Jordan e numele de scena al unui fotomodel britanic (Katie Price), o femeie nu numai frumoasa, ci si foarte activa – in media, afaceri si chiar in muzica. Nimic neobisnuit. Surpriza apare cand aflam ca cel mai recent roman al ei (cu miez autobiografic, fireste), "Crystal", a vandut pana acum cat toate finalistele de pe lista scurta de nominalizari la Booker Prize. La un loc. Adica vreo 160 de mii de exemplare. Nu ma scandalizeaza cifra, nici faptul ca o vedeta vinde mai bine decat un scriitor adevarat (sunt destui scriitori mari care au succes de public, deci n-are de ce sa ne fie ciuda). Ceea ce mi se pare interesant e ca se contureaza un nou "gen": literatura celebritatilor. In 1994, Naomi Campbell publica romanul "Swan", apoi Tara Moss a scris cateva romane politiste, unele traduse si la noi. Asta ca sa ne limitam la frumuseti din lumea modei cu ambitii scriitoricesti. Interesanta e aici, dincolo de chestiunea vanzarilor (si la noi cartea Mihaelei Radulescu se vinde si nu vad nimic rau in asta, publicul televizual devine automat target-ul ei ca autor), chestiunea auctoriala: in lumea show-bizz-ului, nu se mai scriu autobiografii ca in anii ‘80-‘90, ci romane cu aspect autofictional, in care personaje stangaci deghizate nominal spun, de fapt, povestea vietii respectivei vedete. Nu e vorba de pudoare sau de intentii protectoare, am depasit aceasta faza de cand modernismul si-a dat obstescul sfarsit. Publicul pare sa stie bine aceasta conventie – postmoderna, dar cu radacini vechi in romanul cu cheie sau romanul personal – si citeste aceasta forma de fictiune cu ochii mariti de curiozitate ai cititorului de autobiografii. Din aceasta ambiguitate generica, fascinanta, fara doar si poate, isi extrage seva acest trend literar alimentat (dar nu creat) de vedete.