Preluarea şi înregistrarea rezervărilor de la clienţi, primirea şi cazarea acestora, întocmirea actelor, cât şi soluţionarea eficientă a solicitărilor înregistrate sunt câteva din sarcinile de lucru ale unui recepţioner.
Recepţionerul reprezintă interfaţa dintre client şi hotel, asigurând activităţile de la recepţie- locul unde clienţii au primul şi ultimul contact cu hotelul care oferă servicii de cazare. În plin sezon estival, cele mai multe hoteluri de pe litoral recrutează recepţioneri. „Am lucrat şi vara trecută la un hotel din Eforie Nord, iar pentru anul acesta am lăsat CV-uri la patru hoteluri, dintre care unul m-a angajat deja”, ne-a spus Elena Vlad, în vârstă de 22 de ani.
Zâmbitori şi buni vânzători
Activitatea la recepţie implică îndeplinirea multor sarcini de lucru, care ţin de activitatea oricărui hotel, în fapt. „Recepţia se ocupă de cazarea clienţilor, oferă informaţii privind împrejurimile, dar şi despre serviciile hotelului. De asemenea, poate evita pasarea
unei probleme conducerii, prin tratarea acesteia direct cu clientul”, consideră Camelia Silveşan, membru al Asociaţiei Hotelierilor Clujeni (AHC). În plus, Maria Tătar, preşedinta Asociaţiei de Turism Apuseni, furnizor acreditat de cursuri de calificare în domeniul hotelier, precizează că îndatoririle unui recepţioner s-au mai schimbat. „Pe lângă cazarea clienţilor, întocmirea de rapoarte de gestiune şi de statistică, recepţionerii se ocupă şi de negocierea tarifelor pentru cazare, folosindu-se de un marketing bun în ideea unui grad de ocupare”, explică Tătar. Relaţionarea cu clientul implică anumite abilităţi, care nu necesită calificări ridicate. „Este important ca recepţionerii să aibă o atitudine deschisă la nevoile celor cazaţi şi să fie zâmbitori”, adaugă Silveşan. „Cunoştinţele pot fi dobândite atât în urma absolvirii unui liceu de specialitate, cât şi la un curs de calificare sau la o facultate de profil”, completează reprezentanta AHC. Pe lângă acestea, Maria Tătar conturează profilul omului bun de recepţie prin cunoaşterea a cel puţin două limbi străine, prin folosirea de tehnici de vânzare pentru promovarea serviciilor hoteliere şi printr-o atitudine marcată de onestitate.
Curs de calificare
Angajatorii din domeniul hotelier cer minimum liceul absolvit pentru postul de recepţioner, dar recomandă calificare în domeniu. Un curs de recepţioner hotel se întinde pe perioada a 30 de săptămâni şi poate ajunge până la suma de 1.800 de lei. „La finalul perioadei de curs, se susţine un examen împărţit pe trei probe”, exemplifică Maria Tătar procesul de atestare.
Veniturile lunare ale unui recepţioner depind de hotel, de programul de lucru. „La un hotel de până la trei stele, salariul poate ajunge în jur de 1.000 de lei, iar la un hotel de patru-cinci stele sau unul care face parte dintr-un lanţ hotelier internaţional, salariul poate ajunge şi până la 3.000 de lei lunar”, susţine Maria Tătar.
Fişa de post
Obligaţiile unui recepţioner includ: repartizarea camerelor în funcţie de cerinţele şi solicitările clienţilor; întâmpinarea oaspeţilor; acordarea de sfaturi şi informarea clienţilor; rezolvarea plângerilor şi solicitărilor oaspeţilor; îndeplinirea anumitor servicii speciale, cum sunt apeluri telefonice pentru trezirea oaspeţilor, transmiterea de mesaje etc.; organizarea şi folosirea eficientă a spaţiilor din hotel; contactarea băncilor, birourilor de schimb valutar, în vederea acceptării monedei străine şi a cardurilor de credit.
Sursa: www.go.ise.ro