» La sfarsitul saptamanii trecute, cei doi curatori desemnati ai Bucharest Biennale 3, suedezii Jan-Erik Lundström si Johan Sjöström, s-au aflat in Bucuresti.
» Ei au vizitat Capitala Romaniei cu scopul de a identifica spatiile de expunere, dar si pentru intalniri cu oficiali romani.
Ionesco, Eliade, Nichita Stanescu
» Cum ati primit propunerea de a fi curatorii Bucharest Biennale 3?
J.-E.L.: Am fost incantati sa fim invitati la o treaba atat de provocatoare, de a curatoria o bienala intr-un oras in plina dezvoltare si intr-o schimbare rapida cum este Capitala Romaniei, cu istoria sa complexa si acum si parte a Europei unite. Speram sa oferim un proiect stimulativ, surprinzator si provocator pentru publicul bucurestean.
J.S.: Fiindca eu personal vizitasem si imi placusera foarte mult cele doua bienale anterioare – "Identity Factories", curatoriata de Eugen Radescu in 2005, si "Chaos", curatoriata de Zsolt Petranyi in 2006 –, am fost foarte fericiti, incitati si onorati sa fim invitati sa contribuim la cea de-a treia Bucharest Biennale din mai 2008, prin ideea noastra despre harti si cartografiere.
» Ce stiati despre Bucuresti si Romania inainte de a veni aici prima oara?
J.-E.L.: Suntem amandoi calatori intr-o lume globala si curiosi in ceea ce priveste toate culturile. Johan si-a petrecut a treia vizita in Bucuresti si a ajuns sa cunoasca orasul bine. Suntem familiari cu mostenirea culturala a Romaniei si am interactionat cu aceasta in multe feluri de-a lungul anilor. Eu, in ce ma priveste, am fost de timpuriu un admirator al teatrului absurdului al lui Ionesco, am fost contrariat de contradictiile dintre filosofia religiei si gandirea politica a lui Eliade, am citit cu mare entuziasm poezia lui Nichita Stanescu, minunat tradusa in suedeza, ca sa nu mai mentionez bineinteles artele vizuale…
J.S.: Prea mult pentru a detalia in acest context, dar sa spun doar ca eu personal am fost intotdeauna foarte interesat de dezvoltarea Romaniei dupa caderea lui Ceausescu. Prezenta crescanda a artistilor romani in contexte internationale este, de asemenea, un proces pe care l-am urmarit indeaproape.
Taverne si baruri gay
» Cum gasiti Bucurestiul dupa cele cateva zile petrecute aici? Tu, Johan, observi schimbari de la un an la altul in vizitele tale succesive?
J.-E.L.: Il simt ca pe un oras in expansiune, la mijloc de drum intre traditie si noutate, ia de exemplu situatia restaurantelor si carciumilor traditionale alaturi de barurile noi si chic, asortate la standardele vest-europene.
J.S.: Orasul Bucuresti are o energie si o vibratie care imi plac foarte mult. Romania este intr-o faza foarte dinamica acum si este foarte interesant sa urmaresti schimbarile cat mai de-aproape.
» Care sunt cele mai interesante locatii identificate in cele cateva zile de research?
J.-E.L.: Am identificat multe posibile spatii. Ne aflam acum in curs de a le sorta.
J.S.: E prea devreme inca sa confirmam orice detalii, dar am studiat o serie de spatii foarte interesante in centrul Bucurestiului.
» Jan-Erik, fa o comparatie, din punct de vedere curatorial, intre Bucuresti si celelalte orase curatoriate: Praga, Tirana sau, din punctul de vedere al artei contemporane, cu alte centre majore din lume.
J.-E.L.: Bienala Bucuresti este bine organizata, cu un sanatos si clar sens a ceea ce vrea sa faca, cu o invitatie facuta din timp, ceea ce face posibile planificarea si organizarea lucrurilor intr-o maniera mai buna decat in situatia multor altor bienale. De asemenea, important este ca echipa Bienalei la Bucuresti chiar are o puternica prezenta in comunitatea artistica a orasului, ceea ce face mai usor pentru noi faptul de a ne intalni si conecta cu persoanele.
