Aeroportul International Henri Coanda – Bucuresti este cuprins de valul modernizarilor, iar infrastructura aeroportuara trebuie adusa la nivelul cerintelor de trafic si de securitate. Pentru aceasta este nevoie de suprafete de teren care insa nu se afla in proprietatea sau administrarea aeroportului, dar pe care a fost imputernicit sa le exproprieze in numele statului.
Procedura de expropriere pentru cauza de utilitate publica, conform Legii 1994, s-a dovedit ca nu raspunde intotdeauna urgentei lucrarilor. Fie din cauza ca negocierile pentru achizitionarea terenurilor vizate dureaza prea mult sau chiar este blocata de preturile prea mari cerute de proprietari, fie chiar a refuzului lor pentru orice negociere.
Ca sa rezolve problema, edilii au simplificat procedura de expropriere, transferul dreptului de proprietate asupra terenurilor si imobilelor ce ar trebui afectate lucrarilor de dezvoltare a infrastructurii aeroportuare urmand sa parcurga un traseu mai scurt.
In acest scop a fost eleborat un act normativ prin care expropriator este statul roman prin Compania Nationala Aeroportul International Henri Coanda – Bucuresti. Suprafetele de teren ce pot fi expropriate sunt incluse in perimetrul de dezvoltare a aeroportului si fac parte din intravilanul orasului Otopeni si extravilanul comunei Tunari, aprobate prin PUG, a decis Guvernul. Scoaterea definitiva ori temporara a terenurilor expropriate din circuitul agricol si, respectiv, din fondul forestier national se excepteaza de la plata taxelor. Legea stabileste si procedurile de acordare a despagubirilor si de efectuare a platilor efective, inclusiv modalitatile de contestare a valorii despagubirilor, fiind adoptata de Parlament.