Masinile noi nu vor mai putea emite, in medie, decat 120 de grame de dioxid de carbon (CO2) pe kilometru, incepand din anul 2012, a decis ieri Comisia Europeana (CE), care a adoptat o strategie menita sa implice industria constructoare de automobile in lupta impotriva poluarii si incalzirii globale.
Astfel, producatorilor europeni de autovehicule li se va impune un plafon mediu de emisii de CO2 de 120 g/km, comparativ cu 160 g/km permise in prezent. Emisiile motorului ar urma sa fie reduse pana la 130 g/km, restul de 10 grame urmand sa fie castigate de la alte componente ale autovehiculului, respectiv din procesul de ameliorare a pneurilor, cel de climatizare, precum si prin implementarea unor indicatoare de schimbare de viteza, evitarea supraturarii si folosirea biocarburantilor.
În 1998-1999, constructorii auto europeni s-au angajat voluntar ca, pana in 2008-2009, masinile pe care le vand sa nu aiba emisii de CO2 mai mari de 140 g/km, adica echivalentul unui consum de 5,25 litri de motorina sau 5,8 litri de benzina la 100 de kilometri, in conditii de test. Însa, in anul 2005, Bruxellesul a constatat ca media emisiilor de CO2 se situa la 162 g/km, fapt ce a dovedit esecul acordului voluntar.
Noua strategie a CE nu este decat o prezentare de intentii, urmand ca o propunere legislativa sa apara abia la sfarsitul acestui an sau la mijlocul anului viitor.
Oficialii prefera bolizii
Toate bune si frumoase, insa, desi sustin ca acorda prioritate protejarii mediului, cei mai multi lideri europeni nu au oferit exemple in acest sens prin alegerea vehiculelor personale – remarca ziarul britanic “The Independent”. “Masinile poluante Mercedes si BMW sunt cele preferate de cei 27 de comisari europeni, desi britanicul Peter Mandelson are un Jaguar la fel de poluant”, comenta publicatia.
Doar comisarul pentru Mediu, Stavros Dimas, a anuntat ca-si cumpara o masina mai putin poluanta, japoneza, ceea ce il va pune intr-o situatie penibila pe presedintele CE, José Manuel Barroso, proprietarul unui Volkswagen Touareg care emite 265 de grame de CO2 la kilometru.