4.9 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024
AcasăSpecialForma fara fond

Forma fara fond

Luni, 5 noiembrie, punctul forte al Festivalului National de Teatru a fost spectacolul Teatrului Maghiar "Tamási Áron" din Sfantu Gheorghe prezentat la Opera Romana, "Regele Lear".
Piesa lui Shakespeare le-a dat intotdeauna multa bataie de cap regizorilor. Multi au tratat-o drept o "precursoare" a basmului lui Petre Ispirescu "Sarea-n bucate", incercand sa demonstreze ce dramatica poate fi batranetea unui parinte care, naiv, crede in cuvintele false de pretuire ale unor fiice rele, ignorand buna-credinta a celei bune. Din pacate, si apreciatul regizor Bocsárdi László a cazut in aceasta plasa, viziunea sa fiind doar o prima lectura simpla a piesei lui Shakespeare, dar frumos ambalata. Admirabile sunt decorul lui Bartha József si costumele imaginate de Dobre Kóthay Judit, atemporale, in intentia de a sublinia ca istoria tragica a batranului Lear se repeta, fiind o vesnica problema a generatiilor. Scenografia creeaza o forma frumoasa spectacolului, un cadru ideal pentru o sumedenie de tablouri vivante surprinzatoare. De la ridicarea portilor din fundal si descoperirea unor barbati goi, inchisi in cutii de sticla, cu un fundal asemanator unei table de sah, pana la labirintul verde din final, imaginile bine speculate prin jocul luminilor sunt atractive, numai ca ele nu comunica emotional o idee cat de cat logica. Forma e atractiva, dar lipsita de fond. "Regele Lear" devine o poveste banala despre un batran ce-si pierde mintile si in delirul sau se trezeste intr-o lume fantastica. Personajele se impart in bune si rele, grotesti si suave. Incarcarea cu imagini sofisticate, sufocate de intentii metaforice nesustinute de scriere, are drept rezultat un spectacol rece, ce anuleaza scopul principal al unei reprezentatii teatrale, comunicarea unei idei ce produce emotie, incita la gandire spectatorul.  Regele Lear devine astfel un batran sarman, orgolios, pacalit de fiicele sale cu suflete haine, Goneril si Regan, pentru ca n-a avut incredere in Cordelia, fata cea sincera. Spectatorul matur asista la ilustrarea socanta si uneori incoerenta a unui basm pentru minori, in care actorii incearca sa-l convinga cat de dramatica poate fi batranetea. Abia in final il convinge, in scena in care Lear va purta trupul neinsufletit al Cordeliei, coborand impreuna in mormant. Este un moment credibil ce transmite emotie. Shakespeare, prin bogatia replicilor incarcate de sensuri subtile, nu povesteste insa, ca Ispirescu, simplist, destinul tragic al unui parinte. Spectacolul lui Bocsárdi László este mai apropiat de Ispirescu.
Timp de trei ore si jumatate am privit la o cutie frumoasa, dar goala de continut.

"Regele Lear" – Teatrul Maghiar "Tamási Áron" din Sfantu Gheorghe; regia: Bocsárdi László

Cele mai citite

UPDATE: S-a depășit pragul de 2,5 milioane de voturi la ora 11.30

În Diaspora, duminică este a treia zi de votare. Procesul electoral în afara granițelor a început de vineri La ora 11.30, votaseră 2.533.573 de alegători,...

BEJ Argeș: Alina Gorghiu a încălcat legea electorală printr-o postare după încheierea campaniei

Ministrul Justiției, Alina Gorghiu, a contestat decizia la Biroul Electoral Central, susținând că nu a încălcat legea Biroul Electoral Județean Argeș a transmis că ministrul...

Tragedie în fața unei secții de votare din Argeș: Un bărbat de 87 de ani a decedat

Un incident tragic a avut loc duminică în comuna Cicănești, județul Argeș, unde un bărbat în vârstă de 87 de ani a murit în...
Ultima oră
Pe aceeași temă