Prima saptamana a exercitiului romano-american „Viper Lance 2006” a fost plina. Dupa o perioada scurta de acomodare, pilotii au trecut direct la exercitiile in aer. Americanii si-au probat sistemele de armament in poligonul Babadag, executand trageri cu munitie de manevra, in timp ce romanii si-au studiat mai bine „adversarii”, dar mai ales aparatul F 16 pe care zboara yankeii. Este pentru prima data cand MIG-urile 21 de la Fetesti se intalnesc cu F 16. Aeronavele sunt cam de acelasi gabarit, dar la separa vreo 20 de ani de tehnologie. Primele zboruri s-au facut in formatii separate, mai exact de o parte au stat MIG-urile, iar de cealalta avioanele americane. Ambele echipe au trebuit sa indeplineasca misiuni de interdictie aeriana si interceptare. Intr-o prima faza, oaspetii au fost in avantaj datorita aparaturii mai moderne, insa „veteranul” 21, in mainile pilotilor de la Baza 86 Aeriana Fetesti, a recuperat teren si, in prezent, „tabela de scor” arata egalitate. A urmat apoi zborul in echipe mixte. Mai dificil de realizat, deoarece cele doua tipuri de aeronave au o aerodinamica si performante diferite, insa patrulele romano-americane s-au sincronizat perfect si si-au indeplinit misiunea. In limbaj tehnic, „Viper Lance” este un exercitiu de baza al luptei aeriene. Pilotii romani parcurg un program de perfectionare pentru ca pe viitor, in cazul unei misiuni reale executate in comun cu fortele aeriene ale altui stat, sa nu intampine nici cea mai mica problema. „Viper Lance 2006” a inceput pe 9 august, atunci cand pe aeroportul Mihail Kogalniceanu au aterizat 14 avioane F 16 Falcon, apartinand Fortelor Aeriene SUA dislocate in Europa la baza Spangdahlem. Romanii au scos la „bataie” 8 MIG-uri 21 in varianta LanceR. Aplicatia se va incheia la sfarsitul lunii, urmand ca in ultima zi sa se faca o evaluare a intregii operatiuni.
Se cauta un avion pentru ROAF
Fortele Aeriene Romane ROAF vor renunta peste doi-trei ani la vechiul MIG-21, in favoarea unui avion de conceptie occidentala. Sefii aviatiei nu s-au decis inca asupra tipului de aeronava, insa unul dintre „candidati” este F 16, unul dintre cele mai ieftine, si in acelasi timp moderne, avioane de lupta. Poate nu intamplator la aplicatia de pe Kogalniceanu a fost trimisa o escadrila de F 16.