltare care există pe piaţa româ­nească. După evenimentele Business-Edu, anul acesta organizează Inventis Forum.

Cum aţi înfiinţat Public Share?
La sfârşitul lui 2001, când lucram la revistele Hiparion – 
eram cumva între Departamentul de Marketing şi cel de Vânzări-, am văzut că nu exista online un loc de unde să îţi iei cât mai multe oferte de cursuri şi, mai mult, nu exista nici o manifes­tare a industriei.

Poate din cauză că şi industria era la început?
Existaseră câteva încercări ale celor din AIESEC de a pune ba­zele unor întâlniri şi chiar şi com­paniile de consultanţă ajun­seseră la ideea că ar avea nevoie de o manifestare în care să se întâlnească. În momentul în care am plecat din Hiparion, am stat şi am evaluat care sunt lucrurile la care sunt foarte bună, care sunt plusurile şi minusurile. Am plecat la începutul anului 2003 şi atunci mi-am făcut propria companie. Aveam câţiva clienţi, dar în acelaşi timp pasiunea pentru training, pentru a învăţa. În aceeaşi perioadă am fost la primele traininguri şi mi s-a părut o formă extraordinară de a învăţa atunci când eşti adult.

Mai ţineţi minte primul trai­ning la care aţi participat?
Primul training la care am participat a fost unul de comunicare, avea elemente de promovare neurolingvistică, de tipologie umană. A durat cam zece şedinţe, cu un trainer din Ungaria. Mi-am dat seama că este un mod altfel de a învăţa decât cel cu cartea deschisă de la şcoală.

Ce facultate aţi terminat?
Comunicare şi Relaţii Publice în cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative, iar înainte Construcţii Civile, Geodezie. Trainingul însă mi s-a părut un lucru pe care orice om ar trebui să îl cunoască.

Cum s-a dezvoltat Public Share?
Prima ediţie Business-Edu a avut loc în 2004, atunci a fost o provocare pentru noi, eu căutam de ceva timp în Bucureşti un spaţiu care să fie potrivit pentru eveniment, iar pe la jumătatea lunii mai a venit o ofertă de la World Trade Center că au dis­ponibilă o sală pentru luna septembrie. Şi atunci am avut la dispoziţie două săptămâni să mă gândesc dacă îmi asum riscul să lansez evenimentul în perioada respectivă. Mi s-a părut rezona­bil, aveam o echipă formată din studenţi, eram trei oameni: eu, un copywriter şi un grafician. E interesant că sunt companii care şi acum, după şase ediţii, sunt alături de proiectele noastre.

Câţi angajaţi aveţi acum?
Opt oameni stabili şi patru colaboratori externi.

Nu este o echipă foarte mare.
Avem un număr restrâns de evenimente: trei proprii pe an şi ne mai implicăm în evenimentele partenerilor noştri. Cred că este o echipă optimă.

Pe LinkedIn aţi scris că o dată cu înfiinţarea Public Share, practic v-aţi inventat un job pentru dvs.
În 2003 a fost un moment în care am plecat de la reviste, pentru că în departamentul meu nu apăreau lucruri noi, iar eu sunt o persoană care are mereu nevoie de o provocare. În momentul în care am creat Business-Edu nu m-am gândit că îmi va ocupa tot timpul. În sensul în care, în primul an, m-am gândit că e un proiect anual, ceea ce ar trebui să îţi ia două, trei luni. Numai că după a doua ediţie a Business- Edu ne-am dat seama că sunt foarte multe lucruri de învăţat, că, fiind o industrie nouă, este nevoie de noi. În 2005 am lansat al doilea produs în zona de evenimente: Psihologia la locul de muncă, dedicat celor care lucrează în departamentele de resurse umane, dar vin din fa­cul­tăţile de psihologie. Ulterior, am început să avem solicitări pentru a organiza alte evenimente.

Iar evenimentul de luna aceasta, forumul Inventis?
Acesta este la prima ediţie, fiind continuarea conferinţelor de coaching şi training pe care
le-am organizat până anul trecut. Erau două evenimente cris­talizate în jurul unor metode, dar anul aceasta ne-am propus să trecem dincolo de metode, să fim mai apropiaţi de departamentele de resurse umane şi să vorbim despre procesele de învăţare din organizaţii.

Care sunt lucrurile pe care le solicită companiile, în perioadă de criză, din zona de training?
Acum nu se mai face training doar de dragul trainingului. Înainte, trainingul era folosit şi ca un fel de recompensă pentru angajaţi. Deşi toată lumea recomanda ca el să fie folosit doar acolo unde era nevoie, limi­tările de buget nu erau şi îţi permiteai să oferi unui angajat un training pe care şi-l dorea, dar care nu avea un impact asupra organizaţiei. Multe companii au fost nevoite, anul trecut, să apeleze la resursele proprii de training.

