O "bursa de valori" originala (II)
Actorii s-ar putea imparti in doua categorii: unii care fac arta pentru a trai, iar altii care traiesc pentru a face arta. Cei dintai, si acestia sunt cei mai multi, n-au avanturi mari, dar au pretentii de marire, nu prea au talent (…)".
Liviu Rebreanu
(Director al Teatrului National din Bucuresti intre 1928-1944, cu intermitente)
In cele trei zile de concurs pentru "Sectiunea individual" s-au prezentat 13 absolventi din ultimele promotii, scolarizate la opt Universitati de teatru. Au fost alesi in urma unei preselectii. In ordinea intrarii in competitie, in numarul trecut am prezentat pe cei care in prima zi a Galei si-au sustinut recitalurile. Continuam acum, sa va oferim date despre evolutiile din urmatoarele zile ale concursului.
VICTORIA DICU (Facultatea de Arte, Sectia Actorie, Galati, promotia 2006).
A fost printre cei trei ambitiosi care au dorit sa prezinte, in afara probelor impuse de regulamentul Galei – alegerea unui text care sa-i avantajeze personalitatea si interpretarea unui text impus de organizatori -, un monolog clasic.
A vrut, astfel, sa dea curs initiativei lansate anul trecut de directoarea Teatrului Odeon, Dorina Lazar, care isi dorea sa scoata concurentii din zona selectarii unor texte incarcate de vulgaritate.
Propria selectie a Victoriei Dicu a fost "O rugaciune de prisos" de George Astalos, confesiunile unei calugarite frustrate de cele ale vietii pamantesti. In interpretarea sa, calugarita era un personaj straniu, obsedat sexual, vulgar in atitudini. Actrita manifesta si hibe in rostirea replicilor, soaptele opreau "trecerea rampei" a textului. La proba obligatorie a "desenat" personajele ca pe niste marionete, fiind greu de inteles intamplarile in care erau implicate. Pentru monolog, actrita s-a indreptat spre personajul Frosine din "Avarul" de Molière, operand si o adaptare stangace a scrierii. si-a ales drept partener din public pe regizorul Mircea Cornisteanu, directorul Nationalului din Craiova, care a fost admirabil, reusind sa tina piept vulgaritatii interpretarii monologului.
Din pacate, in cele trei ipostaze abordate, actrita a dovedit ca mai are de cizelat profesionalismul sau.
ANIELA PETREANU (UNATC, Facultatea de Teatru, promotia 2004).
Cu inspiratie a optat pentru un text scris de o colega de generatie, regizoarea Teodora Herghelegiu, care ii avantaja calitatile. Intr-o alta interpretare, acest monolog "Va urcati la prima?" a facut parte dintr-un triptic "Eu, tu si Costica", regizat de Teodora Herghelegiu pentru teatru independent de la "Scena". Cu un umor strunit atent sa nu cada pe panta exagerarii, cu naturalete, directa in adresarea catre public, Aniela Petreanu a creionat savuros personajul, o functionara la Academie, care este obsedata in singuratatea ei, de sensurile unor cuvinte si importanta lor in existenta cotidiana. Pentru textul lui Mircea Nedelciu al probei obligatorii, a incercat conturarea dramatica a unui personaj indoliat ce deplange soarta celor de la Turtita. Dificultatea de a interpreta textul pe muchie de cutit, intre dramatic si comic, a trecut-o onorabil. In ambele ipostaze abordate de Aniela Petreanu se simte insa, tendinta de a se manieriza in folosirea mijloacelor de expresie.
Dar pentru prezenta sa in Gala, studiata sarguincios, de la alegerea textului lui Herghelegiu pana la interpretare, Aniela Petreanu a reusit sa convinga ca merita Premiul special al juriului, "Sica Alexandrescu".
VLAD DRAGULESCU (Universitatea din Craiova, Facultatea de litere, Sectia Actorie, promotia 2006).
