Marea diva internationala – cea supranumita, pur si simplu, "La mezzo" de criticii muzicali – s-a intors pe scena Operei bucurestene, in fata publicului din tara natala. "Debutul" Ruxandrei Donose pe scena Operei Nationale Bucuresti s-a produs insa la inceputul actualei stagiuni, prin cele doua reprezentatii in care a conturat rolul titular, al focoasei tiganci, din opera "Carmen" de Georges Bizet. Triumful obtinut la acea data, ca si puterea de convingere a actualului director, scenograful Catalin Ionescu-Arbore, au facut-o, iata, sa se reintoarca in fata iubitorilor artei lirice din Bucuresti. De aceasta data, pentru a interpreta rolul Angelinei, frumoasa, chinuita, dar pana la urma victorioasa eroina a operei "La Cenerentola" de Gioacchino Rossini, productie pe care ONB o prezinta, incepand din 25 martie, timp de cinci reprezentatii in actuala stagiune, in formula operei in concert, propunand distributii diverse pentru rolurile principale, in care evolueaza atat solisti ai teatrului, cat si invitati din tara si strainatate. Invitatia facuta de catre staff-ul Operei bucurestene Ruxandrei Donose nu este intamplatoare: rolul Cenusaresei i-a adus in urma cu mai multi ani satisfactii artistice cu totul deosebite, cu ocazia punerii in scena de la Liège. Productia a fost preluata, de altfel, in repetate randuri de televiziunile europene Arte si Mezzo, cele mai prestigioase canale TV continentale dedicate culturii de tinuta si artei muzicale.
Trei ore de muzica
Motivul pentru care revine atat de des la acest rol, al Angelinei/La Cenerentola, fata saraca si obijduita de familia vitrega, dar care se ridica pana la urma deasupra tuturor vicisitudinilor destinului, este – dupa cum a dezvaluit Ruxandra Donose la o intalnire informala care a precedat cu o zi spectacolul de aseara – in primul rand frumusetea acestuia. «"Cenusareasa" lui Rossini este o capodopera care trebuie vazuta, ascultata si savurata, pentru incantarea auzului si a mintii, de oricine cel putin o data in viata», a declarat diva. Libretul operei este unul dintre cele mai puternice, solid scris din start si tratat pe masura de marele compozitor italian, ale carui opere se bucurau, la inceputul secolului XIX, de un succes care il depaseste cu mult pe cel al oricarui star pop de astazi. Desi tonul general al lucrarii este unul lejer, de comicarie accesibila oricarei varste, atat celor mai fragezi, cat si adultului, pe de alta parte ea are o puternica componenta realista, situatiile si personajele fiind preluate din viata cotidiana, din fondul popular peninsular.
Acasa si in lume
Intrebata asupra diferentei pe care o face unui "cetatean al lumii" publicul romanesc de-acasa, Ruxandra Donose a facut mai intai o scurta panorama a audientelor marilor scene internationale pe care a cantat. Nici un public nu este identic cu altul, acestea fiind expresia popoarelor diferite carora le apartin. Unii sunt mai calzi, mai entuziasti, altii sunt mai rezervati si isi exprima aprecierea mai discret; unii sunt mai culti si mai avizati asupra fenomenului muzical, altii sunt docti si pedanti, iar altii suplinesc lipsa de informatii printr-un contact intuitiv cu arta sunetelor si cu dinamica spectacolului, cu alte cuvinte practica o cunoastere nativa, genuina si spontana. Una-i San Francisco si New York, alta-i Tokyo sau China si altceva sunt Londra si Parisul. Cateodata poti avea surprize din cauza anumitor idei prestabilite: publicul spaniol, pe care-l credea navalnic si impetuos in entuziasmul sau nedezmintit, s-a dovedit rezervat si retinut in manifestari. Locul pe care-l va considera intotdeauna acasa este insa Romania, respectiv Bucurestiul: de-aici a plecat si aici se intoarce, aici printre cei care o asculta se afla si rudele sale, prietenii sai, profesorii care i-au vegheat formatia si au vazut-o lansandu-se in strainatate, multi oameni pe care ii iubeste si ii apreciaza foarte mult. De aici, in acelasi timp, atat o stare de siguranta si de seninatate, cat si de responsabilitate maxima.
In cel de-al treilea concert cu opera rossiniana, prezentat in cadrul stagiunii ONB, Ruxandra Donose a evoluat sub bagheta dirijorului Adrian Morar, alaturi de Darius Coltan (Don Ramiro), Vicentiu taranu (Dandini), Petre Burca (Don Magnifico), Anna Mirescu (Clorinda), Antonela Barnat (Tisbe), Mihnea Lamatic (Alidoro) si in compania corului pregatit de maestrul Stelian Olariu.