Există şi companii mici care apelează la training?
Pentru companiile româneşti, primele traininguri accesate au fost team-building-urile, pentru că în momentul în care multinaţionalele au început să facă training au şi adus ideea că omul trebuie format şi sus­ţinut în a-şi îndeplini rolul la job. Şi atunci, şi zona de antreprenoriat şi-a dat seama că este necesar. Cel mai des apare fenomenul de a trimite oame­nii către cursurile open, pentru că nu există traininguri care să cuprindă, în cinci oameni, 
cinci departamente. Sunt foarte multe companii mici care au făcut coaching, team-coaching, în perioada asta.

Sunt multe companii care au renunţat la trainingurile externe în detrimentul celor interne?
Sunt foarte multe. Anul acesta prima parte a debutat bine, dar ne aşteptăm la o regândire a strategiilor.

Ce cursuri poate accesa 
o persoană fizică?
Pe piaţă există o mare gamă de cursuri open pe care le poate accesa un individ dornic să îşi dezvolte competenţe noi, aptitudini noi, de la trainingurile de vânzări, de vânzări specia­lizate pentru agenţi imobiliari, pe zona de marketing online etc. Mai sunt cele de personal leadership, de stress management, dar şi acestea împuţinate de criză.

Cât de importante sunt aceste traininguri? Cât te ajută?
Eu sunt fan traininguri. Te ajută foarte mult, deşi pare puţin ca timp – o zi, două. Dar acestea pot fi suficiente pentru a-ţi găsi drumul pe care vrei să înveţi. Asta nu înseamnă că ai plecat de acolo şi ştii, dar ai un fir roşu pentru activitatea pe care vrei să o faci.

Dar, din punct de vedere al costurilor, cât de eficiente sunt?
Pe piaţă găseşti cursuri la ni­vel de preţ diferit, găseşti şi cursuri ieftine, şi mai scumpe. Latura inspiraţională pe care ţi-o poate da un curs, în domeniul marketing sau leadership să spunem, are un impact po­zitiv. Dar, până la urmă, depinde de fiecare să îşi găsească drumul. Nu există re­ţete sau formule magice, efortul personal este cel mai important.

Cum poţi alege cel mai bun curs?
Cine doreşte să participe individual la un curs trebuie să eva­lueze ce rezultate aşteaptă în urma cursului, când va face schimbările pe care cursul le propune etc. Şi apoi să caute referinţe despre curs, despre trainer.

Care sunt cele mai interesante traininguri la care aţi participat?
Spectaculos rămâne Formarea în coaching cu Sir John Withman, deoarece este o personalitate deosebită. Mi-au plăcut trai­ningurile de vânzări de la Trend Consult, dar şi Formarea de promovare neurolingvistică  (NLP) – pe care am făcut-o de trei ori până acum.  


„Acum nu se mai face training doar de dragul trainingului. Înainte, trainingul era folosit şi ca un fel de recompensă pentru angajaţi. Deşi toată lumea recomanda ca el să fie folosit doar acolo unde era nevoie.”

„Pentru companiile româneşti, primele traininguri accesate au fost team-buil­ding-urile, pentru 
că în momentul în care multinaţio­nalele au început să facă training au şi adus ideea că omul trebuie format şi susţinut în a-şi îndeplini rolul la job.”

 

Inventis Forum

Business-Edu organizează, în perioada 16-17 iunie, Inventis 2010 Forum. Evenimentul facilitează dialogul între experţii din domeniul resurselor umane din organizaţii şi consultanţii din companii. Forumul se adresează specialiştilor în resurse umane din companii multinaţionale şi româneşti, top managementului şi antreprenorilor, key speakeri, specia­liştilor de top din companii multinaţionale şi româneşti, top consultanţi din România şi Europa, freelancerilor, studenţilor, indivizilor în căutare de dezvoltare personală.
Inventis Forum are trei zone distincte: INSIGHT, SHOW, FREE.
În INSIGHT, pe parcursul celor două zile, va exista o sesiune de conferinţă interactivă, cu paneluri şi invitaţi speciali, speakeri din companii, de la sectorul bancar la telecom şi industrie. De asemenea, vor fi sesiuni de workshop şi ateliere pe subiecte diverse.
În SHOW vor fi reprezentanţi din companii din sectorul mic şi mijlociu, antreprenori şi indivizi în căutare de soluţii de dezvoltare personală sau profesională.

Cele mai citite

Energia vântului aduce magie de Crăciun: Exporturi record de curent electric pentru România

Conform datelor Transelectrica, zilele propice pentru producția eoliană au fost rare în 2024 România s-a bucurat de un surplus energetic semnificativ în dimineața zilei de...

Schengen 2025: România desființează peste 30 de puncte de frontieră, de la 1 ianuarie 2025

România se confruntă cu o migrație ilegală, având în vedere poziția sa geografică, la confluența dintre Orient și Occident Începând cu prima zi a anului...

București-Ilfov, regiunea cu cel mai scăzut risc de sărăcie din Uniunea Europeană

Cele mai mari riscuri de sărăcie au fost înregistrate în regiunea ultraperiferică franceză Guyane, Calabria și Sicilia Regiunea București-Ilfov este lider european în ceea ce...
Ultima oră
Pe aceeași temă