Construit dupa descrierile cronicarilor
Panzarul Moldovenesc a fost construit, in numai patru luni, dupa doua machete expuse la Muzeul Marinei din Constanta, la randul lor construite dupa descrierile cronicarilor si stampele vremii, fiind lansat la apa pe 4 iulie 2004, in cadrul manifestarilor prilejuite de aniversarea „Anului Stefanian”. Atunci, panzarul a si fost sfintit de Inalt Prea Sfintitul Daniel, mitropolitul Moldovei, si de episcopul Dunarii de Jos, PS dr. Casian Craciun. Panzarul are o lungime de 18 metri si latimea de 4 metri, scheletul corabiei este construit din lemn de stejar, invelisul corpului din lemn de pin, iar puntea a fost captusita din lemn de tec. Corabia a costat peste 8 miliarde lei, fondurile fiind alocate de la bugetul Consiliului Judetean Galati. Panzarul Moldovenesc este dotat si cu un motor de 70 CP, in proiectul initial fiind prevazute si o instalatie de navigatie prin satelit, precum si o serie de alte instalatii moderne de guvernare a navei, care sa faciliteze efectuarea unei croaziere pana in Mediterana, in Malta si la Gibraltar, pana unde navigau in urma cu 500 de ani panzarele din flota Moldovei.
Dupa 500 de ani, prima iesire pe Marea Neagra
Capitanul echipajului care va naviga cu nava in aceasta prima croaziera este Mihai Mihail, patronul firmei care a construit Panzarul Moldovenesc, SC Spat SA Galati. „Vrem sa cream o noua imagine Romaniei prin introducerea in circuitul turistic a Panzarului Moldovenesc. Vom merge in aval pe Dunare, iar de la Tulcea o vom lua pe bratul Sfantu Gheorghe. Vrem sa ne facem simtita prezenta si la Festivalul de Film Anonimus, unde sper sa fim prezenti la Gala Finala, dupa care vom iesi in Marea Neagra, cu punctul terminus rada portului Tomis”, a declarat Mihai Mihail. La carma corabiei se va afla fostul campion national de yahting Mihai Stanescu, care a spus ca aceasta prima croaziera cu un costier maritim romanesc reprezinta o provocare dar si un act de mare curaj.
Un an cu panze de paianjen pe catarg
Aceasta prima croaziera a navei are loc, cu o intarziere de aproape un an de zile, din cauza ca schimbarile politice de anul trecut au blocat desfasurarea proiectului. La inceputul mandatului, noua conducere a Consiliului Judetean refuzase chiar sa achite firmei constructoare cele sase miliarde pentru construirea panzarului. Apoi, a urmat un an de zile in care pe catargele panzarului s-au aflat doar panze de paianjen, dupa ce a fost „uitat” in magazia de peste a fostei fabrici de conserve de la Galati. Problema este ca autoritatile nu prea stiu la ce ar putea fi folosit. Vicepresedintele CJ Galati, Mircea Toader, declara recent ca panzarul ar putea fi tras pe uscat si amplasat la „Lapidariumul” de langa Muzeul de Istorie. Atunci cand a fost construit, initiativa a fost justificata de doua proiecte: o croaziera pe Mediterana, pana la Gibraltar, pentru a se demonstra inscrisurile din cronicile vremii, ca acest tip de corabie moldoveneasca naviga pana in Mediterana, dar si dezvoltarea unui program de croaziere turistice pe Dunare, Prut si Siret, care sa constituie un argument in plus pentru introducerea Galatiului in programul croazierelor internationale pe Dunare.