15.5 C
București
luni, 23 septembrie 2024
AcasăSpecial"Valul Roman", o fortificatie care se vede din spatiu

„Valul Roman”, o fortificatie care se vede din spatiu

»  Cu toate ca a fost erodat si pe alocuri distrus de circulatia carutelor si  tancurilor spre Poligonul de la Smardan, relieful "Valului Roman" se vede din spatiu, fiind distinct in geografia zonei.

» Fortificatia construita de soldatii legiunilor romane avea dimensiuni impresionante, pentru construirea sa fiind sapati peste 1.800.000 de metri cubi de pamant.

"Valul Roman", fortificatie cu o lungime de aproximativ 25 km, care inconjoara Galatiul pe la sud, vest si nord, a fost construit pe vremea im-paratului Hadrian si a fost refacut in vremea lui Constantin cel Mare. Sistemul de fortificatii era format dintr-un sant adanc de 5 metri si un val de pamant sustinut e o palisada din lemn. Rolul acestei fortificatii era de a apara de navalirile popoarelor barbare "capul de pod" al stapanirii romane de la nord de Dunare, asezarea de la Barbosi-Tirighina, adica teritoriul Galatiului de astazi. "Prata", cum denumeau romanii teritoriul din interiorul unei fortificatii, era zona in care se desfasurau activitatile economice ce asigurau traiul celor din asezare, cultura cerealelor, pastoritul, pescuitul, mestesugurile. "Valul Roman" ocolea asezarea de la Barbosi-Tirighina la o distanta de 15 km, asa ca "prata" avea o intindere foarte mare.

 

Traseul "Valului" este un arc de cerc care se intinde de la malul Siretului, din zona satului Traian, spre zona comunei Odaia Manolache,  apoi spre Tulucesti si mai departe la Prut. Fortificatia "inchidea" zona dintre Siret si Prut si era continuata pe teritoriul Basarabiei si Ucrainei de astazi de un alt val, care se intindea pana la Marea Neagra. Dimensiunile sale erau impresionante. Fortificatia era formata la exterior dintr-un sant de aparare, care avea latimea de 16 metri si adancimea de 5 metri. santul era urmat la interior de valul de pamant cu inaltimea de 5 metri.

Munca titanica
Pentru construirea acestei fortificatii, de la Siret la Prut, soldatii romani au sapat si au mutat din loc 1.800.000 de metri cubi de pamant. santul adanc de 5 metri avea fiecare taluz format din cate doua pante foarte abrupte. Valul de pamant era construit pe o palisada, parapet din stalpi de lemn cu inaltimea de 4-5 metri. Pentru ca terenul era nisipos, pentru a asigura soliditatea "valului", romanii au adus argila si au ingropat  stalpii in argila batuta cu maiurile. Apoi, pe palisada de lemn a fost construit valul de pamant.  

Antichitate, comunism, prezent
Asezarea romana de la Barbosi era formata din cateva mii de locuitori, militari si civili. Era condusa de 5 magistrati, dintre care unul era primar ales pe 5 ani. Asezarea era si un puternic centru economic, in peste 100 de puncte din Moldova fiind gasite fragmente de amfore identice cu cele din cele 4 depozite cu amfore cu cereale si ulei descoperite in cartierul galatean Dunarea. La Barbosi se afla si o parte din flota Legiunii Flavia Classis Moesica, legiune de navigatie a armatei romane. De-a lungul veacurilor, santul de aparare s-a colmatat, malurile s-au tesit, iar valul de pamant a fost distrus de eroziune si de circulatia carutelor. Dupa ce in 1956 a fost construit poligonul de la Smardan, valul de pamant a fost strabatut si de tancuri. Liderii Tratatului de la Varsovia voiau sa construiasca pe val o cale ferata, pentru transportarea echipamentelor militare. Totusi pe alocuri, "Valul Roman" mai este vizibil in geografia locului.

Vizibil pe Google Earth
Relieful "Valului Roman" se vede din spatiu. Daca de la satul Traian si pana la unitatea militara a Poligonului de la Smardan peste val este suprapus un drum de carute, relieful "Valului Roman" se vede foarte bine, pe Google Earth, in zona dintre unitatea militara si satul Odaia Manolache. Este o forma de relief ce strabate zona de la sud-vest catre nord-est, distincta in relieful zonei, cu vai si coaste de deal orientate pe directia nord-sud. "Valul Roman" se vede din spatiu si in zona dintre Odaia Manolache si Tulucesti, pe campurile de la sud de Padurea Garboavele. Pe aceasta portiune, relieful valului se vede ca o urma distincta, de culoare deschisa. Traseul "Valului Roman" se intersecteaza cu soseaua Galati-Cuca in apropierea drumului de acces catre Padurea Garboavele.

In continuare, "Valul Roman" coboara spre Tulucesti, disparand in viile de la marginea satului. Pe portiunea de la Tulucesti pana la malul Prutului, traseul "Valului Roman" nu mai este vizibil. "Valul Roman" are soarta tuturor vestigiilor din Rezervatia Arheologica de la Galati. Nu numai ca nu se vorbeste de ele si nu sunt marcate pe harti, dar o parte din ele, deosebit de importante pentru istoria nationala si istoria Imperiului Roman, au fost distruse, fiind "sacrificate" pentru afaceri imobiliare.

» Tehnici inedite de constructie
Prof. univ. dr. Mihalache Brudiu, de la Facultatea de Istorie si Teologie a Universitatii "Dunarea de Jos" din Galati, care a care a lucrat ca arheolog la muzeul de istorie si este cel care a descoperit o parte din vestigiile din Rezervatia Arheologica de la Galati, ne-a declarat ca in construirea "Valului Roman" a fost folosita o tehnica ce nu a mai fost intalnita la alte fortificatii romane: "Constructia valului inseamna o tehnica cu totul noua, necunoscuta pana acum la alte fortificatii de acest gen. Ceea ce trebuie sa se inteleaga in ceea ce priveste eficacitatea acestei fortificatii este urmatoarea situatie: barbarii veneau in masa, cu tot cu familii, cu carute, cu turmele de animale, cu toata avutia lor, iar cand ajungeau la "Valul Roman" nu mai puteau sa treaca, pentru ca latimea santului, de 16 metri, adancimea de 5 metri, pantele foarte abrupte, plus cealalta panta abrupta, a valului, nu erau asa usor de escaladat", ne-a declarat profesorul Mihai Brudiu.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă