16.3 C
București
duminică, 22 septembrie 2024
AcasăSpecialCriza aduce chilipiruri

Criza aduce chilipiruri

» Retailerii americani se intrec in reduceri.

» Cumparatorii stau la cozi o noapte intreaga pentru produse la preturi incredibile.

Vinerea de dupa ziua Recunostintei este o altfel de sarbatoare, la fel de tipic americana ca si aceasta si celebrata de multi, desi putini recunosc, cu o placere vinovata. "Vinerea Neagra" marcheaza inceputul sezonului de reduceri de sarbatori, fiind denumita asa nu pentru ca ar avea vreo conotatie tragica, ci dimpotriva: de la inceputurile comertului cu amanuntul in America, s-a constatat ca este ziua in care registrele contabile ale comerciantilor trec de la "rosu" (care semnaleaza pierderile) la "negru" (adica la profit).  

Anul acesta, din cauza crizei economice, reducerile au fost mai mari decat in anii precedenti, pentru a-i atrage pe consumatorii mai retinuti in cheltuieli. Dar orice retinere dispare in fata unor oferte ca: plasme cu diagonala mare, vandute cu mai putin de 400 de dolari (la Wal Mart, cel mai mare lant de retail american) sau cercei cu diamante cu pret redus de la 700 de dolari la 249 de dolari (la Macy’s).
Lantul de magazine de jucarii Toys R Us – cunoscut in intreaga lume dupa ce in magazinul sau din Times Square, New York, s-a turnat o scena din filmul "Vreau sa fiu mare", cu Tom Hanks – a oferit anul acesta cele mai mari reduceri din istorie, la un numar de produse cu 50% mai mare decat anul trecut. Parintii dornici sa cumpere pentru copiii lor jucariile "la moda", facand si economie, au stat la cozi inca de seara.

 

Magazinele si firmele producatoare au "dat lovitura" cu jucaria "Elmo" (personajul din popularul si longevivul serial pentru copii "Sesame Street") animata sau cu simpaticul dinozaur "Spike", care se misca si maraie. Pentru copiii mai mari (si, probabil, chiar pentru unii parinti), s-au facut oferte tentante la console pentru jocuri si la cele mai noi jocuri pe calculator, printre cele mai bine vandute fiind "Guitar Hero", datorita caruia oricine se poate simti ca o vedeta rock in concert.

Logica simpla: pret mai mic, vanzari mai multe
Concurenta i-a facut pe retailerii americani sa caute metode prin care sa atraga cat mai multi cumparatori in lunile noiembrie si decembrie, perioada din an in care volumul vanzarilor se poate ridica pana la 50% din totalul intregului an. Criza
i-a determinat sa ia masuri care, la prima vedere si mai ales in cazul unor companii mai mici, pot parea chiar sinucigase. Astfel, multi comercianti nici nu au mai asteptat "Vinerea Neagra" pentru a face primele reduceri de preturi, lantul de magazine T.J. Maxx (preferat de candidata republicana la functia de vicepresedinte Sarah Palin in campania electorala, ea fiind acuzata chiar ca ar fi "uitat" sa plateasca sau sa returneze un pardesiu luat de la aceasta companie) lansand sloganul "Fiecare zi este «Vinerea Neagra»".

"Nu avem nici un motiv sa banuim ca aceasta tendinta va trece. Astfel de reduceri masive vor continua pana cand unii retaileri vor da semne de slabiciune sau chiar vor da faliment", a comentat pentru "The New York Times" Dan de Grandpre, redactorul-sef al buletinului online "Dealnews. com", care urmareste fenomenul reducerilor din "Vinerea Neagra" de peste un deceniu. Unii analisti au semnalat ca exista riscul ca aceasta "intrecere" in reduceri de preturi sa ii determine pe consumatori sa nu achizitioneze un produs decat atunci cand acesta este la preturi minime, amenintand serios profiturile comerciantilor si chiar dandu-le unora o lovitura de gratie.

Nimeni nu s-a aventurat totusi sa prezica evolutiile viitoare. si in privinta succesului "Vinerii Negre" de anul acesta, parerile au fost impartite, comerciantilor neramanandu-le decat "sa faca reduceri si apoi sa se roage", cum ii indemna o analiza din "The New York Times". Pesimistii au invocat drept argument ultimele bilanturi care indicau o scadere a vanzarilor si profiturilor pentru cei mai multi retaileri, cu exceptia celor care vand alimente (pentru ca, se pare, americanii au inceput sa reduca iesirile la restaurant si sa gateasca mai des si mai mult acasa).
Prognozele pesimiste nu s-au adeverit insa, americanii "sarbatorind" si anul acesta, cu aproape la fel de multa fervoare, "ziua chilipirurilor", chiar daca au fost mai atenti la ce si cat cumpara. Pana la urma, a fost o zi buna si pentru cumparatori, si pentru comercianti.

Cele mai citite

Toamna astronomică deschide porțile spre ora de iarnă

România trece la ora oficială ”de iarnă”, în noaptea de sâmbătă, 26 octombrie, când ora 4.00 devine ora 3.00 Soarele se va afla pe ecuatorul...

VIDE O femeie de 70 de ani a suferit un accident vascular cerebral în timp ce se cățăra pe munte

O femeie în vârstă de 70 de ani a suferit un accident vascular cerebral în timp ce se cățăra pe munte, pe un traseu...

Asfaltul se odihnește. Planeta ia o pauză de la viteză

22 septembrie a fost decretată Ziua mondială fără mașini Mesajul e clar și fără echivoc, descurajarea utilizării automobilului personal sau de serviciu, în favoarea deplasării...
Ultima oră
Pe aceeași temă