Intr-una din zilele trecute aproximativ 70.000 de mii de oameni au fost la Lourdes, locul unde, se presupune, Fecioara Maria i-a aparut unei copile, pe nume Bernadette Soubirous, acum 150 de ani.
In cartea sa "Evul Mediu si nasterea Europei", Jacques Le Goff arata ca, de la inceputurile ei, Europa a fost avida de pelerinaje: "Imaginea construita de istoriografia traditionala, cea a unui Ev Mediu imobil in care taranul este legat de pamant, iar majoritatea barbatilor si a femeilor de tinutul lor, singura exceptie fiind cativa calugari itineranti si aventurierii ce pleaca in cruciade, a fost inlocuita de istoriografia moderna cu o alta, cu siguranta mai corecta, ce infatiseaza o umanitate medievala mobila, adeseori pe drum, in via, intruchipand definitia crestina a omului ca pelerin, calator, homo viator. Pelerinajul a precedat de cele mai multe ori comertul, desi, incetul cu incetul, ambele functii au fost indeplinite sau de aceiasi oameni, sau de pelerini si negustori care erau tovarasi de drum". Desigur pelerinajul a fost cultivat in toate traditiile: din crestinism pana in islam, hinduism sau buddhism vom gasi locuri incarcate de sacralitate pe care oamenii le viziteaza periodic. In fond, la limita luminoasa, toti oamenii sunt pelerini prin aceasta viata.
In timp, pelerinajul a decazut nu numai in comert, ci mai departe, a devenit excursie. Iar excursia propriu-zisa, care, implicit, inca poate avea rolul ei initiatic, a devenit pentru multi dintre semeni navigare pe internet. Unii au ajuns atat de obsedati de acest instrument al lumii moderne, care nu contine nimic rau, in sine, incat se inchid in casa zile-ntregi pentru "a sta" exclusiv pe "net". Dialogul acestora cu oamenii este redus la nesfarsita gargara de pe "messenger" si de pe e-mail. Daca ies cumva din casa nu uita sa ia macar telefonul mobil, legat la internet neaparat, ori laptop-ul, pe care isi verifica, non-stop, mesajele. Sa nu fim ipocriti, toate aceste instrumente isi au rolul lor daca sunt utilizate doar ca instrumente si nu devin obsesii, prin folosire improprie sau in exces.
…Peste veacuri, un viitor Jacques Le Goff, va putea analiza rolul internetului in coagularea unei societati globalizate, analiza inceputa deja de multi observatori, inca de pe acum. Dar nu va mai putea vorbi despre sacralitatea unor asemenea acte. Dimpotriva, pe zi ce trece, umanitatea isi pierde ceva din suflul sacru primar.
Fiecare epoca pare a avea formele ei de crucificare. Aceasta varianta a omului viitorului pare crucificata intre doua tipuri de labirinturi: labirintul interior, din ce in ce mai aproape de ceea ce literatura SF numeste cyborg, si labirintul exterior care tinde sa fie acaparat de spatiul virtual.
Putini oameni realizeaza ca niciodata nu vom putea face pelerinaj pe internet. z
"In timp, pelerinajul a decazut nu numai in comert, ci mai departe, a devenit excursie. Iar excursia propriu-zisa, care, implicit, inca poate avea rolul ei initiatic, a devenit pentru multi dintre semeni navigare pe internet. Unii au ajuns atat de obsedati de acest instrument al lumii moderne, care nu contine nimic rau, in sine, incat se inchid in casa zile-ntregi pentru "a sta" exclusiv pe "net".