Teatrele incep sa apeleze din nou la Shakespeare. In Capitala, dupa "Eduard al III-lea" la National, "Regele Lear" la Bulandra, apar "Hamlet" la Teatrul Metropolis si "Furtuna" la Teatrul Mic. Publicul are nevoie de Shakespeare contemporanul nostru, cum il considera Jan Kott, pentru actualitatea peste timp a temelor sale.
Cel mai cochet teatru din Capitala, Metropolis, ofera, acum, "Hamlet" de Shakespeare. "Hamlet" este o "superopera" a dramaturgiei in care printr-o multitudine de situatii se definesc personaje complexe. Este un "scenariu" generos in posibilitatea specularii sensurilor, temelor expuse de Shakespeare. Fireste, astazi, in fata publicului grabit "Hamlet nu poate fi jucat in intregime" pentru ca spectacolul ar dura prea mult. S-a optat pentru o "adaptare", cu pricepere conceputa de Alice Georgescu in raport cu viziunea regizorala datorata lui Lászlo Bocsárdi. Nu este o "adaptare" cu intentia de contemporaneizare fortata a piesei, ci doar o selectie a unor teme din multitudinea celor expuse de marele Will. Evident ca aceasta selectie saraceste de sensuri "superopera".
Analistul de frunte al operei lui Shakespeare, polonezul Jan Kott, atentiona ca in "Hamlet" exista mai multe teme: politica, violenta si morala. "Hamlet reprezinta o tragedie a dragostei, tragedia unei familii si totodata o tragedie nationala, filosofica (…). Dar trebuie sa stim ce si pentru ce alegem".
"Adaptarea" a optat pentru tema tragediei morale a familiei, dublata de cea a mortii, si a lasat deoparte pe celelalte, chiar si pe cea substantiala: politica si puterea ei. De pilda, un personaj important al acestei teme, Fortinbras, dispare din "adaptare". Regizorul dezvolta insa convingator tema morala a relatiilor de familie. Nu blamam alegerea tematica, ea poate fi foarte atractiva pentru spectatori, deoarece situatiile "scenariului" le amintesc de telenovelele in care pasiunea, dragostea fac uneori ravagii. Piesa fiind simplificata drept tragedia unei familii, ramane, totusi, o capodopera prin replica sa stralucita pe care regizorul si echipa sa o transmit scenic impresionant, in profunzime. Acest spectacol nu cioparteste fara masura si motivatie piesa – cum s-a mai vazut in alte montari -, ci se rezuma inteligent doar la o linie tematica vesnic actuala.
Doua merite principale are acest spectacol, act cultural provocator, ce trebuie vizionat: selectia tematica si respectul fata de cuvantul lui Shakespeare (dupa textul original si variantele de traducere folosite in spectacolele lui Alexandru Tocilescu, Vlad Mugur si Liviu Ciulei).
Nu trebuie sa va asteptati la un spectacol fastuos in ilustrarea epocii in care e plasata actiunea, pentru ca am mai spus, Shakespeare e privit drept contemporan al nostru. Este un spectacol gandit modern in imagini teatrale, atemporale, inspirat intrebuintate. Scena Teatrului Metropolis e mica, dar a fost transformata in o scena rotativa pentru a usura sugerarea mai multor spatii unde se deruleaza actiunea. Decorul lui Joszef Bartha – o excelenta inventie scenica – se rezuma doar la un imens, sa-i zicem dulap, cu multe usi, ce au sau nu oglinzi in functie de situatia conflictului. Decorul e functional, sugestiv, creator de atmosfera. Costumele imaginate de Judit Dobre Kothay sunt comune zilelor noastre. Semnificativ este ca Hamlet are aceeasi tinuta ca si tatal sau mort. Fantoma acestuia va interveni mereu in conflict pentru ca ii dicteaza lui Hamlet razbunarea mortii sale. Regina poarta acelasi costum tot timpul, mai strident conceput in ideea sublinierii cochetariei provocatoare a acestei femei dominate de pofte erotice. Echipa din umbra imaginii teatrale s-a achitat admirabil de conceperea ei in termeni originali. Ar mai fi multe de spus, dar miezul spectacolului raman actorii pe care ii vom prezenta in numarul viitor.
HAMLET
Tragedie. 3h 30min.
Regia: Lászlo Bocsárdi Cu: Marius Stanescu, Sorin Leoveanu, Florin Zamfirescu, Alexandru Repan, Laszlo Motray, Ioana Anastasia Anton, Coca Bloos
Teatrul Metropolis (tel. 021.210.51.08).
Pret bilet: 15,90 lei.
Spectacolul se reia la sfarsitul lunii februarie.