3.3 C
București
luni, 25 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăCriza loveste in programul "Rabla"

Criza loveste in programul „Rabla”

» In 2008, limitarea creditarii a coborat rata de succes a programului de reinnoire a parcului auto cu 25% fata de anul trecut.

»  Guvernul dubleaza cota de masini care urmeaza sa fie scoase din uz si mentine prima de casare de 3.000 lei pentru 2009.

Programul national de innoire a parcului auto va continua si anul viitor, pentru un numar estimat de 60.000 de autovehicule care urmeaza sa fie scoase din uz. Costul total al operatiunii, care are acum si scopul de a ajuta industria auto romaneasca, este de 180 milioane lei (aproximativ 50 milioane euro) si va fi integral acoperit din Fondul de Mediu. Criza pietelor financiare internationale are insa efectul reducerii creditarii, ceea ce scade din eficienta programului Rabla. Cota de masini alocata pentru anul 2009 este practic dubla fata de cifra de 30.000 de autovehicule care vor fi casate in cadrul programului Rabla pana la sfarsitul acestui an, desi se estimase scoaterea din uz a unui numar de 40.000 de unitati.

Dupa trei ani cu rate de succes a programului in crestere, intre 92-99%, 2008 a fost primul an in care a fost inregistrata o scadere apreciabila a acestei rate, ajungandu-se la 75%. Scaderea numarului amatorilor de masini noi la schimb cu una veche este urmarea crizei financiare din acest an, care a limitat creditarea, dar si a faptului ca, spre deosebire de anii trecuti, programul a demarat abia in semestrul doi, fata de primele luni ale anului asa cum ar fi fost normal.
Demarat in anul 2005, programul de reinnoire a parcului auto national (cunoscut sub numele programul Rabla) a avut ca rezultat scoaterea din circulatie a peste 76.000 de masini uzate (daca punem la socoteala si estimarile pentru anul in curs). Pe durata programului, statul roman a acordat cu titlu gratuit o prima de casare de 3.000 lei persoanelor care si-au schimbat, prin cumparare, masinile mai vechi de 12 ani cu altele noi, performante si mai putin poluante.

In 2005 (anul in care a inceput programul), din totalul celor 15.000 de autovehicule noi puse la dispozitia cetatenilor pentru cumparare, s-au epuizat 14.607 masini, asta insemnand o rata de succes de 97,38%.
In 2006, din totalul celor 16.500 de masini s-au epuizat 15.110 masini, rezultand o rata de succes de 91,58%. In anul 2007 s-a inregistrat cea mai mare rata de succes, respectiv  99%: din totalul celor 16.500 de masini incluse in program au fost inlocuite 16.444.

In acest an, programul a demarat abia in luna iunie, Guvernul intarziind luni de zile aprobarea actului normativ care sa permita reluarea acestuia, din lipsa resurselor de finantare. Pentru implementarea acestui program a fost alocata, din Fondul de Mediu, suma de 120 milioane lei, pentru scoaterea din uz a unui numar de 40.000 autoturisme, din care s-a utilizat in prima etapa suma de 73.953.000 lei, aferenta achizitionarii a 24.651 de autoturisme.

Pentru etapa a doua, 37 de producatori, importatori de autoturisme si distribuitori autorizati au primit 37,73 milioane lei prin redistribuire din prima etapa (pentru 12.576 autoturisme noi). Desi exista banii alocati de stat, din cauza crizei economice care a condus si la stagnarea vanzarilor in industria auto, se estimeaza ca pe ansamblul anului 2008 nu vor fi valorificate, in total, prin acest program, decat 30.000 de autovehicule uzate, fata de cota de 40.000 prevazuta anul trecut.

» Efort de 50 milioane euro
Mihai Toti, presedintele Administratiei Fondului de Mediu, afirma ca "pentru anul 2009 exista suma necesara pentru continuarea programului national de innoire a parcului auto, pentru 60.000 de unitati". Suma de 180 milioane lei va proveni de la Fondul de Mediu, unde pana in prezent s-au adunat din taxa auto circa 555 milioane lei. Prima de casare va fi mentinuta la 3.000 lei. In urma cu cateva zile, premierul Tariceanu a declarat ca, "in cadrul programului de reinnoire a parcului auto, redistribuirea cotei ramase neconsumate va trebui indreptata spre zona vehiculelor ieftine", sperandu-se ca principalul beneficiar sa fie Dacia.

Cele mai citite

Călin Georgescu: Noul Hate pentru clasa politică sau meteoritul electoral care a lovit România?

Călin Georgescu nu este doar o surpriză a alegerilor, ci și o anomalie electorală care zguduie percepțiile tradiționale despre ce vrea să fie un...

Rezultate fără precedent în istoria prezidențialelor din România

Independentul Călin Georgescu dă peste cap sondajele și campaniile tradiționale, surclasând toate partidele După numărarea a 95% din secțiile de votare, rezultatul este unul pe...

Politico: Uimitor la alegerile din România: un candidat neașteptat de extremă dreapta crește în votul prezidențial

Ultranaționalistul Călin Georgescu vine de nicăieri pentru a conduce în primul tur pe premierul de centru-stânga Marcel Ciolacu și liberala Elena Lasconi Ultranaționalistul român Călin...
Ultima oră
Pe aceeași temă