Presedintele Romaniei, Traian Basescu, a participat ieri, alaturi de presedintele Ucrainei, Viktor Iuscenko, in jurul orei 11.00, la Punctul de Trecere a Frontierei de la Sighetu Marmatiei din judetul Maramures, la ceremonia inaugurarii podului de peste Tisa si a vamii.
Basescu, despre proiecte regionale
In discursul pregatit pentru conferinta, Basescu a tinut sa sublinieze ca a avut loc o intalnire „in traditia bunelor relatii romano-ucrainene”, unde au fost discutate probleme economice si de interes bilateral politice.
„Romania va incerca sa fie o punte de legatura a Ucrainei cu UE. Pentru ca este in interesul Romaniei ca Ucraina sa stranga relatiile cu structurile atlantice. De asemenea, am discutat cu presedintele Iuscenko despre nevoia de a accelera capacitatea de a produce proiecte regionale, avand in vedere ca tara noastra gestioneaza un fond de 120 de milioane de euro, pus la dispozitie de catre UE pentru dezvoltarea regionala, indeosebi in Ucraina si Moldova. Am abordat si problema energetica, si necesitatea ca ambele parti sa tina seama de dezvoltarea traditiilor si culturii minoritatilor”, a spus Basescu.
Ucraina vrea sa participe la privatizarea Daewoo
Si presedintele Ucrainei, Viktor Iuscenko, sustine relatiile de colaborare dintre cele doua tari. „Azi am avut cea de-a cincea intalnire din ultimul an si jumatate cu presedintele Basescu. Suntem pentru optimizarea relatiilor noastre diplomatice pentru a gasi solutii la problemele care s-au ivit in ultimii ani. Mentionez ca la intalnirea anterioara am hotarat de comun acord infiintarea unei comisii care sa dialogheze in acest scop”, a spus seful statului vecin.
Potrivit lui Iuscenko, prima intrunire a comisiei ar urma sa aiba loc in prima jumatate a acestui an. El a fost deja invitat de presedintele Romaniei la Bucuresti.
„I-am comunicat presedintelui Basescu dorinta Ucrainei de a participa la privatizarea societatii Daewoo”, a spus Iuscenko. Pe de alta parte, Traian Basescu a declarat: „Tot azi (n.r. – ieri) am convenit ca cetatenii romani vor veni in Ucraina fara vize, iar Romania va stabili vizele gratuite, o problema care va fi rezolvata in urmatoarele 2-3 saptamani. Am convenit ca Ucraina sa participe la Proiectul „Nabuco” pentru ca dezvoltarea acestuia este de un interes major pentru tara noastra. Am atins si problemele drepturilor minoritatilor. Sincer, cred ca autoritatile romane vor deschide in curand inca doua licee cu predare in limba ucraineana. De asemenea, am discutat probleme care tin de simplificarea modalitatilor de trecere a frontierei”, a mai afirmat presedintele Iuscenko.
„Podul istoric”, atacat de ciuperci fitofage
De-a lungul istoriei, cele doua maluri ale Tisei au fost unite de mai multe ori de punti ori poduri. Chiar pe locul unde azi se inalta podul de lemn a existat o punte in urma cu doua secole, apoi un pod metalic. Ultimul pod a fost distrus in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. De atunci au fost facute planuri, proiecte, s-au purtat discutii intre sefii statelor implicate – Romania si URSS, apoi Ucraina -, dar proiectul care a fost pus in practica dureaza „doar” de zece ani. In 1999, Uniunea Europeana a finantat proiectul cu de 290.000 de euro, iar partea romana, respectiv Guvernul si Consiliul Judetean Maramures au contribuit cu inca 700.000 de euro.
In 2001 autoritatile spuneau, la un moment dat, ca lucrarile facute de patru societati de constructii ar fi finalizate, iar presedintele Romaniei, Ion Iliescu, l-a „inaugurat” impreuna cu punctul de trecere a frontierei. In 2002, Guvernul PSD s-a facut ca a uitat de inaugurare si a aprobat din nou „deschiderea punctului de control pentru trecerea frontierei si a punctului vamal intre Sighetu Marmatiei si Solotvino”. Tot in 2002, din fondul de rezerva bugetara al Guvernului a fost virata o suma de 15 miliarde lei vechi pentru „finalizarea lucrarilor de la pod” si pentru „dotarile Politiei de Frontiera de la Sighetu Marmatiei”.
Investitiile s-au materializat intr-un pod din lemn care are urmatoarele probleme: greutatea maxima admisa vehiculelor care il tranziteaza este de doar 3,5 tone, constructia este considerata prea ingusta si, pentru ca este din lemn, ea a fost deja atacata, pe unele portiuni, de ciuperci fitofage.
Familii separate de 20 de dolari
O batrana din Solotvino, Maria Sakamara, de 60 de ani, s-a plans de faptul ca doar de trei ori a reusit sa treaca peste pod pentru a merge la sora ei, deoarece viza anuala, care costa 20 de dolari, nu-i permitea acest lucru: „De la 9 dimineata il asteptam pe presedinte ca sa vie tata lumea de aicea. Io am 60 de ani si-s pensionara. M-am pensionat de la mina. N-avem prea multi bani si, cati avem, ni-i iau pe viza. Io atata vreau sa stiu: daca putem sau nu sa trecem pe pod, ca doara de-aia l-or facut”.
Problema delimitarii Marii Negre, la Haga
Intrebat de ziaristi daca problema delimitarii maritime intre cele doua state va fi tratata in comisia bilaterala, Basescu a raspuns ca atat Romania, cat si Ucraina au decis sa apeleze la arbitrajul international. Astfel, fiecare dintre parti si-a luat angajamentul de a respecta decizia Curtii de la Haga.