Deși Canalul Siret-Bărăgan (început în perioada comunistă și apoi abandonat) nu se află în programul de guvernare, ministrul Agriculturii, Petre Daea, a decis să îl pună pe lista priorităților. În acest scop, a inițiat un proiect de ordonanță de urgență prin care va prelua, de la Ministerul Apelor, lucrările începute și trecute apoi în conservare la Tronsonul I al canalului, din județul Vrancea.
Canalul Siret-Bărăgan a fost proiectat pe o lungime de circa 190 km, traversând teritoriul județelor Vrancea, Brăila, Buzău și Ialomița. Odată finalizat, va putea iriga 700.000 ha de teren agricol. Ministrul Petre Daea a declarat, recent, că suma totală necesară pentru finalizarea acestui obiectiv de investiții major se ridică la 5,5 miliarde de euro. „Nu este în planul de guvernare, dar nu este abandonat“, a spus Daea.
Până la această oră au fost începute lucrări la Tronsonul I, în lungime de 50 km, aflat în județul Vrancea, între priza din acumularea Călimănești și subtraversarea râului Râmna.
Lucrările începute, amenințate cu distrugerea
Potrivit proiectului de ordonanță inițiat de MADR, finalizarea Tronsonului I al Canalului Siret-Bărăgan asigură cadrul necesar pentru punerea în funcțiune a sistemelor de irigații pe o suprafață de circa 120.000 ha. Tronsonul I reprezintă porțiunea delimitată între Km.0+000 acumularea Călimănești și Km.50+000 comuna Sihlea, sat Caiata, județul Vrancea.
Lucrările începute aici se află în diverse stadii. Astfel, au fost finalizate și recepționate lucrări pe circa 5,7 km, iar pe alți 28,8 km sunt în curs de execuție. Pe restul de 15,5 km de canal nu a fost demarată încă nici o lucrare.
Deși tot ce s-a construit anterior a fost pus în conservare în anul 2010, șantierul a fost vandalizat de localnici, iar ce a rămas se degradează rapid, astfel că Ministerul Agriculturii consideră că lucrările trebuie finalizate de urgență. În expunerea de motive, inițiatorul ordonanței explică faptul că rentabilitatea investiției este asigurată, întrucât aducțiunea de apă este gravitațională, reducându-se la minim costurile cu echipamentele hidraulice și energia electrică consumată pentru pomparea apei. „Toate aceste elemente vizează interesul public general și constituie o situație de urgență și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată“, se arată în textul actului normativ.
Șantierul va trece în administrarea MADR
Documentul prevede că vor fi transferate bunurile proprietate publică și privată ale statului aferente infrastructurii obiectivului „Tronsonul I al Canalului Siret-Bărăgan“ din administrarea Ministerului Apelor și Pădurilor, prin Administrația Națională „Apele Române“, în administrarea MADR, prin Agenția Națională de Îmbunătățiri Funciare (ANIF).
Astfel, obiectivul de investiții „Tronsonul I al Canalului Siret-Bărăgan“ devine infrastructură principală de irigații, de utilitate publică, aparținând domeniului public al statului, în administrarea MADR, prin ANIF.
Canalul a devenit funcțional la finele lunii mai
Canalul Siret-Bărăgan, aprobat de Nicolae Ceaușescu în 1986, a devenit funcţional, în premieră, la finele lunii mai 2018, când premierul Viorica Dăncilă și ministrul Agriculturii, Petre Daea, au inaugurat o primă stație de pompare a apei în localitatea Haret (Vrancea). Stația respectivă asigură irigarea unei suprafeţe de 3.000 ha de culturi agricole pe porţiunea Pufeşti – Mărăşeşti. Investiția, în valoare de circa 1 milioan de lei, a fost realizată cu fonduri asigurate de MADR.
Potrivit datelor MADR, în acest an se vor aloca 26,5 milioane de euro pentru refacerea şi reconstrucţia sistemului naţional de irigaţii, din totalul de 1 miliard de euro prevăzuți în buget până la finele lui 2020.