Scaderea economiei a avut un impact negativ asupra companiilor din retail, chiar daca panta de descrestere a fost mai putin accentuata decat in alte domenii.
Dupa ce ani la rand am fost campioni europeni la consum, apetitul cumparatorilor a scazut in primele sase luni din acest an si cheltuiala cu prudenta i-a luat locul, pe fondul crizei economice. Dupa cresteri de doua cifre inregistrate de comerciantii romani, in acest an s-a inversat trendul, iar afacerile din comert se pozitioneaza pe un loc fruntas in Europa, insa in functie de ritmul de scadere.
Biroul de statistica al Uniunii Europene – Eurostat – a evidentiat ca Romania ocupa pozitia a treia in Uniunea Europeana in functie de amploarea scaderii, in volum, a comertului cu amanuntul in iunie, de 17,8%, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut.
Declinul accentuat din comertul cu amanuntul este confirmat si de datele Institutului National de Statistica (INS), care arata ca volumul cifrei de afaceri pentru comertul cu amanuntul, cu exceptia autovehiculelor si motocicletelor, a scazut in iunie atat ca serie bruta, cu 16,3%, cat si ca serie ajustata in functie de numarul de zile lucratoare si de sezonalitate, cu 17,3%, tendinta manifestata, de altfel, pe ansamblul primelor sase luni.
Declinul din luna iunie a fost determinat de reducerile inregistrate in comertul cu amanuntul al carburantilor pentru autovehicule in magazine specializate (-24,2%), respectiv la vanzarea de produse nealimentare (-17,1%) si vanzarea de produse alimentare, bauturi si tutun (-9,3%), potrivit datelor Institutului National de Statistica (INS).
Specialistii au avertizat ca cererea pe piata interna a scazut dramatic, pe fondul crizei economice, care a generat restrangerea creditarii si cresterea somajului. "Sunt convins ca vor continua sa scada vanzarile, intrucat se intampla peste tot in lume. De asemenea, toate sondajele arata ca increderea managerilor privind evolutia mediului de afaceri a ajuns la cel mai redus nivel. si inca nu am ajuns la «fundul sacului» in ce priveste criza financiara", ne-a declarat analistul economic Aurelian Dochia.
Potrivit lui Ionut Pascu, manager de proiect in cadrul firmei de consultanta Roland Berger Strategy Consultants, evolutia economica a avut un impact negativ si asupra companiilor din retail, chiar daca panta de descrestere a fost mai putin accentuata decat in alte domenii.
"In acest an s-a produs si o schimbare a obiceiurilor in randul consumatorilor, care au fost mai atenti cu planificarea bugetului de cheltuieli, au devenit mai rationali si au redus achizitiile de impuls. Acest comportament a determinat o scadere a vanzarilor, intr-o proportie mai mare in randul firmelor mici din comertul traditional si intr-o masura mai mica in cazul comerciantilor mari", a declarat Pascu, citat de Mediafax.