Din cei treisprezece concurenti, doar Vlad Dragulescu si Andreea Raica au mai optat la aceasta editie a Galei pentru un colaj de texte, metoda riscanta, pentru ca se alatura scrieri ce nu prea au nimic comun, si dezavantajeaza interpretul. Concurentul a ales pentru "Zi odata!", pasaje din "Romeo si Julieta" de Shakespeare, "Angajare de clown" de Matei Visniec, "Iona", de Marin Sorescu, carora le-a alaturat si fragmente din proba obligatorie selectate din volumul "Proza scurta" de Mircea Nedelciu!
Ideea sa era de a se remarca prin folosirea pantomimei ca liant al textelor si mijloc esential al interpretarii, dar colajul ramanea un talmes-balmes de replici lasate de izbeliste. Unele din intentiile pantomimei sale au fost insa, interesante, in special momentul, inventiv conceput, cand "dialoga" cu un partener sugerat prin obiecte vestimentare asezate pe un cuier.
In ansamblu, recitalul era lipsit de coerenta, parea o insiruire de exercitii de studiu, pigmentat cu exagerari de miscare si expresie.
SIMINA COJOCARU (UNATC, Facultatea de teatru, Sectia Actorie, promotia 2007). A reusit sa treaca peste alegerea sa repertoriala neinspirata, "Un cantec de clovn", dramatizarea sa dupa o idee de Jonas Gardell, printr-o interpretare caracterizata prin mult firesc. In ideea auditii pentru obtinerea unor roluri, a fost cand Julieta – de ce a rostit intr-o engleza stalcita textul? -, cand Zita, si alte personaje, gandind logic miezul textului, fiind sincera in expresie, trecand abil de la dramatic la comic, de la plans la ras, prin intretinerea unei relatii directe cu spectatorii. La proba obligatorie a oferit o lectura teatrala credibila, a impus textul in fata publicului, fara artificii, efecte inutile in interpretare. Simina Cojocaru a demonstrat o pregatire profesionala solida, stapanind nuantat firescul in interpretare. Calitatile sale au fost rasplatite cu Premiul "Maria Filotti".
CRISTINA RAGOSCA (Universitatea "Babes Bolyai" din Cluj-Napoca, Facultatea de Teatru si Televiziune, Sectia Actorie, clasa prof. Miriam Cuibus si Filip Odangiu, promotia 2006). A fost singura concurenta care in fisa personala si-a indicat dascalii pe care i-a avut. Au mai fost amintiti de catre directorul Galei, Cornel Todea, la prezentarea unor concurenti si profesorii lor, Ion Cojar si Gelu Colceag, in cazul Siminei Cojocaru si al Anei Macovei. Ar trebui sa fie obligatorie mentionarea profesorilor in fisa fiecarui participant la Gala, pentru ca de succesul sau esecul concurentilor sunt, totusi, responsabili si dascalii. Sarguincios, Cristina Ragos a pregatit trei momente, cu dorinta de a-si demonstra calitatile si prin monologul clasic.
A optat pentru monologul Clitemnestrei lui Euripide, incercand, dupa modelul unor regizori, o "modernizare" fortata a personajului. Rezultatul a fost un monolog strident prin exagerarile de tonuri si falsele trairi dramatice. Pentru "Sectiunea individual", s-a oprit la "Merde" de Yoshvani Medina, despre o femeie traumatizata in copilarie, violata de tata etc. Dramaticul situatiilor invocate printr-o interpretare neadecvata, reusea sa provoace rasul unor spectatori.
La proba obligatrie si-a dorit sa sugereze o lectura concentrata a textului, dublata de o miscare agitata pe patine cu rotile. Rezultatul era un exercitiu scolaresc care uita de sensurile povestirii. Mult prea dornica in a fi originala, actrita a neglijat credibilitatea mijloacelor de expresie si descifrarea sensurilor
majore ale partiturilor ce-i reveneau.
CRISTINA TEODORA TUDOSE (2001-2003 – Universitatea din Craiova, Facultatea de Litere, Sectia Actorie; 2005-2006 – Universitatea "Spiru Haret", Facultatea de Teatru).
