14.6 C
București
miercuri, 29 mai 2024
AcasăSpecialFamilista sportivă

Familista sportivă

Cu un preţ situat la baza clasei medii, Croma bifează cerinţele reale ale unei familii, fără să sacrifice plăcerea de a conduce.

Dacă pe vremuri break-ul era tipul de trăsură cu care se frângea voinţa cailor aflaţi la prima înhămare, îmblânzindu-i, astăzi rolul său este mai degrabă acela de a anunţa o luptă pierdută: cea în care tatăl se predă familiei, păstrându-şi totuşi o urmă de demnitate prin refuzul de a conduce un MPV. Poate tocmai de aici vine ezitarea românilor de a-şi cumpăra un break. Suntem atât de ahtiaţi de statut încât, dacă nu avem în faţa casei o maşină în trei volume (cu portbagaj), se cheamă că am dat banii de¬geaba. În cel mai rău caz, putem evita „ruşinea” dacă ne luăm un SUV. Acesta este însă de obicei prea scump, iar abilităţile sale offroad nu prea vor fi folosite. Aici vine rolul unui break mai înalt, cu caracter lejer sportiv şi ţinută de drum specifică clasei medii. Un break care să nu însemne o înfrângere pentru pater familias, ci un subterfugiu prin care familia primeşte spaţiu, confort şi locuri de stocare, iar şoferul primeşte satisfacţii pe şosea. Italienii au încercat asta cu Croma. Le-a reuşit?

Mai uşor de parcat decât o berlină

Croma se mişcă foarte plăcut. Motorul de 1,9 litri şi 150 CP accelerează maşina până la 100 km/h în doar 9,6 secunde, o valoare foarte bună pentru o familială. În plus, în viraje e elegantă, chiar dacă se leagănă un pic. În oraş e agilă exclusiv datorită motorului puternic şi în ciuda dimensiunilor specifice clasei medii. E mai uşor de parcat decât o berlină, pentru că haionul îţi arată clar unde se termină maşina, iar suspensiile filtrează maiestuos asperităţile şoselei, exact aşa cum ai aştepta din partea unui cruiser familial. Cu toate acestea, nu a reuşit să atragă atenţia. Oamenii îşi înghesuie bagajele în berline de blazon sau se lăfăie în SUV-uri setoase de combustibil, taţii îşi pierd identitatea în MPV-uri gândite mai degrabă pentru soţii, dar acest break sportiv cu valenţe bărbăteşti e scăpat din vedere.

Ce-i mai bun din mai multe lumi

Totuşi, Croma e o maşină ce oferă ce e mai bun din toate aceste lumi. Faţă de break-urile obişnuite, oferă o poziţie mai înaltă la volan, dar nu la fel de deranjantă ca într-un MPV; trenul de rulare face faţă şi drumurilor proaste, în schimb consumul mediu de 6,1 l/100 km este clar mai mic decât la SUV-uri. E rapidă ca o berlină, dar încap şi obiecte voluminoase în ea. Normal, are şi minusuri. Materialele de la interior or fi de calitate şi plăcute la atingere, dar după 32.000 de kilometri bordul scârţâie uşor pe denivelări. Vizibilitatea frontală are de suferit din cauza sistemului de spălare a parbrizului complet nefericit, iar maşina e mai degrabă greoaie în primii metri la plecările de pe loc. În fine, spaţiul de bagaje poate fi extins până la 1.600 de litri, dar podeaua nu va fi plană ca într-un MPV. În plus, nu vei ajunge în aceleaşi locuri unde te-ar duce un SUV.
Însă dacă e să compar interiorul modelului Croma cu al oricărui concurent din clasa medie, luând în calcul şi ampatamentul de 2.700 mm, dotările de la bord şi confortul resimţit, în ciuda faptului că modelul nu e chiar nou, l-aş alege oricând în faţa multora. De ce? E vorba despre raportul dotări plus performanţe/costuri. Preţul standard de 22.908 de euro (inclusiv TVA) al modelului full-option pare mare, însă chiar şi aşa rămâne clar mai mic decât al break-urilor nemţeşti şi chiar franţuzeşti dotate similar. Croma va fi aşadar o alegere care va bifa cerinţele reale ale unei familii fără a sacrifica plăcerea de a conduce, la un preţ aflat la baza clasei medii. Nu o treceţi cu vederea.  

Caracteristici
Fiat Croma Dynamic 1.9 Mjet
 
Carburant: motorină
 
Cilindree: 1.910 cmc
 
Putere maximă motor: 150 CP/4.000 rpm
 
Cuplu maxim motor: 320 Nm/2.000 rpm
 
Cutie viteze: manuală 6+1
 
Lungime, lăţime, înălţime: 4.783/1.775/1.597 (mm)
 
Ampatament: 2.700 mm
 
Portbagaj: 500/1.610 litri
 
Rezervor: 62 litri
 
Masă autovehicul: 1.530 kg
 
Viteză maximă: 210 km/h
 
Acceleraţie: 9,6 s (0-100 km/h)
 
Consum urban/extraurban/combinat: 8,2/4,9/6,1 (l/100 km)
 
Emisii: 160 g/km (max) Euro 4
 
Anvelope: 215/55/R16
 
Preţ model testat: 22.908 euro (20.408 euro oferta actuală)

Adrian Mihaltianu
Adrian Mihaltianuhttp://adrian-mihaltianu
Adrian Mihaltianu, redactor-sef www.drive-test.ro
Cele mai citite

Generalul israelian Yair Golan este noul şef al Partidului Laburist din Israel

Fostul general Yair Golan a fost ales marţi în funcţia de şef al Partidului Laburist din Israel, în timp ce această formaţiune de stânga,...

Shell Team Aviation, înșelăciunea continuă, reacții în lanț!

Investigația jurnalistică demarată de Ziarul Puterea,  intitulată ”Scandal în industria aviatică: Shell Team Aviation acuzată de înșelăciune și evaziune fiscală”(https://www.puterea.ro/scandal-in-industria-aviatica-shell-team-aviation-acuzata-de-inselaciune-si-evaziune-fiscala/), publicată la data...

Când se prăbușește șandramaua useristă nășită de rețea?

Cuvintele “stație”, “rețea”, “releu” fac parte din limbajul codat al sistemului de intelligence, decapitat - din păcate, doar temporar - zilele acestea, prin inculparea...
Ultima oră
Pe aceeași temă