„Renascut din cenusa”/”Cinderella Man” e un film care a mers prost in Statele Unite. Totusi, e un film de Oscar, judecand atat dupa realizare, cat si dupa tema. Un film puternic si frumos. Sa se fi saturat americanii de filme menite sa le ridice moralul? Sau s-au saturat de filme cu boxeri?
„Cinderella Man” (adica „Barbatul Cenusareasa”) este pentru Ron Howard un al doilea „O minte sclipitoare”. Russell Crowe e si el acelasi, desi altul. A slabit, s-a antrenat, i-a fost vopsit parul, numai ca e locuit pe dinauntru de o cu totul alta persoana. Extraordinarul actor domina fiecare scena si e capabil sa exprime o gramada de chestii delicate doar miscandu-si genele. Daca pentru australian rolul insemna o noua provocare (un nou Oscar?), pentru Ron Howard, dincolo de Oscaruri, filmul pare sa fi fost oca-zia de a aborda mai degraba muzical povestea adevarata a boxerului James Braddock, alias Bul-dogul, terminat atat fizic, cat si financiar de Marea Criza, dar care isi face o reintoarcere nesperata, devenind chiar campion mondial. Jim Braddock a fost pentru americanii disperati din vremea Marii Crize un fel de Seabiscuit, un erou care le-a dat speranta. „Cinderella Man” nu e un film despre sportivi si despre frumusetea confruntarii fizice. E un film despre supravietuire, iar Howard reuseste sa-l treaca dincolo de demagogie, facandu-l copartas pana si pe cel mai sceptic spectator.
Muzicalitatea vine intai de toate din scenariu. Prima parte a filmului nu e decat un lung sir, opac, de infrangeri. Braddock, saracit de inflatie, boxeaza pe bani putini, dar i se interzice sa mai joace pentru ca si-a accidentat dreapta, la docuri nu gaseste slujba de zilier, cei trei copii si sotia (calina Renee Zellwegger) abia au ce manca. Datoriile se strang si vine iarna. Howard pare sa traga de timp in aceste secvente, dar de fapt patrunde pana la nivel celular (primar), tot mai adanc, in existenta acestor oameni care nu sunt hraniti si incalziti decat de dragostea unuia pentru celalalt. O buna parte din film e cenusie si se tot intuneca pe masura ce saracia se agraveaza. Ti se face si tie frig. Si apoi, clanc, apare mana salvatoare. Impresarul (un fermecator Paul Giamatti) ii gaseste un meci, un fel de post de sac de box. Dar Brad-dock castiga. Urmeaza urcusul, iesirea din groapa. Un scurt succes. Apoi marea incercare – partida cu fiara Max Baer, care a omorat deja doi oameni. Braddock nu refuza meciul. Si o face praf pe bestie, devenind campion mondial.
Abordarea lui Howard e eficienta si impresionanta. El face un soi de muzica atonala, partile nu sunt echilibrate nici ca lungime, nici ca intensitate. Dupa secventele trenante din debut, atmosfera se incinge si se destinde, adrenalina rabufneste cand Braddock isi da seama in ring ca mai poate boxa, ca mai are forta. Pe urma mecanismul se tot intinde spre insuportabil, pentru ca meciul cu Baer pare sa fie ultimul. Sotia sa crede ca va muri, ramas-bunul are gravitatea unui adio, oamenii se roaga in biserici ca in fata unei catastrofe, oficialii din ring au aerul unor ciocli, publicul il saluta pe erou ca pentru ultima oara. E impresionant ce face Howard din relativ putine elemente biografice, pentru ca filmul nu ia decat cativa ani din existenta boxerului (mort in 1974). De regula, boxul e inter-pretat in film ca modalitatea cea mai bruta de a figura lupta cu des-tinul. Howard, de-a lungul unor secvente extrem de veridice si de dure (coordonate de un anume Steve Lucescu!), face ce face si trece granita fizicului, a sangelui improscat cu incetinitorul, trece si peste lupta cu destinul, facand din Braddock mai degraba un erou care-si asuma soarta pana la capat. Numai ca soarta vrea ca el sa cas-tige. A mai reusit Howard sa echi-libreze violenta din ring cu caldura familiei, cu caldura prieteniei, cu caldura fanilor saraci ca si eroul. A echilibrat umilinta inghitita din afara ringului cu descatusarea de energie din ring. Mai mult decat un film despre invingatori, „Cinderella Man” e un film despre cei care rezista, iar asta il face mai credibil si mai induiosator.
„Renascut din cenusa”/”Cinderella Man” – 2005, regia Ron Howard; scenariul Cliff Hollingsworth; cu: Russell Crowe, Renee Zellwegger, Paul Giamatti, Paddy Considine. Distribuit de Prooptiki Romania.