Optiunea sa repertoriala, "Cea mai puternica" de August Strindberg, era apreciabila. Marturisirile unei femei in fata rivalei sale despre recucerirea iubirii sotului, au fost tratate insa, dupa modelul superficial al telenovelelor de duzina, afectat in vorbire, uniform ca rostire si traire a situatiilor. Abia spre final, concurenta a gasit calea firescului in expresie. In lectura textului obligatoriu a considerat necesar accentuarea exagerata a unei laturi erotice, ignorand firul logic al povestirii.
S-au simtit in cazul Cristinei Teodora Tudose lipsurile pregatirii profesionale, ea fiind inca la inceput de drum in perfectionarea datelor pe care le detine.
RADU IACOBAN (UNATC, Facultatea de Teatru, promotia 2005).
Cu multa atentie la sensurile replicilor, pentru a pune in evidenta ironiile tanarului personaj revoltat ce ii revenea, s-a apropiat de scrierea lui Eric Bogosian, "Sex, drugs and rock’n’roll", optand pentru "Mizerie". Interpretarea sa era profesionala, cu mult adevar in nuante, cu atitudini bine construite. Evidenta era buna sa pregatire in facultate. Lectura textului obligatoriu a fost originala, a optat pentru punctul de vedere al unui personaj, sotul Evei, ce relateaza intamplarile de la Turtita. A investit umor bine dirijat in interpretarea sa. Radu Iacoban, ambitios si-a dorit sa onoreze si interpretarea unui monolog clasic. Numai ca a venit cu monologul scurt al unui personaj secundar din "Richard al III-lea", neconcludent pentru interpret, el jucand si la Studioul "Casandra" in examenul de regie al lui Titus Scurt, acelasi personaj. Pentru calitatile sale remarcabile evidentiate la "sectiunea individual" Radu Iacoban a fost rasplatit cu ravnitul Premiu pentru cel mai bun actor, dar si cu Premiul publicului.
ANA MACOVEI (UNATC, Facultatea de Teatru, promotia 2005). Aplauzele entuziaste ale publicului au confirmat valoarea interpretarii celor doua probe sustinute admirabil de aceasta actrita. Alegerea repertoriala, "Lucruri mici" de Gabriel Pintilei, un tanar actor afirmat si ca dramaturg ramane exemplara. Personajul interpretat de Ana Macovei era blocat noptea intr-un wc din Cismigiu si apela, telefonic, la cunoscuti pentru a fi salvata din situatia neplacuta in care se afla. Actrita a compus credibil diverse stari prin care trece personajul, a accentuat relatiile diferite pe care le are cu cei apelati telefonic, totul cu naturalete, cu atitudini ingenios alese, cu umor in frazarea replicilor si sarm in expresie. Ana Macovei a demonstrat un profesionalism de inalta tinuta.
La proba obligatorie, inteligent a optat pentru o subtila satira, ocolind cuvintele complicate din "DEX", sugerand o permanenta nedumerire fata de ele. Ana Macovei a reusit performanta de a obtine trei premii: Premiul pentru cea mai buna actrita, Premiul "Timica" si Premiul publicului.
De la Gala, actrita a plecat la Bucuresti pentru a onora selectia la
"Atelierul de creatie" coordonat de Radu Penciulescu la Teatrul National "I.L. Caragiale".
ANDREEA RAICA (Universitatea "Hyperion", Sectia Actorie, promotia 2003). Optiunea sa pentru colaj a dezavantajat-o, interpretarea fiind lipsita de emotia comunicarii unor idei, amatoristica, falsa in tonalitati. Colajul sau cuprindea conform precizarilor din fisa sa personala: "Michael Tremblay, fragment din «Cumetrele»; Eugen Ionescu, fragment din «Eu» – «Lateral»; Moment muzical, coregrafie (compozitie originala George Marcu)"! Abia la proba obligatorie, cu toate ca era redusa ca timp de interpretare, s-a remarcat prin ideea originala de a fi un reporter de teren care transmite evenimente de la fata locului, de la Turtita.
In numarul viitor concluzii si despre Sectiunea grup.