» Guvernul cauta solutii de avarie pentru iesirea dintr-o infundatura juridica provocata de politizarea excesiva a institutiilor deconcentrate.
» Membri si simpatizanti ai PDL nu isi pot ocupa linistiti locurile la sefia diverselor institutii din judete pentru ca, de cateva zile, conducerea lor se afla in ilegalitate.
» Publicarea in Monitorul Oficial a deciziei de neconstitutionalitate a Ordonantei 105/2009 ar fi trebuit sa duca la eliberarea din functie a directorilor numiti de Guvernul Boc 2. Acest lucru ar insemna insa repunerea in functie a sefilor din perioada Cabinetului Tariceanu.
Acum patru zile a fost publicata in Monitorul Oficial decizia de neconstitutionalitate a Ordonantei 105/2009 privind numirea directorilor in institutiile deconcentrate (directiile judetene ale ministerelor). Prin aceasta ordonanta, PDL scapa de oamenii PSD din teritoriu, o data cu iesirea acestui partid din alianta guvernamentala in octombrie 2009. Insa acest act normativ a avut de asemenea drept scop sa inlocuiasca Ordonanta 37 a primului Guvern Boc (declarata neconstitutionala) prin care erau scosi din functie liberalii din perioada guvernarii Tariceanu (pana la finaele anului 2008). Drept urmare, cele doua ordonante de urgenta care modificau Legea functionarului public devin caduce deoarece au fost declarate neconstitutionale. Astfel, din punct de vedere juridic, se constata faptul ca directorii de deconcentrate numiti de Executivul Tariceanu au fost inlocuiti abuziv si ar trebui repusi in functie. Acest fapt a fost constatat si de multe instante din tara, deoarece numerosi functionari demisi din functie au obtinut decizii judecatoresti definitive de repunere pe posturi. Legea functionarului public, modificata de Guvernul Boc, cu sau fara contributia PSD, a fost aprobata in perioada in care Romania se chinuia din greu sa obtina aderarea la Uniunea Europeana si prevedea depolitizarea institutiilor publice, inclusiv a functiei de prefect. In asemenea conditii, Guvernul Boc 4 a ajuns acum intr-o situatie delicata: trebuie sa gaseasca o solutie legala cat mai curand pentru a evita readucerea la conducerea institutiilor locale a reprezentantilor PNL. Acest lucru mai ales in conditiile in care Executivul nu mai poate emite o ordonanta de urgenta pentru noile numiri. Potrivit principiilor constitutionale, nu se pot emite doua ordonante care sa aiba acelasi continut. Surse de la Curtea Constitutionala ne-au declarat ca Guvernul a fost deja mustrat de judecatorii Curtii pentru ca a emis doua ordonante (37 si 103) care prevedeau acelasi lucru: schimbarea din post a unor functionari.
Consilierul ministrului Administratiei si Internelor, Mihai Somfelean, ne-a declarat ca, in acest moment, la nivelul Guvernului se analizeaza adoptarea unei decizii "care sa fie in concordanta cu Constitutia Romaniei". Deocamdata, potrivit informatiilor noastre, PDL ia in calcul doua variante: modificarea structurii de organizare a deconcentratelor si schimbarea Legii functionarului public, printr-un proiect de lege adoptat de urgenta in Parlament. In privinta primei solutii, surse din PDL sustin ca este o formula rapida si agreata de partid in teritoriu. "Se va organiza un nou concurs si va iesi cine trebuie", ne-au spus sursele citate. In schimb, presedintele PDL Vrancea, Alin Trasculescu, crede ca Guvernul nu are decat solutia modificarii Legii functionarului public. De asemenea, deputatul PDL, Petru Movila a declarat ca trebuie solutionata de urgenta problema numirilor de la conducerea deconcentratelor, deoarece acum "este un mare balamuc". "Trebuie sa existe o prevedere in Legea responsabilitatii ministeriale ca orice partid care ajunge la putere trebuie sa-si asume conducerea tuturor institutiilor centrale si locale", a mai spus Movila. Purtatoarea de cuvant al Guvernului, Ioana Munteanu spune totusi ca Emil Boc are la dispozitie 45 de zile sa gaseasca o solutie.
In acest moment, activitatea deconcentratelor este blocata. Nu se stie cine conduce aceste institutii. sefii numiti de PDL nu mai au drept de semnatura, fostii directori din vremea Tariceanu se pregatesc sa se intoarca la birou. Unii au castigat in instanta si au fost reincadrati, ajungandu-se ca pentru acelasi post sa fie platite doua persoane. Sunt cazuri, ca de exemplu in Tulcea, la unele institutii locale sa fie remunerati chiar si trei directori (de exemplu, la APIA) – unul de la PDL, unul de la PSD, iar altul de la PNL. La Bihor, alta situatie: intr-o singura luna patru Directori de la directia Tineret au fost destituiti.