Numeroase firme au ales sa reduca bugetele alocate sarbatorilor. Cele mai afectate sunt domeniile bancar si asigurari.
Tot mai multe companii, in special multinationale, anuleaza petrecerile de Craciun pentru angajati, taie din bugetele pentru traininguri sau chiar din cele alocate primelor de sarbatori. Cele mai afectate sunt domenii precum cel bancar, asigurari, constructii, farmaceutic, vanzari, imobiliare, productie si curierat. Specialistii in resurse umane avertizeaza ca aceste reduceri vor avea efecte negative asupra angajatilor, care nu vor mai da randamentul scontat. "Va disparea o motivatie, ceea ce este extem de grav", considera experta in resurse umane Mihaela Forgaciu.
In plus, romanii tin la traditia primei de Craciun, iar anularea acesteia ar sifona drastic imaginea companiei la care lucreaza. "A taia din acest buget nu este o solutie. Cred ca acum angajatorii ar trebui sa realizeze actiuni care sa-i determine pe salariati sa fie optimisti, sa creada in compania la care lucreaza. E necesara o atitudine pozitiva, care sa ofere stabilitate", spune Mihaela Forgaciu.
"Porcul", mai slabut
In privinta primelor de Craciun, surse din piata spun ca acestea nu vor fi reduse considerabil, pentru ca au fost luate in calcul la bugetele anuale. Pe de alta parte, daca face un asemenea gest, angajatorul isi asuma un risc destul de mare. si asta pentru ca, asa cum spune Adina Stroe, consultant al companiei de recrutare Von Consulting, din Bucuresti, primele de sarbatori sunt vazute de angajati ca o rasplata a eforturilor depuse si ca o grija manifestata de companie fata de acestia.
In plus, la negocierea pachetului salarial, orice persoana se intereseaza daca se dau prime. "Cand un candidat se afla in situatia de a fi ofertat concomitent de mai multe companii, alegerea ii va fi influentata de existenta acestor prime", considera Adina Stroe. Ea este convinsa ca o taiere brusca a bugetului alocat pentru prime poate avea o influenta negativa asupra angajatilor si ca poate induce un sentiment de nesiguranta. "Daca nu vor fi informati despre ce se intampla cu adevarat in cadrul companiei, este posibil ca angajatii sa ia in considerare chiar schimbarea locului de munca", atrage atentia Adina Stroe.
Prudenta la cheltuieli
Acum conducerile firmelor sunt extrem de atente la felul in care sunt cheltuiti banii, dorind sa economiseasca tot mai mult. Metodele difera de la firma la firma. Unele au ales sa renunte la petreceri, la altele Mos Craciun va fi un pic mai sarac decat in alti ani. Unor angajati chiar li s-a sugerat sa bea mai putina apa de la dozatoare. si toate astea pentru a mai economisi cate ceva, astfel incat compania sa stea linistita ca are "camara" plina, cel putin o perioada. Managementul alege sa fie prudent in cheltuieli. Multe firme aleg sa organizeze petrecerile mai restrans.
Daca in alti ani le faceau la munte, acum au loc mai aproape de Bucuresti. Un patron al unei pensiuni de pe langa Capitala spune ca gradul de ocupare a scazut la doar 30%, fata de 100%, cat era anul trecut in aceeasi perioada. Practic, daca anul trecut bugetul alocat unui angajat pentru petrecere era de 50 de euro, acum acesta ajunge la 20 de euro, daca nu chiar la 0.
Firmele specializate in organizarea de evenimente confirma reducerea sumelor alocate petrecerilor de final de an. "Fata de anul trecut, solicitarile au scazut cu 35%. Foarte multe firme au anulat organizarea petrecerii sau au injumatatit bugetul alocat acesteia", spune Adela Szatvanyi, marketing manager al Agentiei NoSurprises, din Bucuresti.
Fara prea mult protocol
Pe langa bugetul alocat petrecerilor, a inceput sa fie taiat, in multe companii, si cel dedicat protocolului. Cu clientii nu se va mai trata in restaurante luxoase. Oamenii de vanzari sau de marketing vor fi indemnati sa-si invite clientii la sediul firmei sau sa gaseasca locuri de intalnire mai putin costisitoare.
Surse din piata spun ca la unele companii angajatii si-au exprimat nemultumirile in legatura cu acest aspect. In fond, una e sa pui la cale o afacere la o cafenea de lux si alta e sa bei cu viitorul partener o apa plata la un restaurant fara pretentii.
De unde s-a mai redus
La unele companii, s-au gasit si alte solutii pentru reducerea costurilor, de exemplu:
» nu mai ofera sprijin angajatilor in achizitionarea de masini in sistem de leasing pe firma;
» maririle si bonusurile sunt mai rare, iar sumele – modeste;
» pentru achizitiile de produse sau servicii se alege cea mai ieftina varianta.
Sursa: Alina Botezatu, managing partner al firmei Perspective Groupe