17.4 C
București
duminică, 29 septembrie 2024
AcasăSpecialTarom intreaba si doar Omniasig raspunde

Tarom intreaba si doar Omniasig raspunde

Organizarea unei licitatii in vederea achizitionarii unor produse si servicii are ca scop principal obtinerea unui cost cat mai mic, cu atat mai mult daca organizatorul licitatiei este o companie de stat. TAROM, cea mai mare companie aviatica din Romania, detinuta de stat, nu cunoaste acest principiu. Si anume acela de a plati cat mai putin pentru serviciile pe care le obtine prin licitatiile anuale de asigurare a flotei aeriene. Daca aceste costuri ar privi doar compania TAROM si buzunarul acesteia, probabil ca nimeni nu ar spune nimic. Cand aceste costuri umflate se regasesc in preturile platite de populatie pentru serviciile prestate de TAROM, atunci managementul companiei ar trebui sa inteleaga ca nu platesc din buzunarul propriu, ci din cel al statului.

Astazi, la Bursa Romana de Marfuri are loc licitatia anuala pentru adjudecarea contractului de asigurare a flotei aeriene a Tarom. Castigatorul se cunoaste deja. Este societatea de asigurare OMNIASIG. O stiu si celelalte companii care au cumparat caietul de licitatie – Ardaf, Asirom si Astra. Din anul 2002, caietul de licitatie este conceput astfel incat adjudecarea contractului de asigurare a flotei Tarom sa revina unei singure companii, adica Omniasig. Cu alte cuvinte, este un caiet de licitatie cu dedicatie, care ii scoate din cursa pe ceilalti competitori, chiar daca acestia vin cu oferte mult mai avantajoase decat OMNIASIG.

Un caiet de licitatie cu „dedicatie”

Incepand din anul 2002, in caietul de sarcini publicat de TAROM se cere companiilor de asigurare sa faca dovada unui contract de reasigurare cu o companie cotata cu rating AA+. Singurul reasigurator care are aceasta nota este AIG. Si singura companie care are contract cu AIG, prin societatea de brokeraj Marsh, este OMNIASIG. Mai mult decat atat, AIG nu poate incheia decat un singur contract de reasigurare pe domeniul acesta in Romania, ceea ce face imposibila prezentarea mai multor oferte la licitatie. Si asta pentru ca nici un alt asigurator din Romania, in afara de OMNIASIG, nu are baza legala de a lucra cu AIG si de a obtine oferta, conform caietului de sarcini.
Intrebarea care se pune este daca TAROM are nevoie de o astfel de clauza? Companii mult mai importante, cum ar fi US Airways, American Airlines, Lufthansa, Delta Air Lines, Korean Airline, precum si multe altele, au contracte de reasigurare cu rating inferior celui impus, in mod discriminatoriu, de catre TAROM. Logica solicitarii unui reasigurator cu un rating A, A+ sau AA este crearea unui climat de concurenta reala. Sintagma necunoscuta de TAROM. Devine astfel de necontestat faptul ca, de la bun inceput, se cunoaste castigatorul licitatiei in cauza, si anume OMNIASIG.

Contestatiile curg, Omniasig ramane pe pozitie

In fiecare an, concurentii Omniasig au contestat rezultatele licitatiilor. Pentru asigurarea flotei Tarom in perioada 1 octombrie 2003-30 septembrie 2004, alaturi de Omniasig au participat la licitatie Astra, Ardaf si Allianz-Tiriac. Ofertele celor trei companii au fost descalificate pentru ca „nu au indeplinit cerintele prevazute in caietul de sarcini”. ARDAF oferise un pret cu 1,4 milioane de dolari sub cel cerut de Omniasig. Allianz-Tiriac a considerat, de asemenea, ca a indeplinit toate conditiile de fond privind capacitatea economico-financiara si tehnica solicitate la licitatie si ca argumentele folosite de comisia de licitatie pentru descalificare au fost formale.
Anul trecut, in luna iulie, Tarom a organizat o licitatie pentru asigurarea hangarului de lucrari de intretinere tehnica aeronave. La aceasta licitatie s-au inscris sase societati de asigurari, dar numai OMNIASIG a fost calificata. Allianz-Tiriac, parte a grupului Allianz, lider mondial in asigurarile de aviatie, nu a putut participa la licitatie, din cauza unei… sanctiuni administrative. La fel s-a intamplat si in cazul companiei Astra, care a fost asiguratorul Tarom in anii 1991-1993, al companiei Romavia, intre 1991 si 1995, si al companiei JARO, intre 1993 si 1995.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă