Spectacolul aerian de exceptie de la Mihail Kogalniceanu a captat interesul turistilor sositi pe litoral. Cea de-a doua editie RoIAS a reunit elita fortelor aeriene, piloti clasa 1, aeronave de ultima ora si un public numeros avid de distractie. Este singurul loc unde asii aerului "isi dau in petic", pentru ca in viata de zi cu zi nu le sunt permise manevrele in extremis si solicitarea avioanelor dincolo de limitele normale.
"Batranul 21" nu s-a facut de ras
Sambata, prima zi in care unitatea militara a fost deschisa publicului, peste 25.000 de turisti si localnici au vizitat expozitia avioanelor. Cei mai multi dintre turisti, care au inceput sa soseasca inca de la primele ore ale diminetii, nu vazusera in viata lor un avion de lupta. Copiii nu s-au sfiit sa urce in cabina si sa se joace cu mansa care controleaza miile de cai putere, mai ales ca pilotii au uitat pentru cateva ore de rigorile militare si au permis accesul in toate zonele interzise.
Intr-o regie bine pusa la punct, o copie fidela a aparatului cu care Traian Vuia a reusit sa se desprinda de la sol a salutat publicul si, simbolic, i-a predat stafeta unui MiG 21 LanceR. Pilotii romani au deschis apoi spectacolul. Doua MIG 21 au executat figuri acobatice ce au smuls ropote de aplauze din partea spectatorilor. Aviatorii straini i-au felicitat la scena deschisa pe colegii lor romani pentru curajul de a pilota la limita un avion conceput in anii Ô60. Avioanele usoare romanesti Iak 52 s-au comportat si ele impecabil. Mult mai usoare si manevrabile decat aeronavele militare, Iak-urile 52 s-au dedat la tot felul de "ghidusii" incredibile. Profesorii le-au demonstrat fostilor elevi, care acum piloteaza avioane de vanatoare, ca un as ramane as indiferent ce avion piloteaza.
"Aleea starurilor"
Dupa prezentarea aeronavelor de scoala civile si militare, au urmat greii. Modernele JAS 39 Grippen, Mirage 2000, Mig 29 si F16 au devenit in mainile asilor niste jucarii. Viteza minima la care s-a zburat a fost putin peste 200 de kilometri pe ora. Una dintre cele mai dificile evolutii, numita si "fierul de calcat", consta in mentinerea aeronavei la viteza redusa si trecerea la verticala solului. De pe pista, avionul pare ca sta pe loc. Pilotii romani au executat aceasta figura la fel de bine ca occidentalii. Pilotii "Turkish Stars" si "Frecce Tricolore", formatii de acrobatie aeriana cu renume, au facut din mitingul aviatic un spectacol de cinci stele. Aeronavele au trasat pe cer desene complexe, in culorile drapelelor Turciei si Italiei.
Pentru ca nu cumva turistii sa sufere de foame, organizatorii RoIAS au pregatit standuri cu bauturi racoritoare, bere, mititei si fripturi. Preturile au fost mari, asemanatoare cu cele din statiuni, dar o data in viata poti sa-ti savurezi micii pe pista unui aeroport.