Sensibile povesti de dragoste
Indiferent de epoca si civilizatii, dragostea ramane o tema majora a artelor si, fireste, si a teatrului.
"Iubiri interzise" reuneste doua piese intr-un act ale scriitorului japonez Yukio Mishima, recunoscut
ca valoare in plan international, – "Hanjo" si "Seijo" -, doua povesti de iubire, in care se ingemaneaza traditia teatrului Nô cu teatrul occidental, intr-un reusit spectacol regizat de Issey Takizawa.
A oferi un echivalent modern al pieselor Nô, implica aproape aceleasi tentatii si primejdii ca si transpunerea moderna a unei piese antice grecesti".
Marguerite Yourcenar
Acest spectacol ofera prilejul cultural de a cunoaste si un dramaturg japonez, pe Yukio Mishima, scriitor cu o bogata opera, de a savura o scriere dominata de un delicat limbaj incarcat de poezie, tratand din punctul de vedere al unei alte civilizatii, diferita in esenta de cea occidentala, un subiect vesnic: dragostea si tragediile ce o pot insoti. Piesele lui Yukio Mishima au un suflu dramatic ce aminteste de tragediile antice, dar isi trag substantial seva si din teatru japonez Nô. Spectacolul, regizat de japonezul Issey Takizawa in decorul minimalist sugestiv creat de Masami Inoue si costumele Dianei Ioan, transmite emotie, tine adeseori spectatorii cu rasuflarea taiata. Meritul regiei consta in descifrarea minutioasa, subtila a relatiilor dintre personaje, el alege drumul unui teatru psihologic coerent ilustrat prin interpretarea actorilor.
z z "HANJO" face parte din colectia "Cinci piese Nô moderne" care i-au adus lui Yukio Mishima celebritatea, fiind jucate in teatrele Europei si Americii. Povestea pare aparent simpla: gheisa Hanako isi pierde mintile, fiind parasita de cel de care se indragostise si isi gaseste adapost in casa pictoritei Jitsuko. Dar… pictorita o iubeste nefiresc si il alunga pe Yoshio, barbatul ce se intoarce la frumoasa gheisa. Lui Hanako ii da viata actrita japoneza Kana Hashimoto, apreciata si pentru evolutia sa in "Demonul rosu", spectacol al Teatrului Act. Distribu-irea unei interprete japoneze intr-o piesa japoneza avand alaturi colegi romani, poate soca, dar Kana Hashimoto si Teodora Mares, alaturi de Marius Bodochi, alcatuiesc o echipa daruita propunerii dramaturgice si regiei. Cu multa sensibilitate si rafinament al expresiilor, isi cons-truieste rolul Kana Hashimoto. Nebunia gheisei ce isi asteapta cu naivitate iubitul, destinul ei tragic sunt conturate nuantat, firesc, fara nici o exagerare fortata de actrita. Portretul pictoritei cu porniri lesbiene este cu dibacie creionat de Teodora Mares. Neimplinirile ca femeie ale lui Jitsuko, suferintele si invidiile intime, cautarile de a-si consolida relatia cu Hanako, duritatea posesiva a pictoritei sunt atent evidentiate de actrita si dublate de o credibila traire interioara. In rolul de plan secund al lui Yoshio, Marius Bodochi evolueaza corect, in stilul personalitatii sale.
"Hanjo", povestea dramatica a unei iubiri nefericite pro- pune cunoasterea unei lumi in care traditiile incep sa se destrame.
z z "SEIJO" (in traducere "Sfanta") este o impresionanta analiza psihologica a intentiilor incestuoase ale unui frate pentru sora sa, cei doi fiind proveniti dintr-o familie traditionala. Aici, mai mult decat in cealalta piesa, traditia va fi grav afectata de invazia tarelor occidentului. Un rol de exceptie creeaza Marius Manole in fratele rebel Yuichi. Acesta se va razbuna pe sora sa Fumiko, deoarece nu-i accepta pornirile, o obliga sa se prostitueze, iar din banii ei duce o viata desfranata alaturi de prietena sa. Marius Manole reuseste sa sugereze subtil atat nebuna pasiune a lui Yuichi pentru Fumiko, cat si furia razbunarii ce il determina sa o terorizeze, sa o umileasca, dar si drama interioara care il macina. Actorul isi afla un sprijin admirabil in partenera sa Carmen Ungureanu, distribuita in Fumiko. Relatiile dintre Fumiko si Yuichi se pot asemui cu un fin filigran. Carmen Ungureanu, adeseori doar prin priviri sau prin gest, transmite tragicul situatiei, intelegerea ei dureroasa sau mila ce o cuprinde pe Fumiko pentru fratele ei care o determina sa-si sacrifice, in final, chiar viata. Celor doi li se alatura Brandusa Mircea in Natsuko, prietena de ocazie a lui Yuichi. Actrita subliniaza la inceput amuzamentul lui Natsuko in fata atitudinilor teroriste ale fratelui fata de sora sa, cat si interesul iscat de banii proveniti din vinderea casei si alungarea in strada a "Sfintei". Cu cat insa, exploziile de furie ale lui Yuichi sunt mai dure, Natsuko isi schimba atitudinile, pentru ca in final sa se sinucida, evolutia rolului fiind credibil punctata de actrita. "Seijo" este un prilej de a aplauda trei tineri actori: Carmen Ungureanu, Brandusa Mircea si Marius Manole, pentru realizarea unor partituri dramatice abordate impresionant, cu forta creatoare.
"Iubiri interzise" este un spectacol fara efecte derizorii, rafinat in intentii, care ii dezvaluie spectatorului drama ce o pot provoca pasiunile interzise de regulile traditionale ale moralei. Peste toate, acest spectacol ne atentioneaza si ca un repertoriu solid al unui teatru trebuie sa cuprinda o paleta mai ampla de dramaturgi, si propune
cunoasterea unei personalitati
din Tara Soarelui Rasare.