La muzeul national de Arta Contemporana s-a vernisat expozitia "Sublime Objets / Sublime Objects / Obiecte sublime", organizata in stransa colaborare cu Institutul Francez. Expozitia, care va ramane deschisa aici pana pe 30 iunie, cuprinde lucrari din colectiile Frac du Grand Est (Frac Alsace, Frac Bourgogne, Frac Champagne-Ardenne, Frac Franche-Comté, Frac Lorraine) si il are drept curator pe Mihnea Mircan.
Despre ce este vorba? Cu douazeci si cinci de ani in urma, legea franceza instituia regiunile teritoriale, pe care le obliga, in acelasi timp, sa-si constituie Fonduri Regionale de Arta Contemporana (FRAC), destinate in principal artistilor francezi, dar si creatiei unor artisti straini. Ulterior, aceste fonduri nu au incetat sa se imbogateasca, astfel incat, in momentul de fata, ele constituie o marturie unica a profundelor evolutii ale creatiei contemporane la inceputul secolului XXI.
In 2002, cele cinci regiuni din estul Frantei – Alsace, Bourgogne, Champagne-Ardenne, Franche-Comté, Lorraine – si-au reunit fortele pentru a arata intregii Europe bogatia si diversitatea colectiilor lor. Singura regula, dar esentiala, pe care aceste expozitii itinerante numite "Colectii fara frontiere" trebuie sa o respecte este aceea ca un curator din tara vizitata trebuie sa stabileasca un parcurs tematic in sanul colectiilor pe care sa le priveasca apoi, pentru a le pune mai bine in valoare, cu un ochi critic, "straniu si strain". Etapa romaneasca a "Colectiilor fara frontiere" (a sasea din istorie) i-a fost incredintata astfel sagacitatii lui Mihnea Mircan de la Muzeul National de Arta Contemporana. Este pentru prima oara de la Revolutia din 1989, la aproape trei ani de la deschiderea Muzeului National de Arta Contemporana, pe care Franta a sustinut-o cu insufletire, cand o adevarata panorama a creatiei contemporane franceze, reunind aproape treizeci de opere create de douazeci de artisti, este prezentata privirii publicului roman, alaturi de alte lucrari din colectiile FRAC Grand Est. Parcursul propune regandirea unei categorii estetice aproape uitate – sublimul –, de data aceasta in raport nu cu frumosul, ci cu dimensiunea politica a artei contemporane. De-aici si titlul selectiei romanesti: "Pour en finir avec un certain Sublime", pentru a incheia cu o anumita idee de sublim. Lucrarile alese de Mihnea Mircan apartin urmatorilor artisti: Adel Abdessemed, Alain Bublex, Matthew Buckingham, Julien Discrit, Jimmie Durham, Ceal Floyer, Mario Garcia Torres, Rodney Graham, David Lamelas, Didier Marcel, Philippe Meste, Tania Mouraud, Gianni Motti, Stefan Nikolaev, Philippe Ramette, David Renaud, Allen Ruppersberg, Hiroshi Sugimoto, cativa dintre acestia fiind prezenti la Bucuresti in aceste zile.
In cadrul aceluiasi proiect, Institutul Francez va gazdui instalatiile unui tanar si talentat artist plastic francez, Julien Discrit, grupate sub titlul "Iles éparses / Insule imprastiate". Vor fi expuse, in interiorul, cat si in exteriorul institutului, lucrarile: "Zero Visibility" (2004), "Clockwork" (2006), "Neverland" (2005), precum si o creatie in situ. Vernisajul acestei expozitii va avea loc astazi, la ora 18, in Holul Institutului Francez. Nascut la Épernay in 1978, Julien Discrit a expus recent, la Galerie du Jeu de Paume din Paris, instalatia "No man’s land", cu care participase la numeroase expozitii colective, in Franta si strainatate. De formatie geograf, el experimenteaza transpunerea in imagine a lumii, prin diverse mijloace. Reprezentarile pe care le propune sunt adesea decalate, relative, intamplatoare sau fragmentare. Pe toata durata expozitiei, in fiecare joi la ora 18, in Sala Elvira Popescu va avea loc proiectia unei selectii de opere video provenind din colectia FRAC Grand Est, reunind lucrarile a 10-12 artisti.
"Un ceas care masoara timpul pana la sfarsitul lumii, planul amanuntit al unui oras inexistent, un zid inalt, invadat de inscriptii ciudate care seamana cu un text, macheta unui imobil de locuit, pustiit de un accident teribil… Operele reunite in expozitie contin regulile propriei lor proliferari. Actioneaza prin acumulare sau degradare, jucandu-se cu metonimia sau contrariul ei. Intre grandoare si eveniment, explozie sau implozie, ele par sa actioneze in campul sublimului si sa exhibe un amoral si postkantian «incalculabil». E de datoria noastra, a celor care le privim sau le interpretam, sa fim veridici, adica sa evaluam cu precizie felul in care ele transcend categoriile obisnuite si rup definitiv cu aceasta istorie care leaga Sublimul, nascut o data cu Kant, de controlul generalizat al timpului si al spatiului realizat de ideologiile totalitariste ale secolului 20…", spune Mihnea Mircan despre expozitia pe care a curatoriat-o.