4.9 C
București
duminică, 24 noiembrie 2024

Teatru

Gala Tanarului Actor – "Hop" (Editia a X-a, Mangalia)
O "bursa de valori" originala
Pentru tinerii actori drumul afirmarii este foarte dificil, mai ales ca initiative, proiecte de stimularea talentelor nu sunt numeroase. Gala Tanarului Actor de la Mangalia – "Hop", ajunsa la cea de a zecea editie, un remarcabil proiect dezvoltat de UNITER, a devenit o originala "bursa de valori", unde tinerii demonstrand calitatile pe care le detin, pot atrage atentia asupra personalitatii lor. Discutabile raman pregatirea profesionala si interesul tinerilor pentru aceasta competitie.
"Piata" talentelor

La noi functioneaza numeroase universitati de teatru. si vorba unui actor de marca:
"Vom ajunge sa nu existe vreun oras mai acatarii, fara o facultate de teatru"! Anual, aceste universitati "produc", aproximativ 250 absolventi. Ei isi incearca norocul la "casting-uri", auditii atat pentru teatru, cat mai ales pentru film, reclame si televiziune. Drumul afirmarii lor in teatrele institutionalizate,
ca si in cele independente este foarte greu, pentru ca avem o inflatie de actori. UNITER (Uniunea Teatrala
din Romania) a continuat traditia Galei Actorilor
de la Costinesti, si acum, alaturi de Primaria Municipiului Mangalia si Ministerul Culturii si Cultelor, ofera posibilitatea implicarii tinerilor intr-o adevarata competitie pentru impunerea pe "piata teatrala". Gala Tanarului Actor a devenit, cum  bine sublinia directorul sau, Cornel Todea (regizor si director al Teatrului
"Ion Creanga"), "o bursa de valori" pentru ca spectatorii tinerilor concurenti sunt in marea lor majoritate directori de teatru, regizori, cronicari dramatici, dramaturgi, intr-un cuvant, persoane implicate activ in viata teatrala. si la cea de a zecea editie s-au adunat la Mangalia, numerosi directori de teatru si regizori interesati sa descopere tinere talente pentru proiectele care le au in lucru. La "masa rotunda" din finalul acestei competitii derulate intre 1-4 septembrie, reprezentanti ai conducerii unor teatre – Teatrul National "I.L. Caragiale", Teatrul National "Marin Sorescu" din Craiova, Teatrul din Galati, Braila etc. – au anuntat ca vor organiza la sedii concursuri la care ii invitau insistent pe tinerii participanti
la Gala. Deci, "bursa" functioneaza! Dar sa vedem "ofertele"
prezente la "bursa".
Au participat la cele doua sectiuni ale Galei – la Sectiunea individuala, 13 concurenti si la Sectiunea grup, patru spectacole ce includeau in distributii 20 de tineri. Concurentii erau "produsul" a opt (8!!) universitati cu profil "arta actorului". La sfarsitul seriei de articole dedicate Galei vom puncta si meritele sau neglijentele "dascalilor" care i-au format ca actori pe acesti tineri.

Premiantii
Cei prezenti la Gala au ajuns
la Mangalia in urma unor preselectii efectuate de jurii. Fireste, la Mangalia le-au fost analizate evolutiile de un alt juriu care le-a atribuit cele trei premii traditionale, pentru cel mai bun actor, pentru cea mai buna actrita si pentru cel mai bun spectacol. Cu timpul acestor premii li s-au mai alaturat si altele cu generosul scop de a sprijini tinerele talente: Premiul special al juriului: "Sica Alexandrescu", Premiul "Timica", acordat de Asociatia culturala Candole Partners, Premiul "Generatia asteptata" acordat de ziarul "Cotidianul", Premiul "Maria Filotti" acordat de Printul serban Cantacuzino, nepotul celebrei actrite. Anul trecut, directoarea Teatrului Odeon, Dorina Lazar, revoltata pe vulgaritatea repertoriului ales de concurenti a initiat Premiul pentru monolog clasic. Din pacate, doar trei concurenti
s-au incumetat sa ravneasca la el, dar nu au reusit sa-l cucereasca. La editia a X-a s-au acordat sapte premii, dupa cum urmeaza:
z z ANA MACOVEI – Premiul pentru cea mai buna actrita si Premiul "Timica"
z z RADU IACOBAN – Premiul pentru cel mai bun actor
z z "IN AsTEPTARE" – Premiul pentru cel mai bun spectacol  
z z ANIELA PETREANU – Premiul "Sica Alexandrescu"  
z z SIMINA COJOCARU – Premiul "Maria Filotti"  
z z AXEL MOUSTACHE – Premiul "Generatia asteptata". Dar si publicul a avut premiantii sai, printr-o initiativa remarcabila a organizatorilor.
In fiecare seara, sala Centrului Cultural al Municipiului Mangalia era arhiplina, pentru ca li s-au alaturat celor din lumea Thaliei, numerosi spectatori "civili", iubitori de teatru, si ei au avut posibilitatea sa-si voteze preferatii, pe cei care i-au convins ca
teatrul nostru e pe maini bune
si are viitor.
 Premiul publicului pentru actori si actrite a fost acordat de catre spectatori printr-o coincidenta, in "consens" cu cel indicat de juriu. Ei au apreciat tot pe ANA MACOVEI si
RADU IACOBAN.
In cazul spectacolelor, insa publicul a demonstrat ca pretuieste in continuare teatrul clasic si a acordat premiul sau, reprezentatiei cu
l TEATRU/Spectator l
"MOsTENIREA" de Marivaux, datorata Universitatii
"Spiru Haret".
Pentru ca la Mangalia, Gala Tanarului Actor a devenit
un eveniment al miscarii teatrale vom incerca pe scurt sa analizam "ofertele" concurentilor, ca si spectacolele din afara concursurilor, la loc de frunte fiind recitalul lui Nicu Alifantis. Prezentarea o vom face in ordinea intrarii in competitie, specificand si universitatea unde s-au pregatit concurentii. Fiecare concurent a selectat un text dupa cum a crezut de cuviinta ca ii avantajeaza calitatile, dar a avut de interpretat si un text selectat de directorul Galei pentru proba obligatorie. Selectia la actuala editie nu prea a fost inspirata deoarece  textul "DEX 305" din volumul "Proza scurta" de Mircea Nedelciu, incantator la lectura, nu era ofertant pentru concurenti deoarece nu detinea calitati teatrale. Iata concurentii in ordinea intrarii in scena.

