Consumul anual de apa minerala a crescut cu 18,4% in 2007, pana la 55,2 litri pe cap de locuitor, comparativ cu nivelul din 2006, potrivit Strategiei industriei miniere pentru perioada 2008-2020, publicata de Ministerul Economiei si Finantelor (MEF). Totusi, anul trecut un roman a baut apa minerala cam jumatate din cat a baut un european. In Uniunea Europeana consumul de apa minerala a fost de 100-110 litri de persoana, potrivit lui Iosif Nagy, directorul general al Societatii Nationale a Apelor Minerale (SNAM).
In 2007 productia de apa minerala a fost de 1.215 milioane litri, din care 1.021 milioane litri au fost din sursele administrate de SNAM. "Consumul de apa minerala este mai scazut decat in UE din cauza faptului ca in mediul rural consumul este nesemnificativ, tinand de puterea de cumparare, educatie, cultura, obisnuinta etc.", a declarat Iosif Nagy. In perioada 2000-2007 productia a fost de circa opt miliarde litri.
Un alt factor care influenteaza consumul de ape minerale il reprezinta imbuteliatorii care livreaza pe piata asa-zisa apa plata din puturi de mica sau mare adancime sau chiar din panza freatica, dupa cum spune oficialul SNAM. La acestia se adauga si cei care imbuteliaza sifon, pe care-l livreaza ca apa minerala carbogazoasa, spune Nagy. Apa minerala imbuteliata este reglementata prin Hotararea de Guvern 1020, iar activitatea imbuteliatorilor este supravegheata de Directia Sanitar-Veterinara si Protectia Consumatorilor.
Vanzarile de apa minerala cresc cu 30-35% in sezonul cald. Tot vara au loc cele mai multe promotii si reduceri de pret. Costurile de exploatare a apei minerale reprezinta doar 1-2% din pretul de desfacere.
Locul 3-4 in Europa ca rezerve si calitate a apei
Peste jumatate din productia nationala de apa minerala este imbuteliata de companiile Romaqua Group (Borsec), European Drinks si Dorna. Desi stam bine la calitatea apelor minerale, avand chiar cateva marci recunoscute international, exportam doar 3-4% din productie. Vanzarile de apa minerala vor creste cu cel putin 20% in 2008.
"Pentru acest an, in urma investitiilor in retehnologizare si resurse facute de imbuteliatori, estimam ca vanzarile vor creste cu 20% pe segmentul apelor carbogazoase si cu mai mult de 20% pe partea apelor minerale necarbogazoase", spune Nagy. Avem resurse duble fata de cat consumam. "Exploatam doar 50-60% din sursele omologate de apa minerala. Am putea livra dublu fata de cat livram in prezent. Cu toate acestea, in fiecare an facem prospectiuni si punem la dispozitia imbuteliatorilor surse noi de ape", a explicat oficialul SNAM.