Majoritatea dintre noi aleg vacante in strainatate si, implicit, calatoresc spre destinatie cu avionul. Insa de multe ori fie exista suprarezervari, fie dintr-un motiv sau altul turistilor li se refuza imbarcarea sau apar diverse alte probleme care va pot strica sejurul. Care sunt drepturile lor si ce obligatii au ne explica reprezentantii protectiei consumatorilor.
In cazul in care turistul beneficiaza de transport aerian, transportatorul aerian este obligat sa stabileasca regulile pe care le va aplica la ambarcare in eventualitatea unei curse suprarezervate. De asemenea, este obligat sa puna aceste reguli la dispozitia publicului, la agentiile si la ghiseele de check-in ale transportatorului aerian.
In eventualitatea unui refuz al imbarcarii, pasagerul va avea de ales una din urmatoarele variante: restituirea imediata fara penalizari a costului biletului pentru partea de calatorie neefectuata asigurarea transportului pana la destinatia finala cu prima ocazie asigurarea transportului pana la destinatia finala la o data ulterioara, convenabila pasagerului.
In cazul in care transportatorul ofera recrutarea pana la destinatia finala pe o cursa alternativa, a carei ora de sosire nu depaseste ora de sosire programata a cursei rezervate initial, cu mai mult de doua ore pentru cursele de pana la 3500 km si cu mai mult de patru ore pentru cursele de peste 3500 km, compensatia poate fi redusa cu 50%.
Nivelul compensatiei nu trebuie sa depaseasca pretul biletului de transport pana la destinatia finala.
In eventualitatea refuzului imbarcarii pe o cursa vanduta in cadrul unui pachet turistic, transportatorul aerian este obligat sa compenseze operatorul turistic care a incheiat un contract cu pasagerul si care este raspunzator fata de acesta, pentru executarea adecvata a contractului aferent pachetului turistic, in conditiile prevazute de lege. Operatorul turistic este obligat sa-i plateasca pasagerului suma compensatorie ce i-a revenit de la transportatorul aerian.
Separat de suma compensatorie, transportatorul aerian le va oferi gratuit pasagerilor carora li s-a refuzat imbarcarea: posibilitatea efectuarii unei convorbiri telefonice si/sau transmiterii unui mesaj telex/fax catre punctul de destinatie mancare si bauturi racoritoare, tinand seama de timpul de asteptare cazare la hotel in cazurile in care este necesara sederea pe timpul uneia sau mai multor nopti.