Televiziunile noastre dragi cultiva insistent – de la stiri, la divertisment si, evident, seriale – provocarea emotiei, ca sa atraga audienta. Daca la emotie se mai adauga si premii, "pomeni", totul e excelent. Cetateanul nostru privitor la cutia miracolelor e sensibil, iar metoda e "clasica". E drept, unele provocari sunt cu delicatete, cu arta infaptuite, altele raman niste facaturi manipulatoare.
La capitolul manipulare raman, in principal, stirile, impanate de accidente si violenta, care acopera alte informatii grave, de interes general – legi, actiuni organizatorice, interdictii, stari sociale si economice – ce sunt ignorate. Cum ne aflam la un pas de declansarea oficiala a campaniei electorale, ce in subteran e speculata insistent de absolut toate posturile TV, telespectatorii satui de politichie, apeleaza la telecomanda sa caute un film sau o emisiune de divertisment. Harnica, Antena 1, a lansat, sambata seara, "Secret talent", un divertisment ce il putem considera agreabil ca format, daca n-ar avea strecurati si invitati politicieni, alesi pe spranceana. Scopul principal este crearea de emotii, emisiunea fiind o urmasa a celebrelor "Surprize, surprize" si, mai ales, a emisiunii "Dansez pentru tine" care au reusit o audienta rasunatoare. Diverse personalitati vin sa-si dezvaluie talentele ascunse in scopul nobil de a obtine premiul de 25.000 de euro pe care il doneaza celor aflati in situatii dramatice. si-au aratat calitati necunoscute Teodor Melescanu sau Codrin stefanescu ori Olguta Vasilescu si alte fete palide politice, alaturi de campioni olimpici, vedete de televiziune, actori. Emisiunea este moderata de Dan Negru care s-a ferit de exagerari, a iesit din manierismul prezentarilor altor divertismente. Acest altfel de "Dansez pentru tine", lipsit insa de spectaculozitatea emisiunii de la Pro TV, in modestul sau ambalaj are totusi farmec, chiar daca prezenta unor invitati ce ne macina timpul in tot felul de talk-show-uri nu e agreabila. Insistenta folosirii si in divertismente a Olgutelor, Codrutilor si altora care s-au facut patru ani ca ne poarta de grija, nu aduce audienta ravnita. "Secret talent" e un titlu ciudat de emisiune, mai apropiat de limba engleza, decat de cea mioritica, poate si formatul e importat de la altii, dar scopul sau caritabil atrage atentia telespectatorilor sensibili. Peste toate, nu e un divertisment vulgar, aspect mai rar intalnit printre programele umaniste ale Antenelor si in cele ale celorlalte surate sufocate de vulgaritate.
Atacul serialelor
Postul Acasa a lansat marele atac la audienta prin noi productii, la loc de frunte aflandu-se "Regina", continuare a succesului "Inima de tigan". Cheia succesului, mai ales in plan autohton, o constituie imbinarea cu mare dibacie in distributii, a unor actori cu valoare confirmata, alaturi de tineri, unii debutanti, multi amatori, dar fermecatori ca infatisare. Discrepanta in distributia "Reginei" intre consacrati si debutanti se face uneori simtita, dar nu afecteaza constructul solid al acestei noi telenovele. In primul rand se simte investitia de fonduri in decor si costume, totul contrbuie la un aspect fastuos al imaginilor. Regia coordoneaza ferm un scenariu stufos, cu actiuni paralele, pe mai multe planuri. Evident ca in "Regina", punctul forte de atractie ramane viata unei satre, dublata si de aspecte din alte diferite zone, ce trateaza cu fina ironie realitatea, viata noastra urbana, curenta. Limbajul suburban se strecoara cu firesc, ca si argoul. Povestea din "Inima de tigan" se amplifica, aduce noi personaje si noi actori apreciati. Este o placere sa-i urmaresti pe Gheorghe Dinica, Marin Moraru alaturi de Gheorghe Visu, Carmen Tanase, Florina Cercel, Florin Zamfirescu si mai nou, Dan Condurache, Stela Popescu, personalitati consacrate, evoluand in compania unor tineri ca Nicoleta Luciu sau Diana Dumitrescu, in personaje cuceritoare. "Regina" este o telenovela in care efortul artistic pentru calitate se face pe deplin simtit si poate concura productii de pe alte meridiane rasplatite cu premii internationale. Are clasa acest serial si realizatorii sunt artisti, nu facaturi. Nu fac parte din categoria fanilor "pachetelor" cu emotii din zona telenovelelor, dar productia Promance a companiei MediaPro Pictures e realizata de profesionisti, iar audienta castigata confirma aceasta.
Ne-am mai procopsit cu o televiziune!
Postul public a lansat TVR 3, un alt canal generalist, adica si cu filme, concerte, spectacole, dar, fireste, si cu… stiri, reportaje si talk-show-uri, majoritatea regionale. TVR 3 nu va anula, totusi, si transmisiile statiilor regionale. Asadar, televiziunea de stat, ce detine cea mai mare arie de receptare teritoriala dintre suratele TV, va putea contribui esential si la bezmetica noastra campanie electorala, in stilul sau, cu o echidistanta discutabila. Directorul-presedinte al TVR ne-a asigurat ca infiintarea noului canal al TVR 3 nu a costat nici un ban. Sa credem intr-o astfel de minune? Cu ce parale, de exemplu, vor achizitiona filmele? Ii dorim succes in procentele audientei acestei noi televiziuni, cu speranta ca nu ne va intoxica zilnic cu dezbateri politice trandafirii, cu toate ca e greu de crezut aceasta.