» Care sunt artistii contemporani romani pe care ii cunoasteti, v-au atras atentia si eventual ii apreciati?
J.-E.L.: Suntem foarte familiarizati cu arta contemporana din Romania si urmarim activ productia multor artisti romani. Lista artistilor e destul de lunga. Orice lista ar fi insa incompleta.
J.S.: Lista artistilor romani a caror munca o gasesc interesanta este una lunga, dar n-as mentiona nume acum. Pe de alta parte, da, vor fi artisti romani inclusi in BB3 si ii vom alege la fata locului in timpul pe care-l vom petrece in Romania de-a lungul lui 2007.
» Se poate face un crochiu al felului in care va arata Bienala 2008, aveti deja cateva idei de evenimente?
J.-E.L.: Sinopsisul conceptului Bienalei este cel mai bun lucru pe care il avem pentru moment.
J.S.: As spune ca pentru Jan-Erik si pentru mine, care lucram la BildMuseet, muzeu care apartine Universitatii din Umea, una dintre universitatile de elita ale Suediei, pentru noi producerea de cunoastere – intr-o definitie cuprinzatoare – este un aspect foarte important al BB3.
Buna dimineata, Vietnam!
» Cum priveste un nordic lumea colorata, pestrita si intr-o permanenta agitatie de la portile Orientului? Vacarmul continuu, "zgomotul si furia" il resping sau il atrag?
J.S.: Cineva scria undeva: "Exista mult Est in Vest si mult Vest in Est. Estul si Vestul sunt doar definitii geografice". El continua: "Nici Est, nici Vest – doar o singura persoana intr-o singura lume".
» Ce a insemnat pentru tine, Johan, un curs de curatoriat la Universitatea de Arta din Hanoi, Vietnam? Descrie putin experienta, diferentele dintre Europa si Asia, intr-o tara (inca) socialista.
J.S.: Am predat la Universitatea de Arte Frumoase din Hanoi in toamna lui 2005. Cursul, pe care l-am impartit in practica si teorie curatoriale, a fost primul din istoria Vietnamului si astfel o provocare interesanta pentru mine si studentii mei. Desigur, scena pentru arta contemporana si productie artistica este limitata, din moment ce Vietnamul este un stat comunist, cu un singur partid, fara libertatea cuvantului, alegeri democratice etc. Ca si in cazul Chinei, dezvoltarea si viitorul Vietnamului sunt foarte dificil de prevazut.
Johan Sjöström
Nascut in 1975, Johan Sjöström este din 1998 curator la BildMuseet in Umea, Suedia. In toamna lui 2005 a predat un curs de curatoriat la Universitatea de Arta din Hanoi, Vietnam. A publicat in diferite reviste internationale, printre care "PAVILION" si "Paletten", si a editat numeroase publicatii, printre care: "Lara Baladi: Kai’ro", "The Politics of Place", "Mats Hjelm: Trilogy, Mirror’s Edge" si "Head North – Views from the Permanent Collection of The South African National Gallery". La BildMuseet, Johan Sjöström a curatoriat numeroase expozitii, printre care: "Veli Granö & Tuovi Hippeläinen – Rien/Is that all?", "Jane & Louise Wilson – A Free and Anonymous Monument" si "Adrian Paci – Albanska berättelser".
Jan-Erik Lundström
Nascut in 1958, Jan-Erik Lundström este director la BildMuseet – muzeul de arta contemporana al Universitatii din Umea, Suedia. El se dedica in acelasi timp activitatilor curatoriale, organizarii de evenimente, scrisului si dezbaterilor. Printre cele mai recente proiecte curatoriale ale sale se numara: "Politics of Place", "Killing Me Softly" (Bienala de la Tirana), "Projects for a Revolution" (Mois de la Photo, Montreal), "Double Vision" (Bienala de la Praga), "Same, Same, but Different" si "After the Fact" – o analiza majora a practicilor de in arta contemporana. Jan-Erik Lundström a publicat numeroase carti, printre care: "Nordic Landscapes", "Tankar om fotografi" ("Thoughts on Photography"), "Irving Penn and Horizons: Towards a Global Africa".