» Numarul pasagerilor straini care folosesc Aeroportul Mihail Kogalniceanu
este in picaj.
» Acum, intr-un an vin tot atat de multi turisti straini cat altadata intr-o singura zi.
» Cu toate acestea, aeroportul a incheiat anul 2009 pe profit.
27 iulie 1975. ziua incepe dis-de-dimineata. Pe Aeroportul International Mihail Kogalniceanu (AIMK) este forfota mare. Aeronavele decoleaza si aterizeaza una dupa alta. La fiecare 15 minute. Simti ca te afli pe un aeroport important. In total, in ziua aceasta s-a inregistrat un trafic total de 97 de aeronave.
Numarul strainilor imbarcati pe acestea a fost de 10.780. Un record neegalat pana astazi, desi aeroportul a mai avut perioade faste. Statisticile arata ca, in ciuda recordului din vara anului 1975, AIMK a avut chiar si clipe mai bune, anul 1979 fiind cel mai bun din istoria sa. Atunci, pe aeroport au fost operate 10.900 de zboruri, care aveau la bord 778.766 de straini.
Intre timp, lucrurile s-au schimbat. Anul trecut, pe aeroportul constantean au fost tranzitati 92.983 de turisti, din care numai 8.500 au fost straini. Tot in 2009 s-a inregistrat un numar de 4.368 de miscari de aeronave. Responsabilii aeroportului constantean se arata insa multumiti de bilantul anului precedent, care, desi afectat de criza, a reusit sa pastreze AIMK pe un trend ascendent. Astfel, numarul turistilor a fost in crestere fata de 2008, cu 29%. In raportul de activitate pe anul trecut se subliniaza faptul ca aeroportul a fost folosit si pentru transportul de marfa: 553 de tone au fost tranzitate aici.
In ciuda scaderii, Societatea Nationala Aeroportul International Mihail Kogalniceanu Constanta SA a inregistrat in 2009 un profit de 108.314 lei. Veniturile totale au fost de 16.569.675 de lei, iar cheltuielile totale, de 16.461.360 de lei. S-au efectuat si cateva investitii, cele mai importante fiind modernizarea parcarii auto, achizitionarea unui sistem mobil de control al bagajelor, precum si a cinci tunuri cu propan pentru indepartarea pasarilor.
S-a prabusit turismul
Scaderea dramatica a numarului de pasageri straini pe AIMK se explica prin prabusirea numarului de turisti straini. Dupa ce, in anii ’80, riviera romaneasca era una dintre preferatele nordicilor si germanilor, lipsa investitiilor de dupa 1989, preturile mari, dar si concurenta tarilor vecine au facut ca litoralul romanesc sa iasa din calculele strainilor. Au fost, in ultimii ani, incercari de a redresa aceasta situatie. Primul si cel mai important pas, dupa implicarea Consiliului Judetean Constanta si a Asociatiei Litoral, a fost aducerea unei companii low-cost, care opereaza curse directe spre Italia. In plus, Blue Air a avut in 2009 o cursa saptamanala spre Bruxelles in perioada sezonului. Au mai fost discutii si pentru alte rute, cu mai multe companii, dar nu s-au concretizat inca.
» Doua companii in acest moment, pe Aeroportul International
Mihail Kogalniceanu opereaza doar doua companii: Ryanair, care zboara spre Pisa – Italia (zbor direct), si Carpatair, care are zboruri spre mai multe destinatii din Europa, dar cu escala si schimbarea aeronavei in aeroporturi din vestul Romaniei.
Din luna iunie, pe AIMK se vor inregistra si zboruri interne, operate de compania nationala, Tarom – spre si dinspre Bucuresti, dar si Cluj Napoca –, aeronavele urmand sa zboare in zilele de joi si duminica.