Concurentii in lumina reflectoarelor
In prima zi au intrat in concurs, urmatorii absolventi:
 IOANA LACRAMIOARA BRECEA (Universitatea "Hyperion", specializarea Actorie, promotia 2006).
"La noroc" dupa Franz Xaver Kroetz a fost alegerea sa repertoriala, povestea melodramatica a unei mame disperate ce isi destainuie suferintele copilasului sau din carucior al carui tata isi are familia sa si ii ignora pe cei doi. Concurenta a demonstrat sensibilitate, dublata si prin lacrimile sincere din unele momente. Emotia, lipsa de experienta si-au spus insa cuvantul si concurenta nu s-a putut adapta vocal conditiilor salii, vorbind mult prea soptit. La proba obligatorie a atacat registrul comic, ce se pare ca ii este mult mai apropiat temperamentului si calitatilor ce le detine, dar dificultatea textului i-a fost nefavorabila evidentierii.
z z PATRICIA MOGA (Universitatea "Spiru Haret", Facultatea de Arte-Actorie, promotia 2003). Fiind un subiect fierbinte situatia dramatica a femeilor din Irak, concurenta a tradus si realizat o adaptare proprie dupa "Baghdad Burning", numita "La cules de gloante" de Riverbend. A incercat sa ilustreze tragedia unei femei haituite de razboi, marcata de victimele produse de acesta. Din pacate, un ciudat accent ardelenesc in vorbire, o frazare defectuoasa, cat si teama de a sustine o comunicare directa cu publicul, i-au afectat interpretarea. Actrita detine spontaneitate, iar in proba obligatorie a dovedit si aptitudini pentru comedie. 

 

AXEL MOUSTACHE
(UNATC, Facultatea de teatru, promotia 2004). Premiul "Generatia Asteptata"
A apelat cu inspiratie la un interesant text satiric, "Nisip in buzunarul de la piept" apartinand lui Victor Dragan, autor care a mai contribuit prin scrierile sale si la obtinerea unor distinctii la Gala din 2006 de catre Bogdan Saratean. Personajul interpretat, din categoria "baietilor de baieti", cu un tata sus-pus in epoca lui Ceausescu, este tributar unei mentalitati tarate, iar concurentul sincer, cu haz si-a conceput interpretarea. La proba obligatorie a optat pentru o solutie interesanta, care mai lumina cat de cat intortocheatele cai ale textului, alegand sa fie un povestitor venit de pe meleaguri straine, cum sugera accentul folosit in vorbire cat si infatisarea adoptata, care descrie cum percepe el intamplarile de la Turtita. Actorul detine verva comica, intrebuintata credibil si cu farmec, dovada ca a cucerit Premiul GENERATIA AsTEPTATa, acordat de ziarul "Cotidianul".
z z DANA PANCU (Universitatea de Arta Teatrala, Tg. Mures, promotia 2007). Concurenta a vrut sa demonstreze ca tinerii nu l-au uitat pe Teodor Mazilu si s-a oprit la "Acesti nebuni fatarnici". Din pacate, nu a gasit o linie coerenta in descifrarea textului, iar umorul sau era discutabil in raport cu replica. Pentru proba obligatorie a considerat ca povestitorul poate fi si o baba din Ardeal venita intr-un spectacol de estrada, pentru ca interpretarea sa amintea de teatru de revista. Ca expresivitate era un fel de Olive Oil din "Popeye marinarul". Concurenta detine date pentru registrul comic, dar nu le-a exploatat credibil pentru a da substanta personajelor sale.

Cele mai citite

Referendum în București: Care sunt cele trei întrebări esențiale la care ar trebui să răspundă locuitorii Capitalei

Pe 24 noiembrie, bucureștenii votează nu doar pentru primul tur al alegerilor prezidențiale, ci și la referendumul inițiat de primarul general Nicușor Dan. Cele trei...

Alegerile prezidențiale 2024: Peste 45.000 de angajați MAI, mobilizați pentru primul tur de scrutin

Cătălin Predoiu a cerut sancționarea fermă a oricărei încercări de cumpărare de voturi sau mită electorală Duminică, la primul tur al alegerilor prezidențiale, peste 45.000...

Acord istoric la COP29: 300 de miliarde de dolari anual pentru combaterea schimbărilor climatice în țările în dezvoltare

La cea de-a 29-a Conferință a Organizației Națiunilor Unite privind schimbările climatice, a fost adoptat un acord semnificativ. Acesta impune țărilor dezvoltate să aloce...
Ultima oră
Pe aceeași temă