Un spectacol de "teatru adevarat", simplu, fara artificii, dar care transmite o puternica emotie publicului, il conduce abil de la ras la o lacrima discret provocata, ofera Oana Pellea si Mihai-Gruia Sandu, atat ca actori, cat si ca regizori ai piesei lui Matei Visniec, "Buzunarul cu paine".
De-a lungul timpului am urmarit mai multe spectacole, in diverse versiuni regizorale, cu piesa lui Matei Visniec, "Buzunarul cu paine". Este o comedie in stil absurd, amara, in care doua personaje comenteaza descoperirea unui caine, ce a fost aruncat de cineva intr-o fantana secata. Povestea este, evident, un pretext de a arata binele si raul ce salasluiesc in fiecare dintre noi. Nici o versiune regizorala, de pana acum, nu a reusit sa impuna emotionant tema propusa de dramaturg. Oana Pellea si Mihai-Gruia Sandu si-au asumat ca actori, dar si ca regizori, sa ne trezeasca la realitate, sa ne provoace sa gandim la generozitatea si lasitatea intalnite la tot pasul, specifice oricarui om, si au reusit un spectacol admirabil, unicat in peisajul teatral actual. Iata ca si actorii pot fi regizori, bazandu-se pe harul lor ca interpreti! Fara sa-si caute nici un sprijin in scenografie si efecte de imagini teatrale, pe o scena goala, cu un mic "tub" plasat in mijlocul ei pentru a marca fantana – de unde se sugereaza ca latra, uneori, disperat, un caine -, cei doi construiesc impresionant un univers prin interpretarea cu maiestrie a personajelor. Doi domni in frac, cu melon, "cinici si superficiali, inteligenti si penibili, generosi si lasi" – ca orice individ de astazi – comenteaza cauzele pentru care acel "suflet" a ajuns in fantana. Pretextul comentariilor e speculat cu rafinament de Oana Pellea si Mihai-Gruia Sandu. Sunt de un comic irezistibil constatarile situatiilor, inteligent plasate si redate cu nuante si expresia adecvata de Oana Pellea. Este cuceritor prin sinceritatea impusa, prin atitudini diverse, Mihai-Gruia Sandu. Cu finete, personajul Oanei Pellea plaseaza si accente dramatice in unele momente, cu directa adresa la spectator. Pentru cateva secunde actrita iese, de fapt, din pielea personajului si subliniaza cate o replica pentru a atentiona ca suntem, adeseori, lipsiti de umanitate, egoisti, lasi si servili, in comportamentul nostru zilnic. Daca alti regizori incarcau metaforic finalul reprezentatiei, de asta data el este surprinzator de simplu si provocator pentru spectatori. Se arata ca personajele, in urma comentariilor aprige pe seama intalnirii cu un incident pe care nu stiu cum sa-l rezolve, au invatat ceva, si-au schimbat acidul comportament. Dupa ce s-au caznit sa arunce o bucata de paine "sufletului" parasit in fantana, cei doi vor veni alaturi de spectatori si le vor imparti cu piosenie, cu dragoste, paini. Se vor transforma caracterial, vor fi umani, dornici de comunicare si ajutor fata de semeni. Spectatorul a sanctionat prin ras comportamentul lor ridicol pana la acest moment, dar la final, cu o lacrima ivita discret, le priveste gestul trezirii la generozitate.
Acest spectacol remarcabil, ce merita a fi vizionat pentru ca nu va nemultumi pe nimeni, este realizat de Teatrul Metropolis in colaborare cu Asociatia ERUDIO. Si mai trebuie subliniat ca acesti maestri ai "teatrului adevarat", Oana Pellea si Mihai-Gruia Sandu sunt actori independenti, neangajati teatrului institutionalizat, dar care slujesc Thalia cu daruire.
BUZUNARUL CU PÂINE
Comedie. 1h 15min.
Autor: Matei Visniec.
Cu: Oana Pellea si Mihai-Gruia Sandu.
Teatrul Metropolis (021/210.51.08), vineri, 13 martie, sambata, 14 martie, ora 19.00.
Pret bilet: 15,90 lei.