Expertii in resurse umane spun ca verificarea potentialilor angajati prin intermediul acestei metode este deja o tendinta. Angajatorii se folosesc tot mai des de retelele sociale pentru a afla cat mai multe detalii despre candidatii cu care urmeaza sa stea de vorba. Intr-un studiu international, recent efectuat de CareerBuilder, 45% din ei au spus ca utilizeaza aceste site-uri pentru a studia profilurile candidatilor. Un salt mare, de la 22%, cat a fost anul trecut.
Potrivit studiului, 29% dintre cei care efectueaza verificari ale candidatilor utilizeaza Facebook, 26% – LinkedIn si 21% – MySpace. 11% urmaresc blogurile, 7% vaneaza candidati pe Twitter, in timp ce restul nu utilizeaza astfel de metode. "Folosim astfel de retele in special pentru a cauta candidati pentru unele tipuri de pozitii, in special pentru cele manageriale. Cea mai folosita retea este LinkedIn. Se acceseaza astfel de retele in special cand este vorba despre candidati din arii de interes ca resurse umane, IT, vanzari, bancar, contabilitate si chiar training", spune Vivien Untaru, general manager la compania de recrutare VON Consulting din Bucuresti.
Reteaua LinkedIn pare a fi preferata de recrutorii din Romania. "Poti afla mai multe detalii despre candidati", explica Vivien Untaru. "E o retea profesionala, unde poti vedea amploarea relatiilor candidatului", motiveaza si Oana Mosoiu, consultant al companiei de resurse umane Ascent Group. Ea apreciaza ca verificarile pe astfel de retele constituie deja o tendinta in recrutare.
Bile albe, bile negre
Expertii in HR spun ca nu primesc bile albe acei candidati care au postat fotografii provocatoare sau informatii inadecvate ori care au vorbit urat despre compania la care lucreaza, si-au barfit colegii si sefii sau, mai rau, au facut publice informatii confidentiale. In schimb, bile albe primesc acei candidati care au demonstrat ca stiu sa comunice si care sunt foarte cautati de membrii retelei.
Risc
» Se pierde destul timp
"Interesul manifestat de companii fata de activitatea angajatilor, respectiv candidatilor pe retele de socializare este justificat, mai ales ca 20% din angajati sunt activi peste o ora din programul de lucru", subliniaza Dan Gurghian, business development manager la Amplusnet, companie specializata in monitorizarea activitatii angajatilor. El atrage atentia ca se pierde destul de mult timp pe retelele de socializare: de exemplu, 61% din utilizatorii Facebook folosesc site-ul in timpul programului. Un studiu realizat de compania de cercetare in IT Nucleus Research arata ca firmele care le permit angajatilor sa acceseze Facebook la locul de munca pierd in medie 1,5% din productivitatea angajatilor.