Cand pui pentru prima data piciorul in incinta DMHI ai sentimentul ca ai intrat intr-o alta lume. Dincolo de portile metalice minutele se scurg parca altfel decat in exterior. Navele sunt construite dupa grafice respectate cu sfintenie, iar la livrarea fiecarui vapor catre beneficiar navalistii sarbatoresc. Ceremoniile au ceva special. Dincolo de discursurile directorilor si alocutiunile personalului, intreg colectivul priveste emotionat cum blocul de otel cat zece etaje primeste botezul. Marinarii spun ca fiecare vas are suflet si ca, pe mare, fierul raspunde oamenilor cu aceeasi moneda – ai grija de el, are si el grija de tine. Destinul unei nave incepe de la prima foaie de tabla sudata pe chila. Nu am auzit pana acum ca un portcontainer, petrolier sau cargou facut aici sa fi avut vreo problema tehnica, semn ca navalistii din Mangalia pun suflet in ceea ce fac.
I se spune “santierul coreenilor”. Mentalitatea lucrului bine facut a fost implementata cu succes intr-o unitate ce, imediat dupa Revolutie, parea condamnata. Primii ani de economie de piata au fost foarte dificili pentru navalistii romani si cea mai mare parte a societatilor din domeniu au ajuns in praful falimentului. Unitatea din Mangalia a avut noroc, intai pentru ca partenerii la privatizare sunt coreenii de la Daewoo Industries si apoi pentru ca DMHI a devenit cel mai performant constructor naval din Romania. Perfectiunea merge pana intracolo incat portiunile de punte si culoarele pe unde pasesc oficialitatile si vizitatorii invitati la ceremonia de predare a unui vas sunt protejate de folii de plastic pentru ca beneficiarul sa-si poata primi nava la “cheie”, mirosind a vopsea proaspata si fara nici cea mai mica zgarietura. Periodic, personalul din Romania este trimis la specializare in strainatate. Navalistii autohtoni sunt pusi la curent cu noile tehnologii si invata cum sa faca nave mai bune intr-un timp mai scurt. Calitatea este confirmata, de altfel, de numarul mare de comenzi si originea contractorilor. Nemtii au devenit clienti obisnuiti ai DMHI.
Nume “grele”
Partenerii de afaceri ai DMHI au un portofoliu impresionant. Numai intr-un singur caz, Grupul Hamburg Sud, vorbim despre un colos industrial cu peste 4.000 de angajati, cu o flota de 146 de nave si care este unul dintre principalii jucatori pe piata maritima a containerelor. Compania a fost fondata in 1871 si in prezent opereaza peste 200.000 de containere in intreaga lume.
Seria 4710 TEU
Compania Hamburg Sud a semnat pe 15 aprilie 2005 un contract de executie pentru prima serie de sase portcontainere de 4.000 TEU, cele mai mari construite vreodata in Marea Neagra. In urma cu doua zile DMHI a incheiat un nou contract cu nemtii. La Mangalia se va construi o noua serie de cinci portcontainere de 4.710 TEU, prevazute a fi livrate in urmatorii trei ani. In spatele acestor performante se ascunde, insa, multa munca si pasiune. Acum, la zece ani de la privatizare, DMHI are in palmares 120 de constructii, cu o medie incredibila de 12 proiecte noi pe an.
Punctele-forte
Santierul livreaza beneficiarilor vapoare complet echipate sau corpuri de nava ce sunt echipate ulterior de client. Unitatea se intinde pe 100 de hectare si este situata la trei metri deasupra nivelului marii. Adancimea in docuri este de 8-11 metri. Capacitatea de productie este de sase vapoare noi de 100.000 tdw si 40 de nave reparate intr-un singur an. In hale se pot prelucra 8.000 de tone de tabla pe luna. De la preluarea de catre coreeni a fostului santier 2 Mai Mangalia si pana in prezent in unitate s-au investit sume considerabile pentru modernizarea instalatiilor si imbunatatirea sistemului de management.
“Viziunea” 500 milioane USD
Acelasi ritm alert a fost impus si pe linie de management. Sfarsitul anului 2004 a coincis cu lansarea planului strategic de management “VISION 5”, in fapt o provocare continua tip de cinci ani, la sfarsitul carora DMHI sa poata raporta o cifra de afaceri de 500 milioane de dolari. Santierul intra astfel in elita constructorilor navali din intreaga lume. Revenind la “tinta” celor 500 milioane USD cifra de afaceri, la sfarsitul anului trecut aceasta a ajuns la 300 milioane dolari, iar previziunile pentru 2007 confirma faptul ca programul “VISION 5” va fi incheiat mai devreme cu doi ani. Altfel spus, etalonul “V 5” va fi atins anul acesta.
Panamax
Navalistii din Mangalia nu stau pe loc. Pe langa “VISION 5”, navalistii au acceptat o noua provocare, Panamax. Pentru cei care nu sunt din domeniu, Panamax este unul dintre cele mai ridicate standarde in constructia de nave. Faptul ca poti sa construiesti o serie de mastodonti de otel, cu o lungime de 300 de metri si deplasament de sute de mii de tone ce abia incap in port, in conditiile in care restul santierelor din tara se chinuie sa supravietuiasca, spune totul.
Secretul coreenilor
Nu se poate spune ca exista o “reteta” proprie a celor de la Daewoo Shipbuilding. Poate ca “vina” pentru succesele inregistrate de unitate o poarta impletirea celor doua civilizatii. Poate ca metodele coreenilor, incepand cu gimnastica obligatorie la serviciu, continuand cu “nebunia” din hale, minutiozitatea cu care se fac sudurile si respectarea termenilor de livrare sunt exact ceea ce le lipseau navalistilor romani. Un lucru este cert. DMHI a devenit un etalon in industria mondiala si acest lucru se datoreaza deopotriva coreenilor si romanilor.